Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptomining og skatt

Er det noen som kan forklare meg om man må betale skatt på kryptovaluta som har blitt minet?

Jeg har ikke peiling på mining, men er interessert i å finne ut hvilke muligheter som ligger i det. Etter litt googling finner jeg blant annet denne:

https://www.ethereumminer.eu/product/Ethereum-Mining-Rigs/ETHEU-MINER-450MH-V2/Ethereum-Miner-450MH.html

Grovt regnet koster den 70K, og om informasjonen her stemmer, henter den inn 230K årlig, basert på kurs fra 2. juni, altså omkring $220. Så lenge man har noenlunde tro på Ethereum, er dette en veldig hyggelig deal basert på disse opplysningene.

Så er spørsmålet hvilken andre faktorer man må ta med i beregningen.

  • Forventet strømbruk
  • Nedgang i profitt etterhvert som mining blir vanskeligere
  • Andre nødvendige investeringer(skjermkort? annet?)
  • Arbeid?
  • Andre uforutsette problemer

Fint om noen som har god kunnskap på området deler sine tanker om dette.

25% MVA når du importerer den til landet :wink:

Ja du må betale skatt. Men du kan trekke fra kostnader.

Takk for svar. Så i underkant av 90K da. Noe annet du ser som er viktig å ta inn i beregningen?

Nei, frakt og forsikring. Alt dette kan jo skrives av på skatten du evt må betale.

husk at det blir stadig vanskeligere å mine, noen snakker om at det blir 5-8% vanskeligere hver måned. Så om 12 måneder kan du forvente at riggen gir deg halve mengden coins

Til info.

I januar kunne en med 3 rx480 kort mine 16 stk.

Nå er forventet mining med 7 slike kort 4 stk på 30 dager. Så at det blir vanskeligere er det ikke til om.

Man kan joine en pool, da blir det mindre lotto, men oppesiden går også ned.

https://mineshop.eu/ethereum-miner/ethereum-miner-eth-gpu-mining-amd-rx470-detail

bedre deal om du skal ha deg ferdig miner :wink:

70k eller 90k etter skatt for 450MH/s var fryktelig stiv pris. Bygger du det selv så klarer du å få prisen under 40k.

Jeg kan tenke meg firmaer som lager komplette løsninger til folk som bare vil stappe inn stikkontakten og tjene penger gjør god butikk for tiden, så lenge de klarer få tak i delene vel og merke.

Enig i at det er litt stiv pris, andre siden minerigg til 6000 euro. som gir 480ish

Takk for tips :slight_smile:

Du bygger deg en bedre rigg for 50-60t selv.
Riggen det er linket til klarer 150mh pr. hovedkort, jeg har 181mh, riktignok med rx580 istedet for 570, men prisforskjellen er bare et par hundrelapper.

Er det 580 8gb du bruker og hvor mange watt trekker kortet? Vet du om det er store forskjeller på 4gb og 8gb kortet ift hashrate? Vurderer MSI Radeon 8gb Armor til en mining rigg.

bruker 4gb kortet, trekker 115watt. 96mV undervolt

2 Likes

Mener du 50-60K, eller 50-60 timer? Jeg er ikke særlig teknisk anlagt, så jeg bygger ikke en rigg på 1000 timer.

Hvor mye ETH miner en rigg som du beskriver her? Og har du noe formening om hvor mye den vil mine om 1 år?

50-60 tusen kroner ja.
Min ligger jevnt på 181mh og drar inn 0.1eth i døgnet.

Dette vil gradvis bli mindre, har ikke oversikten over hvor det vil være om ett år, tipper de har switchet til PoS innen da.

2 Likes

Da er jeg i gang igjen, men nå med eth/sia dual mining :stuck_out_tongue: clocked ned til 1050 og minne opp til 7500 uten begrensninger på strøm mener jeg å huske. 105W. Ca 24 MH på ether og 540 på sia

Pool gir estimert inntjening basert på hash og kurs. Har ca 30 dollar uken i ether og 5 ekstra på sia. Er en annen som kan mines istedenfor, får nesten sjekke om den gir mer en sia. Men 35 dollar uken og kortet trekker 105w,fint det :slight_smile: lyst på ett til 480 men det er jo umulig å finne, for sent ute hehe

Forøvrig ingen interesse på finn for mitt overpriset rx480 :stuck_out_tongue:

1 Like

Sendte en mail til skatteetaten nå, har ganske små investeringer sammenlignet med andre her men det påvirker nok ikke svarer så mye. Har spurt angående sum inn til krypto vs det jeg tok ut. Og skatt på mining og evt fratrekk på ny pc.

2 Likes