Godt poeng. De landene som er rammet hittil har lang forventet levealder: Til og med Iran ligger på 76.5år
Beklager om den er postet før. Bra fremstilling: https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
Her slenger du ut mange påstander uten belegg. Vi vet egentlig ikke i hvilken grad viruset påvirkes av temperatur. At det ikke skal ha mulighet til å spre seg i like stor grad i Indonesia, India og Afrika vet vi overhodet ikke ennå. Varmepumper reduserer luftfuktigheten, og lav luftfuktighet er garantert noe som forkorter levetiden til viruset.
Endelig en god nyhet fra Italia. Å holde seg hjemme nytter!
Ved å se på mutasjoner, så har man klart å tidfeste ganske nøyaktig når viruset først var i mennesker. Og det var en uke tidlig i november. Har ikke referansen nå, men var i en vitenskapelig artikkel. Dette smitter RASKT.
Å?
Dr Stefan Baral, an epidemiology expert at Johns Hopkins University, was quoted by the Boston Herald as saying he expects “a natural decrease” of the disease as the United States moves into warmer weather.
AccuWeather, the US-based forecaster, quoted Dr John Nicholls, a pathology professor at the University of Hong Kong, saying there are three things coronavirus does not like: sunlight, temperature and humidity.
"Sunlight will cut the virus’s ability to grow in half, so the half-life will be 2.5 minutes, and in the dark it’s about 13 to 20 [minutes]. Sunlight is really good at killing viruses," Nicholls said.
Hjelper lite når nordmenn ferdes overalt. Sett at det har vært fult av folk ute i gatene.
Jeg er veldig bekymret for når alle som var i Holmenkollen skal begynne å bli syke
Vi vet at varme og lav luftfuktighet forkorter levetiden på et virus utenfor kroppen (jeg lenket til en forskningsrapport om nettopp dette for en del dager siden). Men vi vet ikke om dette vesentlig påvirker sannsynlighet for at dette blir en like stor epidemi i Afrika, India og Indonesia som land på den nordlige halvkule.
Jeg synes fokuset burde være mye sterkere på “social distancing” enn det er nå. Dette vet vi hjelper og er det mest effektive tiltaket får å redusere effektene i den fasen pandemien er i nå.
Luftfuktighet og temperatur har sett ut til å være viktig hittil. For India og Afrika tror jeg man må legge til noen flere parametere, slik som tilgang til vann og sanitære forhold…
For oss er det jo enkelt å vaske hendene i varmt vann.
Jepp!
Hadde folk holdt hus i 2-3 uker så blir det bråstopp for viruset.
polygon
Forstår ikke helt hvordan du kan overse tallenes klare tale - viruset ser ikke ut til å kujnne spre seg i det hele tatt i områder som India, Afrika, tropisk Latin-Amerika, Indonesia osv. Jeg stoler mer på statistikk enn på luftige teorier. Så vidt jeg vet trives heller ikke vanlige influensaer i disse områdene.
Varme er opplagt en faktor. Fuktig eller tørt klima skal jeg ikke ha noen sikker oppfatning av. Tørre ørkenområder er sikkert også godt beskyttet.
Fra linken du la ut i fra Finansavisen.Om det stemmer blir det ikke lenge før markedet snur om.
– Vi er veldig trygge på at vi skal klare å utvikle en vaksine innen få måneder, sier Menichella i det Tyske selskapet CureVac.
100% enig brother.
Men jeg ser eldre folk, altså de som er utsatte, ferdes overalt. De handler og de handler i butikkene, og de reiser overalt.
Sett på nyhetene at det var eldre som dro på reise “Vi har opplevd tøffe tider før, dette går bra ja!”. Så tilslutt ender de vel opp på sykehuset.
Jeg tenker at på et tidspunkt her nå, de som blir smittet fremover, spesielt etter at regjeringen har gått ut og lagt på alvorlige tiltak, de bør pakkes bakerst i køen. Blir du smittet etter 15.03, og du ikke har utvist forventet aktsomhet, så er det som fortjent.
Innlegget mitt handlet ikke om når de første tilfellene ble påvist, men hvor langt etterslep tallene i statistikken får.
Du får nok leve med mine “luftige teorier” og at jeg overser (de manglende) tallenes klare tale.
Vi er fortsatt veldig tidlig i forløpet av dette som en global pandemi, og det er fryktelig få som er testet foreløpig i disse landene, så det kan være store mørketall. Så vidt du vet trives ikke vanlig influensa i disse områdene, men her er hvor mange som faktisk dør pr. capita av vanlig influensa i disse områdene:
Ebola-viruset oppsto i Dr Kongo. Førte til noen epidemier. Mens Sars-viruset, som er et coromavirus, antas å ha oppstått i Kina.
Hadde vært interessant om det fantes studier på smittsomhet for de andre coronavirusene i varme områder. Går folk rundt i Afrika og Sør-Amerika med forkjølelse og hoster og snufser som oss i løpet av et vanlig år, eller er dette et fenomen for kaldere områder?
MERS greide seg for så vidt fint i varmere områder.