Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

13:44:02

NTB

Stortingets presidentskap har avlyst alle komitéreiser

Stortingets presidentskap har innført midlertidig forbud mot komitéreiser på grunn av utbruddet av koronavirus. Alle komitéreiser i mars og april er avlyst.

Administrasjonen på Stortinget bekrefter overfor NTB at Stortingets presidentskap har avlyst komitéreiser i inneværende og neste måned.

Det var Dagbladet som først meldte om saken.

Blant komiteene som er rammet, er Stortingets kommunalkomité, som blant annet skulle til Hellas for å observere flyktningkrisen som utspiller seg der. Nå blir det ikke noe av turen. Komiteen ble orientert om de nye retningslinjene tidligere torsdag.

SVs Karin Andersen, som leder kommunalkomiteen, er misfornøyd med avgjørelsen, som hun mener er overdreven og ikke en del av en gjennomtenkt strategi.

– En overdrevet reaksjon som stopper kommunalkomiteen reise til Hellas nå, en viktigere og mer aktuell reise kan en ikke tenke seg, skriver Andersen på Twitter.

Hun sier til Dagbladet at det ikke er lagt begrensninger på stortingsrepresentantenes deltakelse på internasjonale møter, og heller ikke på utenlandske besøk på Stortinget.

2 Likes

FB_IMG_1583417081786

2 Likes

Det er motsatt. Media prøver å dempe det hele for å unngå panikk.

7 Likes
1 Like

Cold Response skal visst gå etter planen, bra trening for soldatene i forhold til biologiske angrep blir det sagt. Ansvaret for å ikke bli smittet legges over på soldatene, dette er tross alt deres plikt.

Soldater skal utsettes for risiko av og til. Det er deres plikt å holde seg friske selv om det er et virus som svever rundt. For meg er dette en sak som gjør at soldatene får testet sin evne til å holde seg friske med et rimelig ufarlig virus, sier Olsvik.

2 Likes

Og lenken de henviser til igjen er “expired”. Dette er falsk informasjon av verste sort!

3 Likes

Er det ikke omtrent bare de som får teste seg da?

4 Likes

Studenter som skal studere/utplasseres i Milano reiser nå hjem igjen etter anbefaling fra UiB.

Kilde: En student jeg kjenner som reiser hjem fra Milano før helgen.

Da får håpe de blir sjekket skikkelig .

1 Like

1 meter?

Når du nyser så kommer spytt og slim i form av 3000 til 5000 dråper ut av munnen i en voldsom eksplosjon. Farten er over 120 kilometer i timen, som tilsvarer orkan styrke.

Og svaret på hvor langt smittedråpene fra et nys kan bevege seg før de oppløses er åtte meter, ifølge forskerteamet ved MIT.

Oppsann…

2 Likes

Intet nytt. Remdesivir etc er brukt i månedsvis i Kina allerede.

3 Likes

Det var bare en av de som er nevnt her.

1 Like

Noen som kan linke meg skriftlig transcript av WHO sin pressekonferanse nå? Jeg finner det ikke.

Skal lete litt. Link til live briefing

1 Like

Var på den siden der. Men er ikke lagt ut enda. Kommer vel straks.

Er ikke lagt ut noe skfriftelig ennå, ser det ut som.

Og personen i Skjold leir tetstet positivt…

3 Likes

Finner starten under “Speeches”

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-march-2020

2 Likes