Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptomining og skatt

Jeg er akuratt ferdig å bygge en dedikert ETH miner + jeg miner Zcash med et 1080ti kort. Slik kursene er idag så blir det enn del tusen i mnd så d blir fint å få avklart dette.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

Slik jeg forstår det så betaler vi skatt når vi tar ut gevinst og formueskatt på verdien av kryptovaluta du har stående ved årskifte.

Jeg har ikke funnet noe info om jeg kan skrive av kost av maskinvare og strøm.

Tjener man penger skal man betale skatt. Så enkelt er det. De kostnadene man har til å tjene pengene kan man trekke av. Du kommer med forslag til hvilke kostnader du har (skriver dette inn i skattemeldingen, legger ved eventuell forklaring og andre bilag/bevis) og så vurderer skatteetaten dette.

Du kan for eksempel sammenligne hvor mye strøm du brukte før du startet mining med det du bruker nå. Du kan trekke fra for absolutt alt du har av kostnader. Men om skatteetaten vil godta det er en annen sak. Det er i hvert fall ingen grunn til å ikke skrive inn alle kostnader.

1 Like

Fikk svar, om en litt kryptisk på fradrag ved innkjøp da maskinen primært kommer til å mine men jeg har ikke enkeltmannsforetak.

God morgen Gevinst ved salg av valuta er skattepliktig inntekt i henhold til skatteloven § 9-9 og § 9-4, 1. ledd. Du har bare rett på fradrag for kostnader til kjøp av datamaskin, dersom kjøp av datamaskin er ledd i næringsvirksomhet. Skatt Vest gjør oppmerksom på at denne uttalelsen er veiledende, da endelig vurdering og avgjørelse vil bli foretatt under selve ligningsbehandlingen de aktuelle inntektsår. Med vennlig hilsen Skatt Vest

Med inntekt som mining nå gir faller det nok inn under næringsvirksomhet ved rigg på 6 gpu ihvertfall. Så da skal det vel kunne trekkes av. Men ulemper her er at de som miner må ha enkeltmannsforetak. Ved omsetning over 50k skal man inn i momsregisteret, det bikker man på ett år slik det ser ut så kunne da kjøpt utstyr uten moms men man får ikke registrert seg før man bikker 50 innen de neste tre ukene… Samtidig, ved salg til utlandet som vi jo gjør via bittrex/kraken er salget fritatt moms.

Merk dette er noe jeg har forsøkt å lese meg til i dag, komplisert opplegg… Skal prøve å ringe skatteetaten og få litt mer svar.

Hadde det vært enklere å droppe det? Ja absolutt! (hvis man ikke blir tatt) Er det frustrerende? Ja! Hekkans styr. Men at det er skatt, det gir mening. De burde bare gjøre det enkelt og oversiktlig.

Kjempe bra tiltak Ginzink! Du sier at siden vi selger til utlandet så er vi fritatt moms. Jeg trodde vi var fritatt uavhengig om man selger til inn eller utland?

Stemmer! Var generelt at moms er fritatt til utlandet. Håper å få snakket med dem på mandag og få avklart fradrag på innkjøp av utstyr og om det behøves enkeltmannsforetak

Ble ikke helt klok men fikk to lenker. Datautstyr holder lenger en tre år, men da ikke som mining utstyr så hvordan det skal tolkes er ett godt spørsmål -avgjør om du må skrive av over flere år eller kan ta alt første året. Skatt blir som næringsdrivende om det ikke er over en kort tid, da er det hobby og skattefritt (og ikke mulighet for å skrive av selvsagt).

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/frister-attester-og-regnskap/Bokforing-og-regnskap/gode-rutiner-for-daglig-drift1/Kostnader/Avskrivninger/

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/skattemelding-selvangivelse-og-skatteoppgjor/skattemelding-selvangivelse-for-naringsdrivende/for-enkeltpersonforetak/Fradragsveiviser/Utgifter-og-avskrivning/Oppstartkostnader/

Jeg har eksprimentert med litt på Genesis Mining i en uke nå. Så langt ligger jeg an til å gå break even på 5-6 måneder på coinsene som gir best profitt, uten at økning i vanskelighetsgrad eller prisstigning er regnet inn. Vanskelig å vite hva dette vil være på. Jeg ser de henger til dels sammen, men antar at vanskelighetsgraden vil stige raskere enn prisen.

Ethereum-miningen ligger derimot an til å gå break even på 19 måneder! Her er det crowded…

Er det noen andre som bruker Genesis, eller annen cloud mining?

De fleste anbefaler ikke cloud mining fordi det ikke lønner seg

I forhold til å mine selv, eller i det hele tatt? Jeg liker å teste ting selv, det kan være mange grunner til at noen sier at det ikke er lønnsomt. Om de for eksempel kun har forsøkt å cloud mine Ethereum med 19 mnd til break even har de rett.

19 mnd med etherum? Wow må være 1080 eller 1080 ti for å muligens gi mening :stuck_out_tongue:

Har forøvrig fått ett nytt svar fra skatteetaten:

God dag Da hver enkelt kompenent koster under kr 15 000, kan du føre hele summen til fradrag samme år. Du kan selv velge om du vil legge av estimert skatt, og så føre inntekter og utgifter ved innkjøp på selvangivelsen eller du vil endre skattekortet ditt for inntektsåret 2017 der du fører opp forventet overskudd (alle inntekter, fratrukket alle kostnader) i postene 1.6.2 og 2.7.6 i skjema endring av skattekort. Endring av skattekort gjøres via nettsiden:
http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/

1 Like

19 måneder basert på gårsdagens pris, da. Så er plutselig lysere i dag, selv om mining av annen krypto gjennom Genesis fremdeles er betydelig mer lønnsomt.

Søker du litt på nett ser du hvor lite lønnsomt det egentlig er

Har lest og sett en del om det. Men tar mye av det som skrives med en klype salt, både de som er svært positiv og de som er skeptisk. Tester heller selv. Med dagens tall ligger jeg an til å få investeringen tilbake ila 5-6 måneder, sett at vanskelighetsgrad og pris holder dagens nivå. Så da avhenger det av hva man tror om prisnivå, hvor mye vanskelighetsgrad øker, og hvor trygg man er på at Genesis fremdeles eksisterer om 5-6 måneder. Så det er mange usikre variabler, men spennende å dykke nærmere inn i det.

Ikke glem å kalkuler inn risikoen for at kryptomarkedet krakker i mellomtiden da…

Jeg skriver at det avhenger av hva man tror om prisnivå. Hvis man tror på krakk bør man ikke mine. En voldsom prisstigning er ikke nødvendigvis ideelt heller i forhold til mining, da det øker interessen veldig, og vanskelighetsgraden øker frekvensen raskere enn prisen stiger.

Linket først denne i kryptovaluta-tråden, men ser den nok hører mer hjemme her:

Har lite å si for kryptovaluta desverre.

@Evilfreud har noen kilde?

Jeg har ikke fått det bekreftet, men en venn av meg sa at dette også kom til å gjelde kryptovaluta.
Vi får undersøke nærmere/ vente å se

det er tydelig definert hva som kan puttes i en aksjekonto og kryptovaluta må evt noteres på oslo børs før den kan puttes der. Sjekk med megler så får du komplett liste