Nei men det kommer jo i tillegg til koronapasienter og helsepersonell i karantene. I en vanlig skisesong er det heller ikke høyt trykk i hele landet, som det kan bli nå.
Det kommer helt an på hvor syk man er. Er man syk nok, så må man få hjelp. Men da kan man benytte ekstern hjelp. Ved hjerneslag eller infarkt, så er det neppe den kommunale helsetjenesten som skal behandle…
Jeg mener ikke at de skulle lage unntak i loven, men at det skulle være en anbefaling (og at det var noe man gjør på egen risiko) ikke en lov som kan gi fengselsstraff.
Så, om de blir syke hjemme, så har det ingen innvirkning på helsevesenet?
Please. Dette er symbolpolitikk, og ingen ting annet.
Det som provoserte folk i utgangspunktet er de som dro i karantene på hytta, og brukte karantenen som to ukers vinterferie, og gikk i skibakken og på butikken som om ingenting hadde skjedd.
Dessverre tror jeg effekten man ønsker å oppnå i stor grad blir fraværende om man tar dette grepet. Og jeg mener dette er en liten pris å betale for at man kanskje kan få raskere kontroll på situasjonen og unngå unødvendig overbelastning av helsevesenet i en del kommuner.
Det viktigste er å få kontroll på situasjonen raskest mulig slik at normaliseringen kan starte.
**
**
Fornuftige folk i Sverige, DNB Podcast med svensk professor:
https://soundcloud.com/dnb_podcast/covid-19-professor-bjorn-olsen-om-spredning-behandling-og-ulike-tiltak
Roche:
Hvordan går det i Spania nå? Det ser ut som de begynner å få en del døde. Er det på vei til italienske tilstander?
OMG for et troll. Utesteng samfunnsøkonom Steinar Juel fra forumet.
Ikke bare Pablo som mener det.
Hele denne lock down situasjonen er galskap! Sette samfunnet over styr på denne måten er jo galematias.
Isoler de sykeste og svakeste og la oss andre opparbeide immunitet. Men det toget er gått, nå må vi la hysteriet gjøre jobben istedenfor.