Først så vil jeg med forsøkt overbevisning fortelle folket som har aksjer at dette er ingen avansert baisetråd… For å bevise det skal jeg be om unnskyldning for at jeg en gang har uttalt ordene " Selg bilen, selg morra di, pant huset og søstra di, men kjøp FUNCOM"… … Dette kom på et punkt da Funcom aksjen var over 5 og Schreiner hadde over det siste året levert på allt i henhold til guiding…Jeg satte opp et konservativt regneark og tallenes tale var klar… Dersom LMO leverte i nedre range av det som allerede finnes der ute på LEGO markedet og Funcom ellers leverte som meldt så ville Funcom lett triple seg… Og det med P/E 10 som må sies å være særs forsiktig når man snakker om business med LEGO… Problemet var at LEGO spillet ikke bare solgte dårligere enn noe av det mest floppete der ute… Men Funcom på slaget da Schreiner takket for seg begynte å misligholde de fleste av sine meldinger til markedet. I oppsumering, har de har ennå ikke levert det som skulle vært levert for 1 år siden…
Det jeg selv måtte innse da jeg begynte å nedskalere min Funcom investering på 3.20 og nedover (mine siste ble vel solgt på 2.40ish) var at Funcomledelsen hadde lurt meg. Det halverte min gevinst. I rakettfarten opp fra 2 til 7 hadde jeg på det meste 1.1 million aksjer og var innom selskapets topp 10 liste som 5 største aksjonær på et punkt. Heldigvis hadde jeg mye mindre aksjer da vi fallt fra 4-5 tallet til ca 3 tallet ;)… Men jeg måtte erkjenne altså til slutt at selv om lite var feil med min model/spreadsheet, så er det fortsatt slik at garbage inn gir altså garbage out… Funcom ledelsen hadde lurt meg/oss… I den grad man kan si det etter milioner i gevinst. Men uansett tross det så føler man seg lurt når man har trodd på noe og så viser det seg bare å være tull… Det hører imidlertidig med til historien at jeg har rådet til salg siden et parr uker etter at Cassius tok over.
Uansett, dette til siden, så synes jeg vi skal flytte krisesnakket til krisetråden. Funcoms billigste aksjer noensinne ble solgt til meg og en annen dude på 1.11. Den rekorden tror jeg vi mister allerede nå på mandag. Grunnen er at folk flest skjønner nok at utsiktene til videre drift er meget skrøpelige nå. Det koster mindre å starte et nytt selskap enn å dra med seg all denne gamle morroa.
Her er det folk flest tror og 50% av hjernen min tror på:
- AoC, TSW og AO blir fortsatt i drift på sparebluss og kanskje klarer 1 mill USD netto i kvartalet for sin Hoveaksjonær… Multiplatform verktøyet Dreamworld blir lisensert ut til en billig penge og Funcom slutter å utvikle nye spill… Etter noen år kan det som er igjen av spillene og IPen selges videre…
Her er hva jeg ikke har sett noen andre nevne men hva den andre halvelen av min hjerne tror på:
- Jebsen kan få liv i selskapet og fornyet tro dersom han gjeldssanerer Funcom ned til 50 mill lån og deretter tilbyr en emisjon. Om det blir gjort samtidig med at et bedre spillprosjekt blir lagt frem så kan nok Funcom greit hente inn 150 mill i en emisjon… Men det krever en del av hovedaksjonær… Derfor blir mitt bet på Funcom lite og forsiktig og kunn dersom kursen er ytterligere halvert etter nedskrivning av LMO… Dette punktet er og forøvrig grunnen til at jeg muligens kunne satset 1/10 av min børskapital og evt. kjøpt Funcom aksjen om den duppet ned mot 0.75 og 0.50… Sanering ville jo naturligvis ha blåst liv i Funcom igjen.
Mitt råd var selg på 2.5 og 1.7 og jeg er rimelig sikker på at vi skal forbi ATL nå fremover… Håpet er lite og finnes kunn der fremme på Jebsens nåde. Men det må da finnes bedre investeringsobjekt nå i mellomtiden?
Diskuter…