Jeg er ikke veldig kjent med detaljene i Karl Marx sine teorier, jeg har bare gjort en observasjon om prising av rÄvarer og forbruksvarer i 2023 i stor grad er korrelert med mengden av energi man putter inn i det for Ä fremstille varen. Kanskje det er fungerer pÄ samme mÄte med kryptovaluta som det gjÞr med gull, sÞlv eller vaskemaskiner? GÄr produksjonskostnaden ned gÄr prisen ogsÄ ned, og gÄr produksjonskostnaden opp gÄr prisen opp. Mulig det er Karl Marx i et nÞtteskall, selv om det ogsÄ kan argumenteres for at det er noe annet.
Selv gull, hvor mengden av gull som finnes i verden er svĂŠrt mye stĂžrre enn Ă„rlig produksjon, er godt korrelert i pris med energimengden som trengs for Ă„ produsere gull.
Hvorfor skal Bitcoin vÊre noe som har helt andre egenskaper enn gull ? Eller sagt pÄ en annen mÄte; hvor skal kryptovaluta ha helt andre egenskaper enn alle andre rÄvarer og produkter?
Jeg har tenkt at Bitcoin nettopp er laget med gull som modell nĂ„r det gjelder egenskaper; âmedium of exchangeâ, âunit of accountâ og âstore of valueâ.
Og i funksjonen âstore of valueâ ligger det for gull en anseelig mengde energi, faktisk 310 000 MJ/kg. Mao masse arbeid, energi og innsats ligger bak det Ă„ fremstille 1 kg med gull.