Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

Jepp.OgsÄ kalt Agivan.

Bra.

Masken ser ut som et plastvisir med en sort hatt. Inni ligger en motordrevet vifte som blÄser luft gjennom et avansert filter som leder luften ned i visiret. Luften bak visiret er under lett overtrykk, slik at virus og andre partikler ikke kan komme inn. Filteret skal vÊre 99,99 prosent effektivt for koronavirus pÄ stÞrrelse 100 nanometer, og skal ha en varighet pÄ mange mÄneder.

Til sammenlikning er sÄkalte N95-maskiner rundt 95 prosent effektive, og holder i praksis til noen timers bruk fÞr de bÞr skiftes. Virusene setter seg nemlig pÄ overflaten av direkte eksponerte filtre.

– FĂ„r vi finansiering nĂ„, kan vi i lĂžpet av rundt seks uker begynne Ă„ levere maskiner. Vi ser for oss 200 000 maskiner i lĂžpet av noen uker deretter. Det tilsvarer flere hundre millioner vanlige munnbind, men med helt andre egenskaper og uten lekkasje, mener Gulliksen.

6 Likes

Jeg har forsÞkt malariamedisin mot SjÞgrens, den medisinen ga hodepine sÄ det holdt, men det var over flere uker


Hvilken brukte du?

Jeg har brukt malariamedisin ved flere anledninger. Man blir gjerne svimmel og fÄr etter hvert hodepine. Ett av de sterkeste medikamentene jeg har brukt. Etter noen uker var det sÄpass ille at jeg droppet dem og tenkte at jeg heller fÄr ta malaria hvis jeg skulle vÊre sÄ uheldig


2 Likes

Ditto. Slutta med det etter noen dager jeg.

En jeg kjenner fikk en ukjent hestekur pÄ sykehus i Latin-Amerika mot alvorlig feberanfall nÄr hun var i fjellene. Dette var over 30-Är siden og det reddet livet hennes og hun ble frisk fort, men hun har fortsatt fysiske problemer med fordÞyelsessystemet som fÞlge og regner med Ä mÄtte leve resten av livet med plagene.
Jeg undres hvilke fÞlger vi vil se i Ärene som kommer. Folk som medisineres med ikke-anbefalte medikamenter, folk med psykiske problemer inkarantene etc. Tenker med gru pÄ alle fortellingene og systemkritikken som skal komme nÄr dugnadsstemningen har lagt seg

1 Like

Jeg brukte Plaquenil.

Hvordan har Tyskland klart 44 dĂžde av 14600? KjĂžrer de noen spesiell behandling, eller har de bare mindre mĂžrketall?

1 Like

Lite trolig med sÄ mange landegrenser og hÞy trafikk av mennesker inn og ut.

Kan de medisinere?

Mye bedre tall enn andre land, men 16 av dem i dag sÄ det kan hende det er pÄ vei til Ä Þke bratt.

OK, den kjenner jeg ikke.

Oiiii, sjekk her. Rasjonert for tre dager siden fordi folk hamstrer.

1 Like

Har lest at den Trump har godkjent har hÞy toxicity, sÄ man skal nok vÊre forsiktig.

1 Like

Er ikke sÄ gÞy Ä lese pakningsvedleggene, nei.

1 Like

Cytosorbent sitt stĂžrste marked, just saying :man_shrugging:t3:

John Afseth har vÊrt med Ä utvikle og fÄ godkjent to kreftlegemidler i Photocure. NÄ er han mektig imponert over amerikanske myndigheters raske tiltak i kampen mot coronaviruset.

Selv om han kan spare seg for mye ved Donald Trump, gir han ham nÄ ros:

– Jeg tar av meg hatten for president Donald Trumps handlekraft og for en modig FDA-kommisjonér, sier Afseth.


De franske forskerne mener selv at utvalget var lite: Det var bare 20 pasienter som mottok behandlingen.

Likevel mener de at behandlingen med malariamedisinen har en sterk sammenheng med bedring i luftveiene hos covid-19 pasienter og at effekten blir enda stĂžrre med antibiotika.

2 Likes

Dette er jo en medisin hvor safety er avklaret, da kan fda vĂŠre smidig.

Men vi trenger randomiserte studier pÄ efficacy uansett

2 Likes

Tror du dette er den rette medisinen og redningen for krisen?

Ser ut til Ă„ kunne tredoble kapasiteten til sykehusene. Da blir det kanskje kun nĂždvendig med svenske tiltak

Jeg mÄ si jeg begynner Ä bli veldig optimistisk pÄ at vi kommer til Ä finne medisiner og behandling som vil gjÞre at den utviklede verdens helsevesen fÄr en akseptabel kontroll pÄ dette i april slik at vi ikke fÄr en fortsettelse av de skremmende dÞdstallene vi ser i italia.

Viruset er ikke ekstremt skremmende i seg selv, men det kommer til Ă„ kreve betydelige tiltak og investeringer i lang tid fremover.

3 Likes