Her ser vi hvorfor viruset vil vare en stund. Med tiltakene som nå settes i sving rundt stenging av skoler/barnehager og organiserte aktiviteter, vil pandemien vare lenger i tid, men toppen tas kraftig ned og skadeomfanget av pandemien begrenses enormt både i kvantitet og kvalitet. Da unngår man «worst case» hysteriske tilstander hvor helsesystemet også kollapser til slutt. Hvis folk er med på dugnaden vel og merke! Når myndighetene med sikkerhet beregner at kurven utvikler seg som «flatten the curve», vil «storsamfunnet» gradvis starte opp igjen med visse restriksjoner fra helsemyndighetene.
Bare ved å hindre en svært hurtig økning i antall smittede, vil sykehusene ha kapasitet til å hjelpe dem som har behov. Det finnes per i dag maks 1400 intensiv-sengeplasser for behandling av korona-syke i Norge, samtidig som sykehusene kan gå tom for helt nødvendige medisiner bare uker ut i en pandemi. Men helt sentralt for å forsinke og hindre at pandemier vokser seg større, er såkalte «ikke-medisinske intervensjoner». Disse kan gjennomføres på både personlig, miljømessig og samfunnsmessig plan:
Både for vanlig sesonginfluensa og potensielle epidemier/pandemier er god håndhygiene et eksempel på et personlig tiltak som monner. Det er også frivillig hjemmeisolasjon, altså at man holder seg hjemme når man er syk eller blir satt i karantene, og gode rutiner for hosting og nysing (i for eksempel albuehulen eller aller helst papir som kastes).
Sjekk NRK-saken om overlegen fra Haukeland i denne tråden., publisert litt over midnatt.
Fra artikkelen:
«Helseminister Bent Høie (H) uttalte tidligere denne uka at Norge har maksimalt 1200–1400 intensivplasser tilgjengelige intensivplasser i «kritisk situasjon der alle tilgjengelige respiratorer tas i bruk».
Ved intensivsengene på Haukeland rister Flaatten på hodet.
– Jeg har hørt det tallet. Det er altfor høyt, sier overlegen.
Og
Problemer er både mangel på areal, og ikke minst respiratorer.
– Vi regner med at vi har 250 intensivplasser, og 550 overvåkingsenheter i Norge, sier Flaaten
Svensker med godt initiativ for koronafaste…
Nå vet jeg ikke om man skal stole på tallene fra Kina men 80.000 smittede og 3000 døde er ikke veldig skremmende, spesielt når mørketall (ikke testede med milde symptomer), antagelivis er mye, mye større.
Når en person som er gammel og syk, får Corona,og dør.
Dør denne personen med Corona eller av Corona???
Såvidt jeg forstår er det ikke alltid selve viruset som dreper, men bakterielle infeksjoner i lungene forårsaket av irritasjon av slimhinnene som viruset er ansvarlig for.
Poenget mitt er at media løftet dette himmelhøyt…
Første Corona offer i norge ,osv…og sprer unødig frykt…
Veldig mange av de som dessverre bukker under,kunne dødd av en vanlig influensa også!
Relativt kraftig nedgang i USA, men fortsatt oppadgående trend inntil videre?
På verdensbasis, så er det litt mer usikkerhet, først og fremst fordi USA-tallene forkludrer bildet “en smule”.
Hvor realistisk er disse FHI estimatene på 2.2m smittede? Kina har nå 80k og sier de er over toppen. Men lille Norge skal klare å nå 2.2M?
edit: Dobbel bunn der Christian, we’re fucked.
Stoler du på Kina-tall ?
Bør du ikke trende covid19 heller?
Kinas taktikk var ekstreme tiltak for å stoppe spredning.
Norge og Europas taktikk er å avvente tiltak til at tilstrekkelig er smittet slik at viruset klarer å spre seg gjennom hele folket. Gjennom dette vil folket få immunitet og pandemien er over.
Tiltakene som settes inn er kun med tanke på å spare helsevesenet for overbelastning.
( i min naivitet trodde jeg man ville utsette i påvente av vaksine, men dette er ikke taktikken)
I Kina er de trolig veldig sårbare for at dette kan blussse opp igjen.
De venter vel på vaksinen
Regner med her ligger ulike «Fagelige» vurderinger bak.
Smittsomhet, dødelighet, etc.
Blir som brannvesenet som velger å ikke slukke et hus(de eldste og svakeste) , men heller kjøler bed bebyggelsen rundt for å få en kontrollert nedbrenning.
Spørsmålet er om folk er tilstrekkelig redde ennå.
Viruset kan ikke stoppes før folket er dritredde og gjør alt for å beskytte seg og sine.
Strutsene vi så her på forumet og folka i Holmenkollen fortalte meg at vi hadde lang vei igjen.
Når folk blir tilstrekkelig redde er det grunn til å bli mindre redd. Da kan man selge BEAR og kjøpe indeksfond. Tiden nærmer seg (folk hamstrer), men Oslo og New York er fortsatt ikke hermetisk lukket.