Spiser i ett vindu på 8timer og 16 timer uten mat.
Starter dagen med sol/lys i øyet for og resette døgn klokka og gi beskjed om at det er tid for og slukke melatonin produksjonen etc. Prøver og bevege meg litt på morgenen. For og gjør klar galle syre etc for fordøying av det første måltidet.
Bruker kun kokos fett og helst lavest mulig varme når jeg steker ting, viss jeg bruker fett i det hele tatt. bruker ingen andre oljer for steking, utenom eventuelt ekte smør, hvertfall ikke margarin etc. Med ett enkelt pubmed søk over publiserte artikler kan du finne ut at fett oksiderings temperaturen på en haug med oljer, alle grønnsaks oljer har som regel en veldig dårlig fett syre sammensetning av oksiderte fettsyrer etter varme eksponering , derfor er det ikke smart og steke i solsikke, oliven, canola, soya etc da fettet oksiderer og skaper inflammasjon i kroppen. Kroppen er avhengig av hele fettsyrer for cellemembran utvikling , hjernen er sulten på energi etc.
Utenom det prøver jeg og holde proteininntaket rundt 75 gram daglig , spiser rundt 400gr kjøtt totalt. Grønnsaker etc. Spiser ikke gluten da jeg tåler det dårlig samt forskning har vist at det kan skape autoimmune problemer og midlertidig økt permeabilitet av tarmen. Populært kalt lekk tarm. Som kan skape allergireaksjoner og andre ting som er ugunstige. Spiser selvfølgelig extra virgin oliven olje bare jeg bruker den kald, og kjøper alltid helt mørke flasker - helst brunt glass etc da lys fra solen og lyskilder generelt kan degradere kvaliteten på oljen over tid. Prøver også og følge litt med på best før datoen og produksjons datoen og holde denne innenfor 1år minimum, helst 6mnd. pga av overnevnte årsaker.
Og holde proteininntaket til et minimum og varier på kjøtt kilder er veldig viktig mtp det som populært er døpt for longevity - altså ett langt og friskt liv. Det er nylig kommet ut flere studier på Periodisk Faste pop. kalt IF (intermittent fasting). Det som er interessant med fasting er at det har vist klare helse fordeler mtp aldring, inflammasjon, utskifting av celler, kreft forebygging etc uavhengig av kosthold, altså til tross for alt folk fortsatte og spise slik som før, de bare gjorde det ikke hele dagen , men gjerne over perioder på 8-12 timers spise vindu.
Man skal ikke være redd for mettet fett iform av kjøtt, kokos olje , smør etc. problemet er gjerne feks ett høyt sukker innhold ved siden av. Vi syntiserer de fleste hormonen fra kolesterol tenk Vit D3 fra kolesterol i huden, testosterone, østrogen og mange flere. Den eneste grunnen til og være litt obs på mettet fett er ved Alzheimers i familien , da kan man ha arvet ett gen som hete ApoE4, denne varianten gir økt risiko for alzheimer’s og mettet fett kan gi problemer, som det kan være greit og vite om så man kan gjøre forebyggende tiltak.
wow det ble langt gitt, utenom det så prøver jeg og inkludere lever en gang i uken pga næringstetthet pr 100gr , og andre innvoller når jeg får tak i fra gressforede dyr som jeg vet har blitt oppdratt kun på beite og etter økologiske betingelser, dette er bare noe jeg har troen på selv ang giftstoffer og oppsamling av sprøytemidler og andre stoffer. Jeg styrer unna alle grise produkter på linje med muslimene , hehe. Det er pga grisen har ikke svette kjertler i huden og alt kjemikalier etc som kan bli fraktet ut via svetting skjer ikke på samme måten i griser, her går mye av slagg stoffene fra for etc innvortes og leveren / nyrene må ta støyten.
Prøver også å meditere litt og holde faste rutiner på legge tider både i helger og ukedager da det sannsynligvis er en av de enkleste måtene man kan holde seg frisk på over lengre tid og det er gratis også.
Prøver og delta aktivt hoss legen for og ha gode “baseline” nivåer og gå etter mtp eventuelle næringsmangler eller potensielle problemer som kan oppstå på sikt slik at en kan være føre var og faktisk vite hva som er sin normal og ikke bare komme inn etter problemet oppstår for så og gjerne høre at alt er innenfor referanse område - frisk som en fisk kommentaren.