Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det er det vakreste jeg har lest her inne siden jeg ble medlem!

2 Likes

Cruise skip altså, perfekt sted å få skikkelig smittsomme virussykdommer. :stuck_out_tongue:

Kunne gjettet at det var ditt innlegg når du ser på trenden på log-skala :stuck_out_tongue:

1 Like

Ser jo ut som kursutviklingen til Tesla. Litt overkjøpt?

1 Like

Jeg liker at antall friske øker mye. Det er betryggende

2 Likes

Noe alle forventet.

Da kan jeg betrygge deg med at 99,996% av verdens befolkning er friske for akkurat dette viruset :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ikke enig i det, siden lørdag har veksten holdt seg stabil på rundt 20%, faktisk ser det ut som om den tar seg opp litt i dag dessverre (midlertidige tall).

Edit:utviklingen utenfor Kina har sett lovende ut, men med sterkere økning siste datapunkt

Screenshot 2020-02-05 08.54.26

1 Like

Hong Kong utvider ferien.

faren over eller? Har de kontroll?

Misstenker @anon80503862 for litt logaritmisk ironi :slight_smile:

Samme grafene lineært og logaritmisk

image

2 Likes

Aha :bulb: tror jeg har blitt “immun” mot ironi etter å ha sett mange avfeie dette som et mye mindre alvorlig problem enn vanlig sesonginfluensa.

5 Likes

Dagens oppdatering med observasjoner:

• Spredningstakten: stabiliserer seg rundt 20 %
  • Antall døde: prosentvis endring <20% for 3.dag på rad
  • Dødsrate: avtagende daglig prosentvis endring for 4.dag på rad, stabiliseres rundt 2 %

I øyeblikket tyder data på at viruset fremdeles har en stabil spredningstakt og at økningen antall døde har en noe lavere takt.

image

3 Likes

DOW futtene og BRENT til værs atm: https://news.sky.com/story/coronavirus-significant-breakthrough-in-race-for-vaccine-made-by-uk-scientists-11926469

1 Like

Det er positive nyheter hvis vi får flere bølger

The vaccine will be too late for this current outbreak but it will be crucial if there is another one.

Ting kan jo t yde på at det er langt flere smittede og døde i de avstengte byene enn de offisielle tallene.

Jeg ser uansett på det viktigste at spredningsraten utenfor kina er lav.

1 Like

Når de ikke klarer ta vare på en 17 år gammel gutt med CP mer enn 2 måltider i løpet av 6(?) dager, så tror jeg ikke de har litt kontroll engang på hva som foregår hjemme hos folk. Så der ligger nok mange og lider/dør alene, noen har vel kanskje forsøkt komme seg til sykehus. Sett køene/blitt avvist og reist hjem…

" 185,555 cases under medical observation, up from 171,329 yesterday."
Så de har nok fullt opp med folk å holde styr på allerede, 14K økning på en dag alene :open_mouth:

1 Like

Enig i at det er positivt, samtidig er spredningen innad i Kina ganske stor, ca 45% av tilfellene er utenfor Hubei.

Med en befolkning på 1,4 milliarder mennesker dør mellom 40.000 og 50.000 mennesker i Kina hver dag. Foreløpig gir ikke coronaviruset utslag på denne statistikken.

Jepp. Hvor mange av desse dør på sykehus? Hvor mange tar opp et helt rom ( isolasjon) og en hau med ressurser for hvert eneste enkelt tilfelle? Svært få.
Det er ikke noen lek å ta imot/mistenke folk for dette, man behandler alle som om de var smittet, dvs full panikk og da krever det enormt med ressurser.
Antall dødsfall er selvsagt ikke høyt (enda), men hva skjer om man lar dette spre seg som Svineinfluensaen? Denne dreper LANGT flere enn Svineinfluensaen gjor, og ser ut til å smitte like lett. Så da risikerer jo man helt absurde mengder dødsfall pgr dette.
Spesielt globalt, men pgr de ekstreme tiltakene gjordt i Kina siste tiden er nok utfallet utrolig mye bedre enn det ville vært.

Les antallet som var dratt fra byen, ca 40%, for nyttårsfeiring!!