Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Er det noen som vet om USA har fått på plass noen ordninger for å gjøre det enklere for folk å oppsøke lege? Jeg vil tro selve testen er gratis, men hva med et eventuelt sykehusopphold og karantene? Blir dette dekket? Jeg tenker at måten det amerikanske helsevesenet er lagt opp må jo gjøre USA ganske uegnet til å håndtere en pågående epidemi.

1 Like

Tror ikke testen er gratis. Har sett priser på rundt $3500

2 Likes

Og det må folk betale selv eller krangle med et forsikringsselskap om?

1 Like

USA sitt helsesystem er ganske annerledes enn Norge sitt. Å tenke at noe er gratis kan man som regel glemme, spesielt om man ikke har helseforsikring, som veldig mange ikke har råd til der borte.

Får håpe de iverksetter spesielle tiltak her, men har ikke hørt noe om at det skal være gratis enda. Antar at det ikke er det.

2 Likes

De europeiske innkjøpssjefenes sammenstilte forventningsindeks (PMI) endte på 51,6 i februar, viser endelige tall.

Ifølge Direkt Makro var det på forhånd ventet en indeks på 51,6.

Også fra enkeltland i Europa har det tikket inn PMI-tall:

Tyskland: 50,7 (ventet 51,1)

Frankrike: 52,0 (ventet 51,9)

Spania: 51,8 (ventet 51,7)

Italia: 50,7 (ventet 50,1)

Kartet er litt missvisende siden skalaen går over til blått veldig brått, og det glir lettere inn i bakgrunnen enn gult og rødt. Effekten er dog ganske stor på utslippene fra Kina.

2 Likes

Smått utrolig. De var jo så godt forberedt…

2 Likes

Samboer jobber på et sykehus. Der måtte de rasjonere på diverse utstyr allerede for ukesvis siden.

Utstyret kom nemlig fra Kina og det var umulig å få tak i mer… Masker og div.

2 Likes

Jeg jobber på Rikshospitalet. Der begynte vi å rasjonere med det samme smitten på Ullevål ble kjent…

4 Likes

«Vi trenger hjelp fra andre land…» hjelper ikke på utroligheten akkurat. Kanskje noen kan fortelle han at det er akkurat det samme problemet i andre land, slik at han kan spare seg slike pinlige kommentarer fremover…

1 Like

Er ikke det litt bakvendt? Det er nå man burde bruke ekstra? :stuck_out_tongue:

1 Like

Og gå tom etter 4 dager? Hehe, jaja…

2 Likes

Så godt forberedt vi er! :stuck_out_tongue:

EDIT: det høres jo helt fantastisk ut å ikke ha et godt buffer av slikt materiell som har svært lang holdbarhetstid, og som ved pandemier er umulig å oppdrive. Ikke spesielt dyrt er det heller. Det blir litt som manglende kornlagre i Norge, vi kan jo bare kjøpe ved katastrofe? Nei, det kan vi jo ikke, det er jo ingen som fuckings får lov å eksportere hvis det er et faktisk problem. :crazy_face:

3 Likes

Det er så en nesten ikke kan tro det er sant. Tragikomisk og dessverre en bekreftelse på den norske nissementaliteten…

2 Likes
2 Likes

Vårt sofistikerte samfunn er nærmere anarki, enn mange liker å tro.

3 Likes

Norges evne til å stå på egne ben i en slik situasjon som nå har blitt nedprioritert over en lengre periode.

En bekjent av meg på FHI fortalte at denne regjeringen sist år kvittet seg med siste rest av bygg for vaksineproduksjon. Vi vil dermed også være avhengig av utlandet om det noen gang kommer en vaksine, for nå kan vi ikke lage den selv. Det er forsåvidt ikke noe nytt her i landet, men jeg mener at det er et spm om nasjonal sikkerhet at staten kan produsere sine egne vaksiner om det trengs.

11 Likes

Det er faktisk rimelig idiotisk spør du meg. Det er endel ting man bare burde beholde i Norge. Ikke koster det så sinnsykt mye heller.

For å være litt mer on-topic:

ref: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/

Det er ingenting som tilsier at dette er under kontroll utenfor Kina.

1 Like

Absolutt!! Samfunnet er svært sårbart… går feks kraftforsyning og drivstoff distribusjonen ned blir det fullt kaos i løpet av dager. Og folk flest klarer seg ikke mange dagene i isolasjon.

Dette burde jo være en vekker for mange. Kanskje på tide å slutte å kun latterliggjøre prepper mentaliteten…?

3 Likes

Jo, men når det ikke finnes utstyr nok så blir det jo sånn… Håpløst :man_shrugging:

1 Like