Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 2 💰

Tosifra kollaps for et kryptoselskap ifĂžlge finansavisen.
Ethereum derimot er tosifra opp.
Skjera?

Les bþrsmeldingen fra Dltx👍

FA er litt pÄ etterskudd.

Krypto var ned i Helgen men steg igjen nÄr alle innsÄ at FED redder innskuddene.

1 Like

Var vel pÄ vei ned uansett syns jeg da. Dobbeltoppen pÄ 25 k gjÞr det nok vanskelig Ä gÄ over den. SÄ at den mÄtte ned for Ä hente fart lÄ i kortene. Om dette var nok er jeg usikker pÄ. Institusjonene og bankene pleier ikke vÊre glad for at kursen gÄr opp i helgen. Fort gjort at den gÄr ned igjen :blush:

Men ingen tvil om at det er veldig bra for alle at staten gÄr inn og dekker tapene i konkursbankene.

Dekker innskudd, men ikke andre tap

Brennes jo noen milliarder i aksjekapital. Men innskuddene som er det viktige her.

Helt riktig avgjÞrelse ogsÄ.

Syns det er en god avgjÞrelse sÄ lenge de reddet lehmann. Kan ikke risikere at folk mister tilliten til at pengene stÄr trygt i banken. Litt overraskende at de redder kryptobanker. Men bra at de gjÞr det.

Er innskuddene de redder. Bankene har jo egentlig pengene men de er lÄst i LANGE rentepapirer som mÄ selges med tap. Ved Ä tilby kortere lÄn sÄ slipper man Ä mÄtte stenge flere banker.

I de 3 bankene som er stengt sÄ reddes jo innskuddene men jeg tviler pÄ selve banken overlever.

1 Like

Nye lÄn er et fantastisk middel for Ä utsette problemer.

1 Like

Tror du missforstÄr.

Bankene har en utfordring. De har penger lÄst i lange obligasjoner. Dersom de sitter i obligasjonene til de modnes tjener de mye penger.
Dersom de mÄ selge dem fÞr de er modne taper de mye penger.

LÄnene bridger gapet mellom Ä mÄtte selge nÄ og selge nÄr de er modne.

2 Likes

Ja ja er selvsagt med pÄ den.
NÄ tenkte jeg mer generelt pÄ at hver krise skal lÞses med lÄn.

1 Like

Joda, Men det man gjĂžr her er fornuftig.

Man skaffer likvididet slik at bankene skal slippe Ä dumpe obligasjoner til tap. Det ville ogsÄ fucket andrehÄndsmarkedet om alle skulle dumpet dem samtidig.

SÄ redder man innskudd ved fondet som ble oppretta i 2008 og brenner alle aksojnÊrene i de forelÞpig 3 bankene som er gÄtt under.

1 Like

Helt 100% enig. Korrekt avgjĂžrelse dette!

1 Like

Barney Frank openly admits that Signature was arbitrarily shuttered despite no insolvency because regulators wanted to kill off the last major pro-crypto bank

1 Like

image

1 Like

Jeg gir meg ikke pÄ at gull og Bitcoin har svÊrt mange likhetstrekk, og det er det Ä forstÄ koblingen til energi som er det viktige.
Men etter Ä ha gjort litt mer research, sÄ vil jeg mene at fair value pÄ Bitcoin ikke er 20 000 - 25 000 dollar, men heller 45 000 til 50 000 dollar.

Og igjen er sammenligningen med gull sakens kjerne.

Jeg mener at slik gull er koblet til prisen av olje:

1. Gold and Oil Prices are Correlated at 88%: Buying Gold is Equivalent to Buying Oil

SÄ er prisen pÄ Bitcoin korrelert med prisen pÄ elektristet

Man trenger olje for Ă„ utvinne gull, og man trenger strĂžm for Ă„ utvinne Bitcoin.

Linken over gÄr gjennom 4 enkle punkter:

1. In the first section, we will show that gold price is heavily correlated to oil, and thus to the cost of energy.

2. In the second section, we will show that the AISC (all-in sustainable cost) is heavily correlated to oil, plus an intrinsic inflation rate of 7%.

3. In the third section, we will show that the marginal cost of production of gold is 1855 US$/oz.

4. In the fourth section, we will recompute the AISC of the major miners from their earnings results, and show that the average AISC should be 1,017 US$/oz.

Punkt 1 og 2, at prisen pĂ„ Bitcion er knyttet til elektrisitet (som “oppbevaring av energi” og produksjonskost) har vi allerede vĂŠrt gjennom.

Det er punkt 3 som gjÞr at jeg revurderer hva som er fair value pÄ Bitcoin, nemlig marginalkostanden. Marginalkostnaden pÄ gull er i fÞlge denne artikkelen 18 februar 2022 pÄ 1855$, og den er regnet ut som gjennomsnittlig produksjonskostnad pÄ verdens 10 dyreste gruver:

Vi ser at de 2 dyreste gruvene har en produksjonkostnad godt over dagens gull-pris.

GjÞr vi samme Þvelse for Bitcoin ut fra mining cost, og bruker land i verden som proxy for gruver fÄr vi fÞlgende liste:

1. Venezula 246 000$
  2. Salomon-Ăžyene 143 000$
  3. Antigua og Barbuda 89 000$
  4. Micronesia 82 000$
  5. Kiribati 82 000$
  6. Somalia 82 000$
  7. Marshall Ăžyene 81 000$
  8. Maldivene 78 000$
  9. Liberia 78 000$
  10. Cuba 77 000$

Ut fra listen over sĂ„ er de 2 Ăžverste “uteliggere i datasettet”, og mĂ„ opplagt tas ut fra beregningen, men det kan argumenteres at marginalkost er rett over 80 000$ og at fair pris pĂ„ Bitcoin er omtrent der.

Jeg vil tenke at det er litt spekulativt, men gjĂžr vi samme Ăžvelse og begynner pĂ„ fĂžrste “ordentlig land”, av dyre land og teller ned derfra sĂ„ fĂ„r vi land som Slovenia, Danmark, Tyskland, Japan o.l som ligger fra 52 000 til 48 000 $

Jeg tenker derfor at prisen pÄ Bitcoin pÄ lang eller mellom-lang/kort sikt vil bevege seg dit.

Det jeg gjorde feil i fÞrste analysen da jeg tenkte at prisen pÄ Bitcoin burde vÊre 20 000$ til 25 000$, som prisen i USA og Kina er feil, som pÄ samme mÄte som at gullprisen ikke er gjennomsnittlig produksjonskost, som var 1017$ i fÞlge analysen linket over.

Men jeg stÄr for at prisen pÄ Bitcoin er, og skal vÊre, sterkt knyttet til prisen pÄ energi (elektrisitet).

Og igjen mengden av gull som allerede er gravd opp er som mengden av bitcoin mye stĂžrre en mengde som er igjen Ă„ utvinne.

19 millioner av totalt 21 millioner Bitcoin er allerede “gravd ut”, 210 000 tonn av gull finnes rundt omkring og 50 000 tonn finnes i reserver.

Mengden gull i verden Ăžker med 1,5% i Ă„ret, mens alle Bitcoin vil vĂŠre minet i Ă„r 2140.

https://www.nasdaq.com/articles/what-happens-when-all-21-million-bitcoin-are-mined

SĂ„ selv om det er en gitt mengde Bitcoin, og i prinsippet “uendelig med gull”, sĂ„ er det svĂŠrt likt “for all practical purposes”.

Jeg mener ogsÄ at alle kryptovalutaer som plutselig skal kunne utvinnes med 99% mindre energi, eller som ikke har et bestemt antall enheter er veldig hÞy risiko for Ä bli bortimot verdilÞse.

Jeg tenker at 1 av konseptene med penger er “store of value” sĂ„ betyr det ogsĂ„ lagring av innsats og energi. SĂ„nn sett er jeg skeptisk til Etherum nĂ„r det kan lages uendelig med Etherum, og det kan energi-effektivisere. Jeg frykter at prisen vil fĂžlge energiprisen, og at nĂ„r man tror man har lagret en gigawatt med arbeid sĂ„ har man plutselig bare lagret en kilowatt med arbeid, pga “grĂžnne fremskritt”.

Jeg tenker at Etherum ikke sÞlv som Bitcoins ekvivalent til gull, men heller krÄkesÞlv, eller en fiat currency.

Andre kryptovalutaer sin funksjon som penger har som transaksjonsmiddel kan sikkert vére bra og fornuftig, men ikke som “store of value”, slik Bitcoin er.

4 Likes

Dette er kjernen i tesen til Jason Lowery, som har den mest solgte boken siste tiden innen flere kategorier. Bitcoin vil bestĂ„ og Ăžke i verdi da den yngre /nye generasjonen i verden i dag trolig vil ty til teknologi heller enn Ă„ kjĂžpe fysisk gull som er bra men “gammeldags”.

2 Likes

har han veddet bort Tommelen ?