Det er i hvert fall stor kontrast mot “mindre farlig enn influensa” mentaliteten blant nordiske myndigheter og visse andre land i Europa.
Det er jo litt merkelig da at helseopersonell gaar rundt i heldekkende romdrakter, hvis viruset kun er en fetter til andre influensatyper som rammer oss hvert aar? Det inngir ikke akkurat tillitt.
Hatt en følelse av at noe spesielt er på gang her helt fra de første rapportene. Tragisk for de som er rammet, men svært interessant å følge med på dette.
I følge disse tallene er 1/5 av de som er død av coronaviruset under 60 år. 1/4 har ingen underliggende sykdommer, og 2/3 er menn.
Jeg er nysgjerrig på hvor mange som fikk underliggende sykdommer på sykehuset.
Virker som det teller med det også, ikke bare at de hadde faktisk dokumenterte sykdommer på forhånd.
Just had a long and very good conversation by phone with President Xi of China. He is strong, sharp and powerfully focused on leading the counterattack on the Coronavirus. He feels they are doing very well, even building hospitals in a matter of only days. Nothing is easy, but he will be successful, especially as the weather starts to warm & the virus hopefully becomes weaker, and then gone. Great discipline is taking place in China, as President Xi strongly leads what will be a very successful operation. We are working closely with China to help!
Trump.
Hehe når blir det varmere da Trump? April Mai
Norske Myndigheter…
Folk får knapt behandling på legevakten når de brekker armer og bein.
Vi er på ingen måte i stand til å behandle under et utbrudd.
Er vi heldige kan vi vel isolere de første tilfellene på smitterom/isolat, for å bremse et eventuelt utbrudd (Ref. kampen mot tiden til vaksine)
Men vi vil i det minste ikke gå dør til dør og runde opp syke til dødsleirer da.
Så de friske og sterke slipper dø unødvendig
Det blir varmere allerede nå, og gjennomsnittstemperaturen i Wuhan i mars er ca 15 grader, så det er ikke så dumt utsagn som du skal ha det til.
Det vil uansett ha peaket før den tid i Wuhan.
Kina er stort, så mange steder bil fremdeles være kaldt. Jeg vet heller ikke hvor mye det hjelper på ulike grader.
Men ekspertene sier april mai er den varmen som skal til for å hindre spredning og ta livet av dette.
Men selv mars temp vil jo hjelpe på, men ikke så mye som i mai hvor det vil dø ut naturlig.
Begynner å bli konsekvenser her.
Det forutsetter at viruset sprer seg (i større grad) lenger nord, så det er fortsatt ikke så dumt utsagn fra Trump som du skal ha det til.
Poenget er at det er LENGE til det blir betydelig varmere. Så det e veldig optimistisk snakke om det nå.
Før varmen har gjort store forskjeller har viruset allerede nådd maksimal effekt. Problemet nå er det startet i (kanskje november) helt tidlig desember og dermed får HELE sesongen. Andre tilfeller har det begynt mye senere på året.
Jeg vet ikke hvor mye forskjell jan temp vs mars vil si, for det er ikke før april og utover det faktisk blir varmt raskere.
Maksimalt 15 grader er jo ikke mye å skryte av, da er mesteparten av tiden under det .
Gjennomsnitt, ikke maksimalt.
Ja, men se på spennet. Mesteparten vil være under.
Se også kartet mitt, Beijing vil oppleve snøv og minus grader selv i mars.
Et annet viktig moment er luftfuktighet. Det regner og til og med snøver i Kina i lang tid…
Dvs blir ikke varmt og tørt med det første. Som rt nødvendig skal man faktisk ha gode forutsetninger for at det dør.
Edit:
Han tror intensiteten i epidemien vil nå maksimum i byen Wuhan om en måneds tid, og i resten av Kina i løpet av tre måneder.
– Resten av verden vil oppleve epedemier på forskjellige tidspunkt etter at smitten har nådd topp-punktene i Kina, sier Ferguson.
Joda, det er greit nok det, men fortsatt mener jeg ikke utsagnet fra Trump var så tåpelig som du skulle ha det til. Var bare det jeg ville fram til.
especially as the weather starts to warm & the virus hopefully becomes weaker
Vi kan vel alle mer eller mindre uttale det samme som han. Eller?
Absolutt luftfuktighet er mye lavere på vinteren en ellers, i hvert fall innendørs.
Stagnering i antall døde, nedgang i smittede to dager på rad.
Ingen dødsfall utfor Kina?
Milde symptomer hos smittede i Canada, antyder potensielle veldig milde sykdomsforløp. Og antall friskmeldte snart 3 ganger så mange som antall døde.
50% dødlighet kan nok snart avskrives @Evilfreud
Men man kan begynne og lure når en leser hvilke tiltak de gjør i kina ? Skulle tro det var svarte dauen super pluss.