Det som er enda mer skremmende er at statsminister Narendra Modi gikk ut og oppfordret det indiske folket til å drikke kupiss mot coronaviruset.
Regner med det hele tiden dør mennesker av andre årsaker. Når de nå bruker 2 metoder for å fastslå virus så betyr vel det at de får med i statistikken dødsfall som tidligere har falt i en annen kategori ?
Tviler på at det er tatt inn noe etterslep, men kan være mange som tidligere har dødd ikke har falt under kategorien Corona virus. Det vi si at vi tidligere har hatt underrapportering.
Hvis 20% er syke nok til at de blir testet så blir dødelighet da 3.6%, og om bare 10% fanges opp er dødelighet helt nede i 1.8%
Synes man kanskje bør oppdatere vær varsom plakaten med: Ikke lag innlegg, overskrifter, bilder eller annet materiale for å manipulere frykt hos leserne. Da det fører til missoppfatninger av realiteten i saken som følger og reaksjonisme generelt. Førsteinntrykk er ekstremt viktig, og når det blir “dette er farlig, jeg må lese så jeg ikke risikerer noe” blir det som regel feil. Og det blir å rope ulv i forhold til reelle farer som kan komme.
UK forbereder seg på smitteutbrudd.
Hva vet du om evt reelle farer som kan komme? Det er jo poenget med tråden. Å informere mest mulig om viruset. Så er folk flest oppegående nok til å vurdere selv hva som er bullshit og ikke. Jeg er mer redd for innstillingen “dette er null problem”
Nå dekkes vel ikke forumet av VVP, så jeg regner med at han snakker om aviser som bruker skremmende overskrifter over langt mer nøyanserte artikler.
Vær varsom plakaten referer til nyhets-sidene som jeg synes bruker for mye sjokkfaktor og frykt i utformingen av overskrifter, bildebruk og utforming. Jeg snakker ikke om oss i diskusjonen her inne.
Det jeg kritiserer er hvordan kampen om øynene våre utføres, ikke tilgjengeliggjøringen av informasjon. I mine øyne er det manipulasjon av engstelighet og frykt, som ikke er noe nytt, men synes det tar litt mer av nå enn før. Alt er liksom krisemaksimering til tusen, mens realiteten er at det meste er relativt forutsigbart. Når viruset kommer til Norge kan de gjerne ha store overskrifter om det, men det kommer ikke til å bli en så stor sak siden krise-giret er på maks fra start. Ser stakkars besteforeldre og andre eldre som sitter og tror at verden skal gå under og synes det er dumt å bekymre folk såpass.
Godt eksempel ja.
Poenget er at hvis du er aktivist får du ingen oppmerksomhet rundt din sak hvis du ikke krisemaksimerer.
Så da blir det sånn.
Gjelder alle som mener vi må gjøre noe med en viktig sak, nå, før det er for sent.
Kan være krig, flyktninger, hungersnød, klima, virus, whatever. Eller for å ta lokale ting, monstermaster, strømsalg til utlandet, luftambulanse, nedbygging av distriktsnorge, industriens vilkår, osv.
Hovedproblemet er hvordan sosiale medier er bygd opp hvor reaksjoner er alfa omega, om det er folk som blir redde, missforstår eller glade har ingenting å si så lenge innlegget er i gråsonen eller bedre ovenfor retningslinjene. Samtidig vil de fleste ha oppmerksomhet selv og deler både bevisst og ubevisst ting de ikke liker eller er uenige i. Har ikke noen bedre løsning dessverre, så blir bare klaging og syting fra min side dette. Selvfølgelig må nyhetssider som vil overleve på nett tilpasse seg algoritmen og lage sjokk-artikler, men synes det er dumt. Og et sted må det stoppe om man skal få slutt på den negative spiralen jeg mener vi er inne i på sosiale medier.
Dette gjelder jo en medieverden som lever av klikk også. Er ikke nødvendigvis bedre enn sosiale medier.
Både moderne medier og sosiale medier har som forretningsmodell å leve av annonser, og da må de få oss til å bruke tiden vår på dem.
edit: ja ok, vi er helt enige ser jeg !
Poenget er uansett at dette lever jeg fint med, fordi jeg heller vil lese gratisartikler og bruke gratisinnhold på de fleste plattformer enn å betale for journalistikk. Det er rett og slett ikke verdt penger for meg å betale for innholdet. Og det er mange som meg, og da får vi denne virkeligheten.
Eneste jeg betaler for er youtube, og det er fordi reklamene er for irriterende til å gidde å se på
85 prosent av selskapa svarte at dei ikkje ville klare å halde det gåande i meir enn tre månadar om situasjonen i Kina held fram som i dag.
30 prosent forventa at inntektene deira ville bli halvert i 2020 som følgje av koronaviruset.
Ja, det er derfor jeg sier at et sted må sirkelen stoppe. Håper det blir med de sosiale medie-platformene. At de ser samfunnsverdien de har fått som plattform for nyheter og tilpasser algoritmene noe basert på det.
Vi kan f.eks. utnytte dette igjen ved å finne riktig informasjon og handle rasjonelt når markeder overreagerer. Tror kanskje vi etterhvert får bruk for ordtaket “Aksjemarkedet er et sted hvor penger flyttes fra de utålmodige til de tålmodige.” igjen. Har vært en stund siden det var rett nå.
Fin artikkel Gylden om stengte fabrikker. .
Dette utdraget passert fint med mitt scenario for olje/shipping rundt månedsskiftet:
– Eg forventar å sjå ein kraftig global påverknad innan utgangen av februar om den kinesiske produksjon ikkje kjem tilbake denne veka, seier ho.
Mener det var en link her til en side som viste en tabell over antall smittede, døde og friskmeldte pr. land. Noen som har den?
Finner den ikk jeg.
Hvis man justerer for at de fleste nye tilfellene handler om en re-klassifisering, og ikke nyoppdagede tilfeller, så ser trenden fortsatt ganske lik ut selv om det absolutte antallet er høyere. Her er mitt estimat for hvordan utviklingen var hensyntatt den nye klassifiseringen.