Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

1,5 timer har de fleste, men blir litt TLDR/Listen - det bĂžr kunne forklares rimelig greit pĂ„ 15 minutter hvis det er livsdyktig. Jeg trenger ikke Ă„ skjĂžnne kodingen, men med konseptet og bruken - hvor gĂ„r veien. Ja, jeg har lest og hĂžrt mye om Blockchain og Metaverse/Web 3.0, men har det ikke helt under huden enda. Det er vel ogsĂ„ litt “oppi luften” enda for oss alle.

Off-Topic - 1.5 t: Har samme holdning til podcaster, alt over 45 minutter er lenge hvis ikke det er veldig interessant. F.eks Peter Warren sin podcast, mye gull, men mye pjatt og ledet av nordnorsk type som virker uforberedt.

Info fra DNB

Utdrag:
“Finanstilsynet i Norge har ogsĂ„ gjentatte ganger advart om den iboende risikoen i kryptovaluta, i tillegg til hvitvaskingsrisikoen knyttet til skatteunndragelse.”
“Der myndighetene har sagt at hvitvaskingsrisikoen er hĂžy, sĂ„ Ăžker kravene til hvilken dokumentasjon bankene er pĂ„lagt Ă„ innhente”

Noen som har info pÄ om det faktisk er blitt advart mot dette fra myndigheter/finanstilsynet?

Tja. tror DNB ordlegger seg pÄ en mÄte slik at ingen tÞr Ä utfordre dem pÄ det:

Finanstilsynet har vel advart flere ganger om risikoen Ă„ investere og tape penger.

Og advarselene har endret seg over tid:

2013:

Bitcoin-transaksjoner kan misbrukes til kriminell virksomhet som hvitvasking av penger

2018

Ingen slik advarsel

2019

Fortsatt samme side hos Finanstilsynet idag

Og hvitvasking nevnes men ingen advarsel :man_shrugging:

Mitt standpunkt
Virker som DNB Ăžnsker Ă„ gjĂžre det lett for seg selv, og har lite interesse Ă„ sette seg inn i hvordan kryptosfĂŠren fungerer idag enn det den gjorde for 8 Ă„r siden.

Det er vel fÄ Krypto som gjÞr det vanskelig Ä tracke og de er kjent blant annet Zec, Monero, ++ men kjÞper man Zec pÄ exchange er man underlagt Know your identity. Ja det hvitvaskes nok penger i Krypto men det gjÞres det Aksjemarkedet og andre steder og.

DNB har ikke noe imot at pengene er pÄ banken , men orker nok ikke arbeidet med Ä gÄ over dokumentasjon. Man er pÄlagt Ä skatte og dokumentere ved behov, vil anta for DNB er det greit at Krypto er pÄ banken men der de mÄ gjÞre jobb sÄ Þnsker de ikke at man bruker pengene :man_shrugging: vil tro det henger med bemanning siden fleste banker om dagen kutter kostnader og de har vel foresatt ikke troa og Þnsker ikke Ä bruke tid pÄ det :upside_down_face:

Vil tippe folk vil begynne Ä se til Paypal, Crypto.com og andre lÞsninger der man fÄr Visa kort og kan konverter til Fiat og bruke sine opptjente Krypto.

DNB henger ikke med i timen og sÄ fort det blir enda mer etablert og sikkert kjÞper opp eller slÄr seg sammen en eksisterende bank tjeneste som stÞtter dette sÄ snur de 180 grader

3 Likes

Det er normalt for DNB og generelt andre banker Ä overse krypto nÄ, de betaler gjerne litt mer senere nÄr risiko er mindre og at de ser at det er godt etablert i andre land som f.eks USA.

Men vi vanlige mennesker i gata mÄ henge med, ta risiko og bli rikelig belÞnnet nÄr krypto blir den nye standarden.

1 Like

Yup det som slÄr meg nÄ er at hvis man overfÞrer Krypto fortjeneste til bank sÄ er det nok viktig at man setter det pÄ en egen konto, litt som om man skulle hatt en bedriftskonto, for ordensskyld :ok_hand:

1 Like

Har et spÞrsmÄl til de mer rutinerte her i trÄden og det gÄr pÄ bruke av crypto markedsplasser (exchanges) for trading mv.

Jeg er pÄ utkikk etter en handelsplattform som tilfredsstiller kravene under:

• God range og utvalg av coins og gjerne coins som nettopp er introdusert til markedet
  • TĂ„ler volumet nĂ„r det oppstĂ„r en surge av brukere eller pumps/dumps (eksempelvis sĂ„ har jeg brukt Poloniex, men her merker jeg at siden sliter med trykk nĂ„r det oppstĂ„r og det er vanskelig Ă„ fullfĂžre ordre ved behov).
  • Uproblematisk med overfĂžrsler mellom markedsplasser (gjerne fra konto Nordnet om noen har erfaringer med det) og lave fees.
  • Lave fees pĂ„ transaksjoner generelt.
  • Sikkerhet mĂ„ vĂŠre tilfredsstillende.

Per dags dato sÄ har jeg brukt Binance, Coinbase (ikke veldig imponert over), Poloniex og Miraiex.

Setter pris pÄ forslag og innspill hvis noen har erfaringer Ä dele pÄ akkurat dette :slight_smile:

Tja. bruker mange av samme exchanges som deg, dette er ikke et svar pÄ bedre exchanges, men mer pÄ hvordan spare penger ved overfÞrsel pÄ tvers av exchanges:

NÄr det gjelder lave fees ved overfÞrsel mellom exchanges sÄ ville jeg sett pÄ muligheten til Ä bruke tron (trc20) nettverket istedet for ETH (erc20) der det er mulig, tron har veldig lave fees :+1: sammenlignet med eth.

Det gjelder ihvertfall mellom Binance, KuCoin og Gate.io pÄ noen tokens, har brukt det nÄr jeg overfÞrer USDT iaf. :ok_hand:

Om du vil overfÞre ETH billigst mulig fra Coinbase til andre nettverk ville jeg anbefalt feks. overfÞre ETH til personlig Coinbase wallet, og derfra logge inn pÄ MyEtherWallet (MEV) med din secret og overfÞre med lavest mulig fee som tar litt lenger tid. Coinbase tar en % basert pÄ verdi, men gjennom MEV sÄ er det samme pris gas uansett mengde (mulig jeg tar feil) men det er ihvertfall mye billigere :ok_hand: 2$ istedet for 20-60$.

Takk for tips. Bruker selv Trx som du nevner pÄ overfÞrslene. Har du hatt noe erfaring med direkte deposits fra feks Nordnet og inn pÄ exchanges eller er det via bank som regel?

Nei ingen erfaring med Ă„ overfĂžre mellom Nordnet og exchanges, stortsett kjĂžper jeg gjennom Crypto.com app’en og sjeldnere og sjeldnere pĂ„ Coinbase pga. uĂŠrlige fees. som alltid blir mer enn det det stĂ„r. FĂžr kjĂžpte jeg via Binance og Simplex men det har ikke fungert pĂ„ en stund :man_shrugging:

Stortsett nÄ sÄ driver jeg stortsett med reinvestering bare, har kjÞpt veldig lite Krypto i det siste :ok_hand::+1:

7 Likes

Tydelig at Finansavisen sine kryptoeksperter kan knapt noe om kryptosfÊren nÄr de kun drar inn Buzz names og en av dem er ETC :man_facepalming::sweat_smile:

Ser vi derimot pÄ XRP, Bitcoin Cash, Litecoin, IOTA, Monero, Ethereum Classic og en rekke andre mindre kryptovalutaer ligger de fortsatt bak sin toppnotering i 2017.

2 Likes

Jeg har samme forhold til lengde pÄ podcaster osv. som deg @anon99163478 , jeg blir rastlÞs av pjatt og det meste bÞr kunne forklares pÄ 15 min. Men av og til trengs det mer vann pÄ mÞlla og filmen jeg lenket til er etter min mening et slikt unntak.

Raoul Pal er en makroÞkonom og tidligere hedgefondsforvalter som nÄ jobber i kryptoverden. Han har Äpenbart mye kunnskap og evner Ä relatere den tradisjonelle finansverden til den nye verden med digital assets. Uten manus snakker han seg gjennom temaer som central bank debasement, bitcoin, bitcoin som en behaviour economics model, ethereum, DeFi, NFTs, Metaverse, interoperability osv. Det hele er pÄ et overordnet, ikke-teknisk nivÄ med plenty av eksempler fra real world applications.

Anbefales.

snudde bra opp igjen doge: https://www.cnbc.com/2021/05/09/spacex-accepts-dogecoin-payment-for-doge-1-mission-to-the-moon.html?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_content=Main&utm_source=Twitter#Echobox=1620583768

Noen som har sett pÄ $HAPPY?

Husker ikke hvem som tipsa Telcoin men takk :pray::+1:

GÄtt nesten 5x pÄ litt over en uke :rocket:

4 Likes

De som har tid og ser etter gode prosjekter kan jeg anbefale RVP Revolution Populi.
Jeg er inne fra 0.060$. Har tenkt Ä kjÞpe mer dersom den gÄr et godt stykke under.

Kort forklart:

1.2bilions token

Mainnet launch i Ă„r.
Bygger clearing house for krypto valuta, JP Morgan topper er involvert.
Bygger database for desentralisering av brukerdata, slik at vi selv kan bestemme over private data vi deler ut, og ikke Facebook og Google.

Les dere gjerne opp pÄ denne, optimist som bor i meg sier 2$ ilÞpet av 2021.

https://revolutionpopuli.com/

Litt om teamet:

2 Likes

Hei, hvor/hvordan kjĂžper man RVP?

Jeg har kjÞpt mine pÄ uniswap, det er en del youtube videoer som viser hvordan en kan handle der.

Dessverre er det hÞye gebyr nÄ for tiden for Ä utfÞre kjÞp, sÄ det lÞnner seg Ä gjÞre dette pÄ nattestid da gebyrene er lavere.

Si ifra om du ikke finner ut av det, kan vi andre prĂžve Ă„ hjelpe til.

Denne appen over :point_up_2: heter Coingecko.

1 Like

For litt morro sjekk ut dogelon, pumpes som fan nÄ :wink::muscle:

Takk for svar👍

1 Like