Er det bare meg, eller har de begynt å unnlate å si total tallet på smittede? De sier antall nye, f.eks «8 nye i Drammen» men oppdaterer ikke totalt sett.
Eller jeg paranoid nå?
Edit: Ja paranoid, så det på vg nå. 48 totalt. Ligger foran skjema!
Er det bare meg, eller har de begynt å unnlate å si total tallet på smittede? De sier antall nye, f.eks «8 nye i Drammen» men oppdaterer ikke totalt sett.
Eller jeg paranoid nå?
Edit: Ja paranoid, så det på vg nå. 48 totalt. Ligger foran skjema!
Iran ser jeg ikke på som et «varmt» land. Min bror dro på skiferie der i fjord, fantastiske fjell, fantastiske folk. Men et forferdelig regime og prestestyre.
Folk trenger iallefall ikke legge 100% av skylden på myndighetene om dette skulle gå til hel…(ikke at jeg tror det gjør det). Hadde folk gjort som de ble bedt om så hadde smitten holdt seg nede lengre. Alltid noen som skal ødelegge.
Er det noen som vet hvem som betaler sykepenger for de som blir satt i karantene. (Som ikke er syk)Hadde en diskusjon med en eier av en liten bedrift idag.
Helsedirektoratet med siste nytt om coronaviruset
close
14:20Oda Leraan Skjetne
Det bekrefter smittevernoverlege Tore W. Steen i Oslo kommune overfor VG.
Det var fra før syv smittede, så det gir 14 bekreftede tilfeller i Oslo kommune totalt. Steen sier at de fleste tilfellene er knyttet til utbrudd i utlandet - og da gjerne Italia.
Totalt i Norge er nå 48 personer smittet av coronaviruset - se hvor de er i VGs kartoversikt.
Ferske, mer troverdige tall enn mye annet kanskje:
Dette tilsvarer 0.5% smittede av de som er blitt testet.
UPDATE on coronavirus (#COVID19) testing in the UK: As of 9am 4 March 2020, a total of 16,659 people have been tested: 16,574 negative. 85 positive. For latest information visit:
Dette er et såpass høyt antall at det er langt over hva som statistisk nødvendig for et representativt utvalg, uten at jeg vet noe mer om segmenteringen av de testede. Men 0.5% er jo veldig lavt uansett.
Utviklingen i antall smittede utenfor Kina ligner nå skremmende mye på eksponensielle veksten som var i Kina til å begynne med.
Den røde pilen markerer dagen Wuhan ble satt under lockdown, de påfølgende dagene ble 18 andre byer i Hubei-provinsen også satt under lockdown.
Først i dag stenger Italia alle skoler og universiteter…
Nå må du slutte å skrive dette. Dette er rapportert dødelighet! Faktisk dødelighet er mye lavere fordi man ikke har riktig antall smittede i telleren.
Spanskesyken hadde CFR=2,5%. nCoV-19 er ikke i nærheten av dette tallet. DA hadde verden gått av hengslene.
Men på den annen side: hvor ble det av alle som jazzet seg så veldig opp for to og tre uker siden, når noen av oss påsto at dette viruset kom til å bli et stort problem?
Har hatt beinmargstransplantasjon tidligere…
CNN for en halv time siden:
There are 130 cases of the novel coronavirus, including nine deaths, in the United States, according to the US Centers for Disease Control and Prevention, as well as state and local governments.
According to the CDC, there are 48 cases from repatriated citizens. According to CNN Health’s tally of US cases that are detected and tested in the United States, there are 82 cases in 13 states. Bringing the total of coronavirus cases to 130.
This includes presumptive positive cases that tested positive in a public health lab and are pending confirmation from the CDC, and confirmed cases have received positive results from the CDC.
Here’s a state-by-state breakdown of the US cases:
Her er en link som omtaler det funnet:
Det negative er at den mildeste varianten er den eldste og den aggressive har mutert fra denne, det positive er at den mildeste fortsatt spres i stødig takt mens det minker av den mest aggressive. Fortsatt er det vel mye av den farligste i omløp siden den står for 70% av tilfellene så langt.
Kun 103 prøver, så prosentandelen kan vi ta med en klype salt.
Men betyr det at det muterer?
Står bare dette såvidt jeg kan se:
However, the director-general of China’s Center for Disease Control and Prevention, Gao Fu, said the virus was mutating and adapting as it spread through people.
This means efforts to study the virus and to potentially control it may be made extra difficult because the virus might look different every time scientists analyse it.
Ja, da har det mutert på en måte som får effekt i mennesker. Mutasjoner i arvematerialet skjer av og til, men ikke alt vil føre til noen forskjell for sykdomsforløpet. Det har vært publisert en del informasjon tidligere der forskere har sagt at viruset er veldig stabilt og at det vi har i Europa er nesten identisk med prøver fra Kina.
Det som ble publisert i dag er vel første informasjon om at viruset har to stammer der sykdommen arter seg forskjellig. Dette kan vel kanskje forklare en del av de høye dødstallene i Wuhan sammen med at helsevesenet der brøt sammen.
Men det at de bruker ordet ny string tyder på at det er snakk om en annen mutasjon enn den de snakker om i sitatet. Der virker det som om viruset muterer fra person til person siden de sier at viruset vil se forskjellig ut hver gang de tester.
Det står vel at de definerer to hovedstammer, L-strain og S-strain. små mutasjoner forekommer vel stadig vekk slik at genomet aldri er 100% likt, men av og til får du en avgjørende mutasjon som får fotfeste i befolkningen.
Ellers interessant å se at Mirror presenterer dette i nåtid:
Mens det forskerene sier er at dette skjedde tidlig og var mest utbredt i Wuhan i januar og deretter er på vei ned.
Påpekte dette sist uke at utbruddet i Italia virket mer aggresivt og spurte om ny string? Tror jeg ble klovnet 5 ganger før posten ble slettet.