Onde tunger sier at man kan multiplisere de offentliggjorte sykdoms og doeds tallene med 10. Og at hvis myndigheter verden rundt hadde offentliggjort de virkelig tallene ville boersen krakket. Derfor holdes de hemmelige.
Jeg blir ikke overrasket om det stemmer. Men nå sprekker bobla siden viruset er ute av Kina
Det handler ikke nødvendigvis om en konspirasjon, det er basert på at de offisielle tallene er laboratorie-testet bekreftede tilfeller, men det finns trolig mange som ikke har blitt testet fordi de ikke er syke nok eller det er nok kapasitet. Det handler også delvis om at Kina ikke rapporterer dødsårsak med samme prinsipp som i vesten. Dør du av hjertefeil og koronavirus i Kina blir den offisielle dødsårsaken hjertefeil.
Dødsraten og R_0 nummeret ser ikke så veldig ille ut pt. Hvis en tror noe som helst på informasjonen som Kommunist-Kina oppgir.
Mener å ha hørt at antall friskmeldte etter sykdommen også ligger på rundt 2% (!), det synes jeg er noe mer ubehagelig.
Det ligger vel på rundt 5%, men både døde og friske er de som er laboratorietestet dvs hvis vi tar utangspunkt i at ca 20% blir så dårlig at de trenger behandling (og oppfølging / testing) så kan vi estimere (med stor usikkerhet) dødeligheten til 0.2*638/(638+1603) = 5.7%
Trodde fear and loathing var forbeholdt right-wing kooks. Bra å se DB.no step it up
DN i dag : “Dødeligheten er på 3,2% i Wuhan”
Takk for tilbakemelding-
Helt enig i at veksten fra målt fra dag til dag er variabel og verken eksponensiell og ei heller lineær:
Det jeg ønsker å få frem er at veksten (sett fra starten) har vist en økende tendens i antall nye tilfeller. Dette gjaldt helt frem til 4.2, hvor den isolert sett, er avtagende.
Blir interessant å se om tilbakegangen er midlertidig eller om den avtagende trenden fortsetter.
La oss håpe det siste.
Nei Men jeg har lest at testen kan slå negativt ut, selv om man har fått viruset. Slik det av og til er når man testes for kyssesyken, mononukleose.
Det er først og fremst i inkubasjonsperioden på 2-14 dager som man kan teste negativt. Denne perioden da man er smittet, men enda ikke viser symptomer er mye lenger for Korona enn vanlig sesonginfluensa (1-3 dager).
Ja, men tester slår ikke alltid ut. Vet ikke om det skyldes at testen er for dårlig eller at virus forandrer seg, dvs muterer.
[
Kastrup delvis stengt - kinesisk kvinne til sykehus:
](https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=26722)
En kinesisk kvinne er hentet i ambulanse fra flyplassen Kastrup utenfor København. Hun hadde influensasymptomer, ifølge dansk TV2.
Deler av terminal 3 er avsperret, fordi den skal rengjøres, sier pressesjef ved flyplassen, Kenni Leth, til kanalen.
Coronaviruset gir symptomer som minner om influensa, men det er uklart om det er dette det dreier seg om.
Ifølge en intern beskjed kanalen har fått tilgang til, skal kvinnen ha henvendt seg til en informasjonsskranke etter at hun hentet bagasjen sin, og sagt at hun følte seg dårlig.
Interessant artikkel fra NRK.
Det viktigste sett fra ett investorståsted var dette i mine øyne:
Han tror intensiteten i epidemien vil nå maksimum i byen Wuhan om en måneds tid, og i resten av Kina i løpet av tre måneder.
– Resten av verden vil oppleve epedemier på forskjellige tidspunkt etter at smitten har nådd topp-punktene i Kina, sier Ferguson.
Det er da fra forsker Neil Ferguson ved Imperial College London. Så får vel anta at han faktisk har ett ok grunnlag å gjette ut fra.
Ja er jo naturlig at Wuhan peaker først og så resten alt ettersom hvor raskt det kommer i gang. Men 1 mnd til i den farten de anslår er likevel heftig.
“Vi anslår at omtrent 50.000 nye blir smittet i Kina hver dag.Dette er den mest alvorlige nye smittefaren som har kommet siden influensapandemien i 2009, og kanskje siden Sars-epidemien i 2003, sier Ferguson. En sykdom som gjør mange litt syke, og noen få alvorlig syke, kan lettere nå mange og krysse grenser”
Så ikke bare spår de at det vil vare en god stund lenger, men de tror også at tallene er hinsides mye høyere enn vi tror. Men at derfor dødelighet % er lavere enn 1, men totalt antall smittede er jo da i million klassen veldig enkelt. Om det må smittes 50k per dag så vil jo der bety flere millioner om en mnd. Og den farten bør vel gå opp.
De tror feks at kun 10% får nok symptomer til å bli plukket opp av helsevesenet, dermed antar de enkelt og greit tallet på smittede er 10x.
Skal se om jeg finner orginalen, kanskje de har mer informasjon der. Om de tror på 50k nye per dag må jo de nesten ha estimerte totalen per idag. Som da sikkert er minst 10x gjetter jeg de sier.
Det er jo også et stort antall smittede som først vil få symptomer om 2-14 dager, disse vil heller ikke slå ut på tester.