Luringene som delte ut klovnefjes høyere opp i tråden virker å være litt mindre «høye og mørke». Men jeg tror det er for tidlig å kjøpe. Jeg venter til luringene må selge unna for å berge boligene sine. Det er et stykke dit, men i dag kom meldingen jeg ventet på - unntakstilstand i New York.
Og kommene uke vil smittetallene i USA skyte i været ettersom de skal begynne å teste.
Det kan bli en interessant uke på børs.
Ja, det er jo nå “syretesten” kommer - når de som enda sitter med overskudd på fondene sine ser kula falle raskt og legger inn salgsordrene.
Jeg tror det er vanskelig å helt spå hvor tøft dette vil bli for alt innen reise og turisme, men også ringvirkningene i alle deler av økonomien.
Stenges Italia så skader det næringskjeden hele veien; Fly, hotell, restauranter, butikker og shopping som igjen får ringvirkninger med lavere innkjøp fra fabrikker rundt om i verden.
Jeg har selv tatt litt “lett” på viruset og har betalt en tur til utlandet om 4-5 uker, men man blir jo litt betenkt etterhvert:
- Hvor farlig er det?
- Blir alt av attraksjoner stengt dit jeg skal?
- Hvem lå i hotellsengen før meg?
- Osv… Osv…
Ikke alt like rasjonelt, men jeg tror mange har de tankene.
Ser ut som Italia er blitt villig til drastiske tiltak.
Men dette kommer til å ta lang tid nå.
Smitten er overalt.
Det er 13 land som har registrert mer enn en død, det er altså ikke slik at folk dør som fluer selv om de blir smittet.
I Norge er vel de aller fleste blitt smittet i Italia? Antar at det er få eller ingen svake/sykelige som har vært i Italia?
Det vil igjen si at ved å ta våre forhåndsregler, vaske hendene, nyse i albue, generelt holde avstand til andre osv osv osv så vil vi ha god sjanse for å ro det hele i land.
Vi hadde generaltabben på øyeavdelingen på Ullevål sykehus, tror ikke og håper ikke vi får flere slike.
De fleste dør etter 3-4 uker, så det er ikke rart at vi ikke har døde i Norge etter 1 uke.
Nordmenn er ikke supermenn sammenlignet med italienere der 4% er døde
De over 80 dør som fluer !
Hva da når de mellom 20-50 kan vandre rundt uten symptomer og uten å bli tester og spre smitte i over 1 mnd ?
Og hva skjer viss/når hele helsevesenet blir overbelastet? Da går det vel utover alle ?
Noen som har dokumentar linken om kaoset i wuhan?
Har du en link som underbygger att de over 80 dør som fluer…
« Nord-Italia.
– Vi har sett et veldig høyt antall innleggelser på intensivavdelingen, nesten utelukkende på grunn av alvorlig respirasjonssvikt som krever mekanisk pustehjelp, skriver legene.
De skriver at omtrent 10 prosent av personene som har testet positivt for coronaviruset, er blitt innlagt på intensivavdelingen.
Dødelighet på de over 80 ligger på rundt 14% vs 0,2% eller mindre for de under 40 i Kina. En stor andel av de døde i Italia er over 80.
10% sjanse for å ende opp på intensivavdelingen, og noen kaller det fortsatt for «forkjølelse»
Hva tror dere skjer når helsepersonellet også blir syke ?
Hvis vi gjør som FHI råder oss til, altså hoste, vaske hendene osv osv, samt de som omgår svake og eldre holder avstand, tror di ikke at vi kan begrense risiko også for de over 80?
Dødsrate på 14,8% for de over 80.
Hvis folk er like flinke som ved normal influensa, så er det rett og slett altfor dårlig. Jeg mener det må mye sterkere virkemidler til.
I følge den artikkelen per 5. mars da det var 148 døde i Italia, var de aller fleste døde 80-og 90- åringer, ingen var under 60 år og alle hadde underliggende sykdommer.
Som en liten «side note», til et annet land så skulle en tro at alle som kan bli president i USA i 2020 ligger tynt an.
Selv om Trump er yngst 73 år, og påstått ved perfekt health, så er det ikke utenkelig at en mann av hans kaliber og omfang kan ha diabetes.
Bernie Sanders ligger kanskje dårligst an han har jo nylig hatt hjerteproblemer og er 78 år. Får han corona er han ferdig.
Joe Biden fyller 80 til neste år og selv om en påstått begynnende Alzheimer neppe regnes som en underliggende sykdom i corona-sammenheng, så kan det kanskje bidra til at han glemmer seg litt.
Han er jo usedvanlig glad i å klemme på store og på små, og med en valgkamp foran seg er det utallige muligheter for å bli smittet.
Biden er 77 sånn for ordens skyld.
Børsene i Midtøsten stuper, og i Dubai var nedgangen på over 8 prosent i morgentimene søndag.
Børsen i Kuwait stanset handelen etter et fall på over 7 prosent, og i Abu Dhabi var hovedindeksen 6 prosent ned. Tadawul-indeksen i Saudi-Arabia falt også med over 6 prosent da børsen åpnet søndag.
De mellom 50-70 har vel også en dødsrate på mellom 2-2,5%.
I dag er det vel ikke en aldersgruppe som faller under «gammel», litt opp i årene ja.
Det er først under 50 at dødsraten begynner å bli «små»
Tenker man mot børs og formue så vil jeg anta at det er mange ledere og mye kapital i aldersgruppen 50-70.
Det har alltid skremt meg at de fleste presidentene i USA har vært i aldersgruppen mellom gammel og senil. Obama var et unntak i senere tid, for en del tiår siden var det vel også mer håp. Men nå til dags er det 75+ som gjelder ser det ut som.
Vi får vel håpe att mange over 80 også kan få lettere symptomer og derav ikke ingår i noen statestikk over smittede. Ville i såfall være trist vis 14.8% av de som er over 80 dør av dette.