Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Fra DN
Oslo lufthavn nekter innreise til utlendinger – ber Forsvaret om hjelp

Folk fra land utenfor Norden som kommer til Oslo lufthavn, må snu og reise hjem. Ullensaker kommune ber Forsvaret om hjelp til å håndheve reglene.

I en pressemelding fredag kveld skriver Ullensaker kommune at tiltakene har blitt vesentlig strengere ved flyplassen etter at regjeringen har innført nye restriksjoner for reisende for å hindre smitte av koronaviruset.

Kommunen vil nå be Forsvaret om hjelp til å kunne gjennomføre oppdraget på best mulig måte, sier ordfører Eyvind Schumacher.

– Dette haster

– Anmodningen omfatter flere tiltak, og vi må være forberedt på en utvidelse av oppdraget på litt sikt. Dette haster, sier han.

Friske reisende skal returneres så fort som mulig. Dersom de ikke kan reise hjem samme dag, blir de losjert inn på hotell til neste dag, opplyser kommunen.

Utenlandske reisende som har sykdomssymptomer blir testet ved LHL-sykehuset i kommunen og satt i isolasjon i 14 dager. Norske reisende skal reise hjem og være i 14 dagers hjemmekarantene umiddelbart.

Vil ha stengte grenser

Ullensaker kommune yter helsehjelp til reisende ved Oslo lufthavn, og kommunen har derfor ansvaret for å håndtere de nye reiserestriksjonene.

– Det er veldig viktig at dette kommer på plass. Oslo lufthavn er et internasjonalt knutepunkt, og reisende er avhengig av riktig og god informasjon fra helsemyndighetene, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby.

Fredag varslet Danmark at de stenger landets grenser for utlendinger fra lørdag klokken 12. Aps byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, ber om at Norge gjør som danskene.

Det har også vakt oppsikt at et thailandsk turistfølge på 32 personer som ankom Norge fredag, fikk passere Gardermoen og reise videre til Leknes i Lofoten før de ble stanset.

2 Likes

Klar melding fra overlege Tveiten ved legevakten i Valdres:

• Blir du syk på hytta, reis hjem. Ikke kom til ham.
4 Likes

Regjeringen har PK klokken 09.00.
Tipper det blir ytterligere innskjerping på ferdsel.
Flere land stenger grensene nå. Og innfører restriksjoner for reisende og turister. Blant dem Saudi-Arabia, Kypros, Danmark, Polen og Ukrainia.
Flere land har innreisenekt fra Italia.
Fire store amerikanske cruiseskip utsetter alle sine cruise i 30 dager.
Svenskene har ikke stengt skoler og fotballtreninger…

Trumps lege sier at Trump ikke skal teste seg for coronavirus…
Mens datteren. Ivanka, er i hjemmekarantene.

1 Like
3 Likes

Når man ser på nyhetene går det opp for meg hvor god leder de har i Danmark. Hva i all verden er det greiene vi har her? Mette Frederiksen er en handlekraftig leder

8 Likes
4 Likes

Kan jeg spørre hvorfor du tenker dette blir lønnabonanza for helsepersonell? Det blir vel ikke mye å ta av når alt brukes på smittevern og tiltak?

Ikke at jeg tenker det er feil at de som står i frontlinjen skal kompanseres for den risiko de utsetter seg selv og sine nærmeste for. Er selv allmennlege og står virkelig i frontlinjene. Ikke spesielt kjekt å vite at jeg ikke kan ha kontakt med mine foreldre og besteforeldre på mange måneder, og at jeg risikerer å smitte min gravide samboer (som vi ikke helt vet konsekvensene av for foster) og våre to barn…

5 Likes

Fordi det oppbemannes på alle vakter. Det må dekkes opp vakter for de som må i karantene og blir syke. Alt dette blir overtid for de som tar disse vaktene.

3 Likes

Noen med oversikt over hvor vi er i pandemien sammenlignet med Italia på samme tid? Prøver å få et overblikk over hvor vi potensielt er på samme tid neste helg.

Når det er sagt; skolene er nå stengt. Jeg jobber på en barneskole hvor vi er pliktig til å ha et omsorgstilbud for elever på 1.-4. Trinn for dem med behov for dette (gjelder kun barn med to foresatte med kritisk samfunnsfunksjon). Dette tilbudet skal vi selvfølgelig ha - og det må driftes for en hver pris slik at spesielt helsepersonell er på jobb.

Når det er sagt så er det kommet meg for øre at det er svært ulik praksis på området i landet. Noen rektorer gir alle hjemmekontor foruten om dem som skal drifte tilbudet for barna, andre kaller hele eller deler av personalet inn for å drive planlegging av våren og høsten når nye læreplaner skal innføres. For meg virker dette ekstremt skjødesløst.

Hovedoppgaven for skoleverket i perioden fremover er 1) forhindre smitte 2) gi et alternativt opplegg hjemme, basert på de mulighetene vi har per i dag (Internett hjemsendte bøker etc) 3) utviklingsarbeid som det så fint heter er langt nede på listen og punkt 1 er spesielt viktig. Blir så forbanna over at folk ikke skjønner alvoret i situasjonen!

7 Likes

Tenker vel på overtid og mer behov enn det er personell. Sett bilder fra Italia hvor legene og sykepleierne sover ved pulter og jobber på skift. Synes godt helsepersonell kan kompenseres litt ekstra i denne fasen, vi er tross alt avhengig av dere!

8 Likes

Vil tippe vi ligger 1 måneds tid bak Italia, så da har vi innført «bremsene» tiltak 2-3 uker «før» Italia.
Mange tror Norge og Europa prøver å gjøre som i Kina, Japan og Sør Korea. Det gjør vi ikke !
De Asiatiske landene prøver å stoppe epidemien !
Norge, Europa ( og USA til noe grad) har vurdert viruset til ustoppelig og smitten vil gå gjennom hele befolkningen. Tiltakene er for å redusere belastning på helsevesen. Pandemien vil pågå lenge ! ( måneder , 1-3 år?) Land og regioner vil få toppene på ulik tid. Italia er i startfasen, Norge har knapt begynt.

5 Likes

Ja, det er klart. Misforstod sikkert litt da jeg tenkte du mente dette som et forhandlingskort i lønnsforhandlingene (hvis de blir gjennomført)

Om ikke annet har de meldt seg frivillig til placebo-andelen av et gigantisk forskningsprosjekt innen smittevern. Når dette er over har vi forhåpentligvis mye bedre kunnskap om hvilke tiltak som nytter i en pandemi og når de må iverksettes.

2 Likes

Japan har ikke gjort noe særlig bortsett fra å stenge skoler (ikke barnehager), men sivilbefolkning der er (i det store og hele) svært disiplinerte og forsiktige.

Når jeg går rundt på gata her og ser folk stå og henge i grupper osv eller trenger seg sammen i butikker og cafeer, eller enda verre hoster rett ut i lufta så lurer jeg på hva folk tenker. Stor kontrast til Japan.

13 Likes

Dei holdt vel en crusbåt i karantene blant annet.

Noen som har tanker om hvorfor Norge har 27 kritiske, mot henholdsvis 2 i både Sverige og Danmark (i følge worldometer)? Er det samme måte å klassifisere pasientene på?

2 Likes

IDIOTER!!!

11 Likes

Du veit, “disse helsefolka har ikke peil - JEG vet best selv.”

9 Likes

Har ikke oppdatert meg på statistikken i dag, men jeg leste i går at vi hadde 27 på sykehus og 4 av disse i respirator. De 23 som ikke er i respirator er vel i kategorien alvorlig syk, de 4 i respirator kritisk syk.

Worldometers slår sammen disse to kategoriene slik at for Norge stemmer tallet med det vi har fått oppgitt fra FHI. Regner med at andre land ikke har oppgitt dette tallet slik at tabellen hos Worldometers er mangelfull. Sør-Korea har for eksempel bare 59 med sine 8000+ tilfeller.
Sør-Korea har for så vidt testet svært mange slik at de har mange milde tilfeller i statistikken, forhåpentligvis er tallet 59 korrekt.

5 Likes

Han som ble intervjuet på TV sa så fint at han (og hytte folk generelt) var i god form og ikke i risikogruppen :man_shrugging:t3::man_facepalming:

6 Likes