Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

PÄ et eller annet tidspunkt er Þkonomien sÄ r#vskjÞrt at man mÄ begynne Ä tenke litt mer som i Nederland. Isoler gammle og syke/utsatte og lag smitteorgier for resten slik at man fÄr opp immuniteten raskt pÄ lav risiko.

2 Likes

Jeg har drevet og gjort litt research pÄ dette temaet og hadde tenkt Ä lage en post pÄ det men @Christian kom meg i forkjÞpet :slightly_smiling_face: Jeg vet det er mange kloke hoder her pÄ forumet som kan mye mer om biologi enn meg, og hÄper spesielt de kan melde seg pÄ i denne trÄden.

SĂ„, kan man stoppe viruset?

Dette er jo the million dollar question og fÞrstemann til mÞlla vil nok tjene grovt pÄ en vaksine eller behandling. Pr. i dag finnes det ingen kur (unmet medical need :D) , men forskere jobber med ulike behandlingsmetoder som nevnt over i noen av innleggene i denne trÄden.

Noen av selskapene som jobber med vaksiner og behandlinger er:

  • GILEAD
  • GlaxoSmithKline
  • Moderna
  • Inovio

Det finnes selvfĂžlgelig mange flere, og flere av disse har fĂžlgelig hatt hyggelige oppturer pĂ„ news om vaksiner – men dette ligger fremdeles langt frem i tid. Som de fleste her inne vet mĂ„ biotekselskap gjennom en rekke kliniske studier fĂžr de kan fĂ„ medisiner godkjent. NĂ„ har imidlertid FDA sagt man kan lempe pĂ„ kravene siden det er kritisk Ă„ fĂ„ ut medisiner, men vi snakker fremdeles et par mĂ„neder frem i tid, tror jeg.

Men finnes det noe man kan ta for Ă„ forebygge?

Min primÊre interesse har vÊrt Ä se om det er noen eksisterende legemidler eller naturmedisiner som kan ha effekt pÄ virus. Det er dette jeg har brukt endel tid pÄ Ä finne frem til. FÞr man leser videre er det viktig Ä pÄpeke at dette er mine hypoteser og teorier, og selv om de er fundert pÄ research og forskningsartikler, sÄ er det ingen garanti for at noe av dette vil fungere i det hele tatt. Jeg er ingen lege eller biolog, bare en amatÞr med interesse for selv-medisinering.

Molecular biology

For Ă„ forstĂ„ hvordan man evt. kan angripe viruset er det greit Ă„ skjĂžnne hvordan viruset fungerer i kroppen. Dette viruset er ikke ulikt andre virus – viruset fester seg til celler i kroppen, spesielt da i lungene. Cellene vĂ„re har reseptorer som kan ta i mot ulike stoffer – stoffene trenger gjennom cellemembranen og pĂ„virker cellen.

CoVid-19 binder seg til en reseptor som kalles Angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2). Dette er samme reseptor som SARS bandt seg til. Viruset fÄr sÄ gitt fra seg sitt RNA til cellen som replikeres som en ny celle med virus og man er i gang. Grunnen til at viruset angriper lungene spesielt, er fordi lungene er fulle av celler med denne typen reseptorer.

Min fĂžrste tanke var derfor om det ville vĂŠre mulig Ă„ blokkere reseptoren, og dermed umuliggjĂžre viruset Ă„ binde seg til cellene i kroppen.

Et kjapt google sÞk pÄ ACE2 inhibitors ledet meg til ACE inhibitors og ARBs (Angiotensin II receptor blockers). Man finner begge typer i blodtrykksmedisiner. Problem solved? Nei, i fÞlge denne artikkelen i the Lancet:

https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanres/PIIS2213-2600(20)30116-8.pdf

-sÄ Þker disse medisinene ekspresjonen av ACE II og dermed gjÞr at pasienter med hÞyt blodtrykk havner i risikogruppen. Uansett sÄ er det nok uaktuelt for de fleste Ä begynne med blodtrykksmedisiner dersom man ikke har forhÞyet blodtrykk, sÄ jeg mÄtte grave litt dypere.

Da fant jeg en genial Youtube video (se nederst) som henviser til denne artikkelen:

https://www.researchgate.net/publication/47794995_Zn_Inhibits_Coronavirus_and_Arterivirus_RNA_Polymerase_Activity_In_Vitro_and_Zinc_Ionophores_Block_the_Replication_of_These_Viruses_in_Cell_Culture

Dette er jo interessant, i og med at den nevner koronavirus spesielt. Dette viruset replikeres i cellen via RNA-dependent RNA polymerase (RdRp). Zinc kan vÊre med pÄ Ä inhibere denne prosessen slik at viruset ikke klarer Ä replikere i cellen.

Det viser seg altsÄ at Zinc har en god antiviral effekt. SÄ, er det bare Ä kjÞre pÄ med Zinc da?

Nei, det viser seg nemlig at det er snakk om intracellulÊr Zinc. Det er nemlig veldig vanskelig Ä fÄ Zinc, som er positivt ladet, til Ä entre cellen gjennom cellemembranen, der vi Þnsker Ä ha den for Ä fÄ bukt med viruset.

Hvordan fÄr man Zinc inn i cellen da?

Det er her Chloroquine kommer inn. Som de forklarer i denne videoen:

SĂ„ er Chloroquine en Zinc ionophore – og hjelper dermed Zinc inn i cellene.

Jeg har flere ganger nevnt dette legemiddelet pÄ insider chatten som det jeg tror kommer til Ä bli standard behandling etterhvert, i tillegg til andre anti-malaria, anti-Aids medisiner som nÄ testes ut. Det er en grunn til at England har begynt Ä hamstre HydroxyChloroquine. Det virker!

P.S - I og med at dette er et reseptbelagt legemiddel sÄ har jeg funnet noen reseptfrie alternativer som kan gjÞre noenlunde samme jobb som Chloroquine. Dette tenker jeg Ä skrive om i neste post.

18 Likes

WHO anbefaler Paracetamol , frarÄder ibuprofen .

VÀrldshÀlsoorganisationen, WHO, avrÄder nu frÄn att ta lÀkemedlet Ibuprofen, om man misstÀnker att man smittats av coronaviruset. Det skriver den tyska tidningen Die Welt pÄ nÀtet.

WHO ger rÄdet att man tar paracetamol i stÀllet.

sverigesradio.se

WHO avrÄder frÄn ibuprofen vid misstÀnkt corona - Nyheter (Ekot)

VÀrldshÀlsoorganisationen, WHO, avrÄder nu frÄn att ta lÀkemedlet Ibuprofen, om man misstÀnker att man smittats av coronaviruset. Det skriver den tyska 


2 Likes

Det er delte meninger om ibuprofen, bÄde det norske og danske legemiddelverket sier vel at en skal fortsette med ibuprofen om en har brukt det fÞr?
Men generelt sÄ bÞr en vel unngÄ ibuprofen med mindre det er snakk om muskelsmerter og slike ting?

Basel, 19 March 2020- Roche (SIX: RO, ROG; OTCQX: RHHBY) today announced we are working with the Food & Drug Administration (FDA) to initiate a randomised, double-blind, placebo-controlled Phase III clinical trial in collaboration with the Biomedical Advanced Research and Development Authority (BARDA), a part of the US Health and Human Services Office of the Assistant Secretary for Preparedness and Response (ASPR), to evaluate the safety and efficacy of ActemraÂź/RoActemraÂź (tocilizumab) plus standard of care in hospitalised adult patients with severe COVID-19 pneumonia compared to placebo plus standard of care.

https://www.nordnet.no/fullscreen/news/1001811888-roche-initiates-phase-iii-clinical-trial-of-actemra-ro-actemra-in-hospitalised-patients-with-severe-covid-19-pneumonia?instrumentId=16210719

1 Like

Vet ikke sikkert. Men nÄr det gjelder corona, var det franske leger som var fÞrst ute og advarte mot ibuprofen
 De hadde erfart at coronaen ble forverret. De anbefalte paracetamol.

Har selv hÞrt at mange ikke tÄler Ibuprofen,
Ment det har vĂŠrt kjent at acerylsalisylsyre fortynner blodet, og kan motvirke hjerteinfarkt. Var en norsk lege som sa det.

2 Likes

48% Hadde ingen symptomer pÄ tidspunkt for test, som for mange sannsynligvis var i inkubasjonstiden. Vi har ikke informasjon om hvordan det artet seg for disse senere.

Dette er jo ikkje forebygging eller behandling men viktig info.
Kan lett eks for sykehus viss dei veit at ansatte har hatt Korona og ikkje kan fÄ det igjen eller smitte andre.
Ei slik test viss den virker er gull verdt

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-blodprove-kan-avdekke-om-du-har-vaert-korona-smittet-uten-selv-a-vite-det/3423940513.html

  • Testen leter for antistoffene som koronaviruset etterlater seg i folks blod, og ligner pĂ„ den mest vanlige testen som benyttes for Ă„ teste for HIV, melder MIT Technology Review.
1 Like

https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article12021521.ece

Optimister ihvertfall.

SĂ„ har WHO snudd. hmm


1 Like

hmmmm, er akkurat det jeg tenker, ogsÄ.
Mange klager fra mektige farmasiselskaper?

2 Likes

“Donald Trump sier under en pressekonferanse at USA vil gjþre malariamedisinen Hydroxychloroquin tilgjengelig for coronavirus-behandling.”

Er det den samme som vi prĂžver her i Norge?

Feil trÄd

4 Likes

https://www.nrk.no/trondelag/kirsten-52-fra-frosta-er-friskmeldt-_-flere-folger-etter-1.14952280

1 Like

Det er den samme som jeg skrev om i innlegget i gÄr :wink:

1 Like
1 Like

Vet. Har brukt malariamedisin tidligere, da forebyggende. At det kan brukes mot covid19, er gode nyheter.

1 Like