Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Ville sjekket ut denne artikkelen: https://www.washingtonpost.com/health/coronavirus-may-have-spread-undetected-for-weeks-in-washington-state/2020/03/01/0f292336-5bcc-11ea-9055-5fa12981bbbf_story.html
Tror den kan gi en indikasjon på hva som skjer i USA den neste tiden.
Det jeg lurer på her er om Norge gjør den samme feilen som i USA, med for snevre kriterier for testing.

2 Likes

Sleipt!

Fra VG;

ADVARER MOT CORONA-SVINDEL

Oslo kommune advarer på sin Facebook-side mot mulig corona-svindel.

«Vi er blitt gjort oppmerksomme på at personer som oppgir å være helsepersonell fra kommunen har bedt om å komme inn for å teste innbyggere for koronasmitte. Disse er ikke fra kommunen og bør ikke slippes inn. Oslo kommune foretar ikke tilfeldige besøk i forbindelse med koronaviruset. Det vil ikke bli gjort hjemmebesøk for test av koronasmitte uten at det er gjort en avtale» heter det i meldingen.

Dette er den filmen med best info om hvordan kineserne stagger viruset hittil. De første 15 min ca…

Så godt som helt dødt overalt. Passerseddel for å gå ut av leiligheten, og komme inn igjen.
Vil vi se dette i Oslo eller andre storbyer i Norge? Jeg tror ikke engang i nærheten. Skal bli noen «spennende» uker fremover…

Ny interessant artikkel fra The Lancet:

PIIS2214109X20300747.pdf (858,2 KB)

Og for de som ikke er allergiske mot informasjon også via Youtube, så har Dr. John Campbell en oppsummering.

Her er contact tracing et nøkkelord. Og her hva som gjøres i Kina:
“in Wuhan more than 1800 teams of epidemiologists, with a minimum of 5 people/team, are tracing tens of thousands of contacts a day“ (https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf)

I Norge klarer man ikke en gang kontakte folk man har navn og nummer til, og som man vet har blitt eksponert på et sykehus, innen 48 timer…

8 Likes

De skriver videre:

Det kan føre til mellom 14 000 og 16 500 ekstra innleggelser, og vi kan tenke oss at det er behov for 1400 til 2800 ekstra som må til intensivbehandling

Så, nei, du misforstår hva de tror.

2 Likes

Og videre:

Den raske smittespredningen kan vanskelig forhindres, og viruset vil trolig ramme alle aldersgrupper og samfunnslag uten hensyn til personlig livsstil eller atferd, skriver Folkehelseinstituttet.

Flere her på forumet (i tillegg til Trump) later til å tro at dette viruset kan begrenses, derfor skal børsene etter min mening mye lenger ned.

1 Like

Denne ble postet tidligere, men jeg synes den fortjener en repost:

https://www.washingtonpost.com/health/coronavirus-may-have-spread-undetected-for-weeks-in-washington-state/2020/03/01/0f292336-5bcc-11ea-9055-5fa12981bbbf_story.html

Even so, a 56-year-old woman in Chevy Chase, Md., who recently returned from Northern Italy, where the virus has spread dramatically, and who has suffered from a cough and flulike symptoms for 10 days, told The Washington Post that she could not get a coronavirus test at a hospital because she was not hospitalized or severely ill.

“It’s almost impossible to get a damn test,” she said. The woman, a consultant who spoke on the condition of anonymity for fear of online harassment, said she normally commutes by Metro to downtown Washington to work but has self-quarantined since returning from Italy. Had she not chosen to do so, she said, “I could have been passing this all over D.C.”

Jeg tror det vil være ett eller flere utbrudd tilsvarende det vi ser i Italia i USA i løpet av ca en uke.

2 Likes

Hm, sjekka SSB for folketall…

Så han sier 1-1.5% kan trenge sykehusseng.
Ehm…ok then. Det tallet er jo på antall døde.
Hva med de resterende 15% av alvorlig syke som har behov for behandling?

1 Like
1 Like
2 Likes
1 Like

Og etter mye kløe i hodet om hvordan man kan lage enda litt mere panikk i befolkningen så klarte Hegnar å komme opp med denne meldingen:

Det er jo ikke flere smittede i norge enn det er bikinikledde damer på Huk i februar.

2 Likes

Neineinei… SÅNN lager du panikk:

Men hvordan kan egentlig “verst tenkelige scenario” være noe annet enn at ALLE dør? Det burde være det verste man kan tenke seg som menneske.

1 Like

Se den ja, der ble Hegnar redusert til en novise :rofl: :joy: :mask:

1 Like

VG melder seg på clickbait-konkurransen.

Selvfølgelig KAN det bli mer omfattende.

image

Verst tenkelige tidspunkt. Det stemmer jo også.
Eneste er at det kanskje kunne spredd seg til vesten tidligere, men oppstart nov/des og vare ut hele sesongen er worst case.
SARS og svineinfluensa feks begynte senere og ble derfor begrenset tidligere.