Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

18:56Øystein Andersen

[

Ordfører: - Hytteforbud øker smittefaren:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=29597)

Ordfører Jon Rikard Kleven (Sp) i den store hyttekommunen Vinje er opprørt over det han oppfatter som regjeringens “uthuling” av sitt eget hytteforbud torsdag.

Så lenge den eller de smittede er hjemme, kan familiemedlemmer dra på hytta i en annen kommune enn hjemmet - som vanlig.

Ifølge Vest-Telemark blad mener ordføreren at det er den sikreste metoden for å få corona-smitte til kommunen.

• Eg har gjeve opp å vente på at regjeringa skal forstå alvoret. Eg har gjeve opp å tru at regjeringa skal trygge vårt helsevesen. Eg har gjeve opp å tru at regjeringa vil ta omsyn til innbyggarane i Vinje kommune,skriver ordføreren på Facebook.

Han varsler at kommunen er klar til å sperre av hyttefelt fysisk.

1 Like

Det blir interessant å se debatten i kveld der nettopp kostnaden av alle tiltak er tema. Jan Ludvig Andreassen fra Eika deltar - alltid spennende.

Kan vi tenke oss at COVID-19 i Norge forårsaker flere konkurser enn dødsfall for personer under 70 år?

PS: Jeg mener foreløpig at regjeringen har gjort de riktige tiltakene, men dette må naturligvis diskuteres og vurderes.

2 Likes

Skal Jan Ludvig være med på debatten :O? Det blir morro.
Nå skal han snakke om lave renter og penger ut til befolkningen. Har faktisk ikke lest bloggen på en stund, må nesten gjøre det nå.

1 Like

Interessant at man nå på nasjonalt plan begynner å diskutere samfunnskostnaden ved å sperre ned samfunnet for å beskytte pleiehjemspasienter.

Etter at jeg har blitt utskjelt på det groveste her på forumet for å ta det opp.

2 Likes

Interessant studie det der @larsmkn

Veldig interessant å ha en forklaring på forskjellene, og det virker som blodtype A har høyere risiko, når det gjelder mottakelighet for coronaviruset, enn andre blodtyper.
Så før noen blir bekymret er det altså mottakelighet, og ikke sannsynlighet for alvorlig sykdom eller død studiet tar for seg.

“Meta-analyses on the pooled data showed that blood group A had a significantly higher risk for COVID-19 (odds ratio-OR, 1.20; 95% confidence interval-CI 1.02~1.43, P = 0.02) compared with non-A blood groups”

Mens blodtype O har aller minst risiko:

“whereas blood group O had a significantly lower risk for the infectious disease (OR, 0.67; 95% CI 0.60~0.75, P < 0.001) compared with non-O blood groups.”

Så kan jo folk sev vurdere hva man foreløpig kan trekke ut av det når populasjonen vurdert var følgende:

" The research, published on Medrxiv.org, compared blood types of 2,173 confirmed coronavirus cases in Wuhan and Shenzhen with more than 3,694 healthy residents in the Wuhan area."

Sett med norske øyne kan man jo merke seg at det Norge er det landet i verden med nest høyest hyppighet av blodtype A, etter Armenia.

Og at befolkningsgruppen i hele verden som har høyest andel med blodtype A er samefolket.

Forøvrig ser det ut til at de som ligger best an om det skulle være noe i denne blodtype-hypotesen er Peruvian Indians, der absolutt alle har blodtype O.

7 Likes

Uff, sjekk den kolonnen.

2 Likes

Fikk svar på min corona test i dag. Var negativ. Så da er det bare å brette opp armene og dra på jobb i morgen igjen. Spennende å se hvordan rutiner og erfaringer har bedret driften.

Er visst ikke så mange innlagt enda, men er jo rustet opp til å ta imot ganske mange, så blir interessant å se hvor mange som faktisk kommer.

De fleste som har dødd i Norge har vel dødd på sykehjem og ikke vært innom sykehuset i det hele tatt i smitteperioden om jeg har forstått det rett.

15 Likes
1 Like
1 Like
1 Like
1 Like
5 Likes
2 Likes

Hvor i all verden er moderator??

4 Likes
1 Like

«Hei hei. Det har i dag kommet nye retningslinjer fra kommuneoverlegen. På grunn av mangel på prøvetakingsutstyr så blir man ikke lenger testet for Coronavirus ved symptomer på forkjølelse. Har man lettere symptomer som tett nese, sår hals osv uten feber kan og må man gå på jobb. Har man fått akutt influensa den siste uken så holder man seg hjemme til én dag etter at man er symptomfrie.»

Scary shit.

3 Likes

Fra artikkelen, så virker det som om Trump har tatt en for kort snarvei. Men i ettertid har sjef for FDA, Dr. Stephen Hahn, gått ut og sagt at Klorokin skal gjennom den normale prosessen som alle andre legemidler i USA, og at de vil sørge for sikkerhet og effektivitet før en eventuell godkjennelse.
Norske leger har skrevet ut medisinen til seg selv, og sine familier.

3 Likes

Hard krangel om alder.

4 Likes