Er på dax18 nå
Her bommer folkehelsinstituttet:
Dette begrunnes ut ifra risikovurdering og anbefalinger som norske helsemyndigheter (Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet) så langt har kommet med til befolkningen. Det er trygt å samles på arrangementer og det er trygt å konkurrere så lenge man er frisk og ikke har vært i nærkontakt med en smittet person, forteller Tangen og presiserer:
Det riktige må være at det er trygt så lenge din neste er frisk og ikke har hatt nærkontakt med smittede personer.
Det nok med en superspreder der , så har man en liten epidemi.
Totalt er 25 personer nå smittet av covid-19, melder FHI. Ingen av de smittede er alvorlig syke. …
Fremdeles svært lave tall i forhold til innbygger tall i alle land heldigvis.
Har tenkt på det. Hvordan skal du vite at den ukjente personen du står ved siden av ikke har vært i Nord-Italia eller på øyeavdelingen ved Ullevål?
Hvis de ikke har kontroll på de store mørketallene så bør det settes i gang tiltak for å hindre smittespredning som å stenge kinoer, teatre, konserter og idrettsarrangementer for publikum
Anbefale at færre tar offentlig transport, kutte bomringen, anbefale at så mange som mulig jobber hjemmefra.
Snart står russetiden for døren. Russearrangementer bør avlyses.
Det er mye lettere å begrense epidemien om betydelige tiltak settes inn raskt, enn om man venter til vi har tilstander som i Italia.
Men jeg har inntrykk av at det viktigste for FHI er den psykiske helsen.
Norge har nå flest registrert smittede i Europa - etter the big five. Altså Italia, Frankrike, Spania, Tyskland og Storbritannia.
Italia har jo nesten ingen caser, sett mot innbyggertall. Det er ikke akkurat svartedauden dette her. Lav spredning, og lav dødlighet.( sett i forhold). det er større risiko å kjøre på butikken
Det er vært å huske at smittetallene er ikke årsgjennomsnitt, men tidlig i en epidemi der de norske tallene har steget fra null til 25 på en knapp uke i registerte tall.
Italia har vel nå omkring 2000 registrerte smittede og 52 døde, fortrinnsvis helt i nord.
Men jeg er enig i at det ikke er ufarlig å kjøre PÅ butikken i tide og utide…
Det er ikke nå situasjonen vi er redd for nå. Og det er ikke situasjonen om en mnd vi er redd for om en mnd. Det er det vi ser for oss…
Ja ok, men se på kina da, som har hatt nettop det. I kina er det 1,4 milliarder innbyggere? Hvor mange er smittet i %? Det svært lave tall vi snakker om her. Hadde prosenten vært høyere og dødligheten også, hadde jeg blitt mer bekymret.
[20:10]
110 ANSATTE PÅ ØYEAVDELINGEN I KARANTENE
Fem ansatte på Øyeavdelingen på Ullevål sykehus har testet positivt for coronavirus. 110 andre ansatte ved avdelingen har per 2. mars fått beskjed om å være i karantene, skriver avdelingen i på deres nettside.
Pressevakt Hedda Holth opplyser til VG at avdelingen har totalt 311 ansatte.
– Dette er en utfordrende situasjon for pasienter og ansatte ved Øyeavdelingen. I denne uka planlegger vi kun å utføre øyeblikkelig hjelp og utvalgte prosedyrer i samarbeid med faglederne ved avdelingen, for å sikre at pasienter ikke får prognosetap i form av tapt eller redusert synsevne, sier administrerende direktør Bjørn Atle Bjørnbeth i pressemeldingen.
– Jeg har stor forståelse for både ansattes og pasienters uro rundt situasjonen. Vi følger utviklingen nøye fra dag til dag, med daglige planleggingsmøter, sier Bjørnbeth.
Alle de 186 pasientene som har vært ved den enheten hvor de fem smittede ansatte arbeider, er blitt kontaktet gjennom helgen med råd om karantene.
Det tro jeg du har rett i.
Det dukker opp den ene mangelen etter den andre, både av utstyr og utarbeidelse av holdbare rutiner.
I kveld hevder FHI fortsatt at viruset er relativt ufarlig for de som ikke tilhører risikogruppene. Disse siste gjør FHI ikke en gang et forsøk på å berolige, men ber de derimot henvende seg til sine fastleger for å få råd!
Det virker som om Balle Clorin hadde vært selvskreven som leder for dette instituttet. Men han har dessverre kastet inn håndkledet.