Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 2 💰

For de av dere som har brukt MutiChain tidligere AnySwap anbefales å sjekke opp følgende:

A critical vulnerability that affected 6 cross-chain tokens was reported by security firm Dedaub and fixed by Multichain team. If you ever have approved any of these 6 tokens on the Router(WETH, PERI, OMT, WBNB, MATIC, AVAX), please login into Multichain - Cross Chain Router Protocol to remove any approvals of the 6 tokens asap. Otherwise, your assets will be at risk.

Her er en liten artig historie om en NFT artist som går under navnet Classefille, som man kanskje bør passe seg for, dersom man ser lignende NFTs ute og går på andre blokkkjeder:

Personen hadde sin Classefille collection listet på PaintSwap på Fantom blokkkjeden der hver NFT gikk for rundt 100FTM+, ingen minting og alle NFT’s skulle være tegnet for hånd her er et utdrag av hvordan de så ut:
Screenshot 2022-01-19 at 22.09.31

Noen fant ut av etterhvert rundt juletider at selve Classefille sine NFTs var generert av en avatar app som man kan laste ned på mobilen :joy:

Tomheads var og ute og ba om unnskyldning siden de da nettopp hadde hatt en NFT auksjon hvor Classefilles sine NFTs hadde vært en del av dette:

Endte med at Classefille har blitt delistet og bannet fra PaintSwap og andre NFT markets på Fantom, prøvde seg på en ny kolleksjon kalt «classe petite fille» som og ble delistet. Classefille har og blitt sett på OpenSea NFT market her;

Mange som hadde kjøpt valgte å destruere sine NFTs ved å brenne dem:

Så kan det diskuteres/kveruleres om dette fortsatt er gyldige NFTs, uansett bare en historie underveis om at man alltid bør gjøre litt forarbeid og kanskje ikke alltid kjøpe NFTs på impuls pga. Fomo og Hype :joy:

3 Likes

Hva skal du bruke alle disse tegneserie bildene til?

Ja hva skal man med dem :joy: , har noen NFTs men ikke Classefille sine holdt på å kjøpe men så var de plutselig borte fra PaintSwap det var da jeg begynte å grave i det. Har noen der som jeg og begynte å lure på hvorfor jeg anskaffet meg dem i det hele tatt :man_shrugging: men er vel trua på at noen av dem kan selges til en høyere pris enn det jeg ga for dem og så er det noen som jeg faktisk ikke kan tenke meg å selge!

1 Like

Hehe, men hva bruker du de til? Som profilbilde på instagram og tekinvestor?:joy:

Jeg bare forstår ikke verdien. Prøver virkelig å forstå! Håpte kanskje du kunne gjøre meg klokere.

Altså - bilder kan tegnes - derav kan man tegne uendelig - aper, nisser, troll og høner.
I min verden skaper uendelig supply dårlig etterspørsel. Hvorfor skal jeg kjøpe nissen din - når jeg kan tegne en selv? Eller kjøpe Høna billigere?

3 Likes

Ja man kan gjøre det ja :sweat_smile:

Gjør det på Discord ja, men det er litt det at man eier NFT selv. Forleden var det noen som kontakta meg på Discord om de kunne kjøpe den ene NFT’en jeg har i CyberNeko og hvis ikke bruke det som Profilbilde selv. Det er litt sånn uskreven regel at man ikke bruker andres NFTs uten lov men hvem sjekker det liksom 🤷 kanskje i framtiden ser vi rettssaker rundt dette :upside_down_face:

Ja man kan lage NFTs selv, kopiere osv. men det er og noe rundt legitimiteten av hvor og hvordan NFT ble laget.

NFTs og Kunstnere

Så har det seg sånn at mange kunstnere og artister har sett det på som en ny mulighet og arena der de kan eksponere seg selv. Mange er tilstede på plattformer som blant annet Foundation, og det store auksjonshuset Sothebys har og begynt med sitt eget Metaverse .

Kunstneren Damien Hirst hadde et verk kalt «The Currency» for ikke så lenge siden, der de som fikk lov å kjøpe fikk et valg mellom enten beholde en NFT eller en ekte maleri:

NFTs, DeFi, DAOs og annet

Men hva mer enn kunst kan NFTs brukes til, enn å lage JPGs:

• Før det var vanlig med NFTs slik vi har det idag, var det ikke uvanlig å lage tokens av dem som kan kun brukes på en gitt plattform som en form for utveksling av vare/tjeneste feks.
  • Vechain har blant annet sett på bruke av NFTs for tracking
  • De fleste NFT prosjekter der ute har som regel en begrenset supply som kan mintes, disse NFTs igjen kan gi deg tilgang til deres DAO, slik at man har diskusjon og stemmerett innenfor prosjektet til å ta valg på hva som skal gjøres videre eller ikke,
  • En del NFT prosjekter samarbeider med DEX og yields farms der man kan få boosting ved å eie en spesifikk NFT, jo flere jo mer boosting. Eller at man kan stake NFT sin akkurat som vanlig token og få rewards på disse.
  • Bruk av NFTs innenfor gaming som en del av gameplay feks. Axie Infinity, Gods unchained, Star Atlas, ++
  • En del nye konferanser i det siste rundt blockchain der man har online tilgang har NFTs som man kan kjøpe og disse igjen brukes som access pass. Ikke uvanlig som med konserter at early birds hamstrer og selger dem for en høyere pris :stuck_out_tongue:

Er mye som kan gjøres med NFT, mange av dem er cash grab hvor de som lager et NFT prosjekt bare hyper det og gjør en (rug pull) quick exit. Mens andre er prosjekter ønsker å være noe mer og bygge en community rundt dette og være en DAO (desentraliced autonomous organization) der man tar valg som en community.

NFTs er nok kommet for å bli spesielt innenfor gaming segmentet, men som alt annet er det mye av bruksområdene som vi har idag som vil endre seg over tid og/eller dø ut og nye former for bruk av NFT som vil sikkert oppstår.

4 Likes

Takk for at du forklarte!
Gaming ser jeg absolutt potensialet i og digital kunst. Hadde selv noen CS kniver en gang i tiden (har de enda, får sjekke verdien nå🤔).

Lykke til med investeringen! Håper det går din vei!:grin::+1:t2:

Som en kompis sier så er det bare en big fuck you til overklassen som plasserer millioner i malerier. Hva bruker man egentlig ett maleri til, dyr måte å skjule hull eller ujevnheter på veggen 🤷

2 Likes

Man bruker det til å unngå skatt og avgifter, overføre formue - store of value (som har en etablert verdi med et tilhørende rammeverk)
eller bare eie et unikt bilde man vil ha hengende på veggen.

Et maleri er begrenset i form av supply og derav demand og det er fysisk i form av at det henger ett sted.
Ja man kan kopiere Mona Lisa - men det vil aldri bli helt likt malt av kunstneren med penselstrøket og den tørkede malingen.

En NFT kan jeg ta printscreen av, trykke og henge på veggen. Om det er din NFT - bryr jeg meg ikke om. Du finner nok ikke ut av det, ei heller vet jeg om man kan forfølge det? Dessuten kan jeg (eller noen) med litt digitale design kunnskaper lage noe tilsvarende med en liten vri - ganske enkelt.

Hvis jeg maler Mona Lisa derimot - så henger ikke bildet der lenge før partneren kaster det i søpla!:grin:

Jeg kan ikke dette altså - så jeg håper jo at vi om 50 år ser at apekatten med gassmaske og sigarsneipen i munnen som 10.000 har en versjon av kan bli som Mona Lisa.

Når det blir rått så skal jeg jaggu kopiere en ape og henge på veggen selv!

1 Like

Ting har den verdien noen er villige til å kjøpe det for, uavhengig av hva det er. Så kan man like det /skjønne det eller ikke :slightly_smiling_face:

Trender kommer og går, så gjenstår det å se hvor lenge denne nft trenden holder

Dette forklarer hvorfor de har påtvang av 2FA reset nylig på de crypto.com app og exchange.

Jeg tror det vil bli et stort marked for NFT som representerer fysisk verdi, det kan være tilleggstjenester ved kjøp av fysiske produkter (biler, båter, klokker, klær, eiendom osv).

Også delt eierskap vil kunne bli en stor del av NFT-verden, feks for eiendom. Det er i hvert fall mange muligheter. Istedenfor å kjøpe en leilighet et eller annet sted i utlandet der det er en hel haug med regler å forholde seg til, kjøper man en NFT som representerer eierskapet, men det egentlige eierskapet er en DAO som har gjort papirarbeidet osv. Kan bli mye kluss også men tror det kan forenkle en del etterhvert som markedet modnes. Jeg vet lite om dette selv men vet det er en del som ser på mulighetene.

VI kan også se for oss at en vennegjeng oppretter eierskap gjennom en NFT, til en bil eller hva det skulle være, som kan forenkle feks eierskifteprosessen. Sikkert ting å tenke på i forhold til lovverk osv men tror det er mye bra å hente fra NFT-er som vi ikke har tenkt på enda.

1 Like

Yup Centrifuge er en blokkkjede som prøver seg på blant annet minting av NFTs til eiendom og lån som du snakker om.

En fin podcast episode om Centrifuge fra ifjor:
https://epicenter.tv/episodes/398/

1 Like

Sjekket nettsiden, absolutt interessant prosjekt, men for en degenerert fyr som meg er det for lave rewards og litt for langsiktig. De utsteder vel også CFG som rewards. Kjøpte litt for en stund tilbake på Kucoin som bare har dalt (selvsagt).

1 Like

Ja kjøpte selv på rundt 1$ så vært litt tap, men ser på det som en langsiktig investering lav MCap som gjør at den kan gå litt når den først skyter av, hvis den gjør det ever :sweat_smile:

1 Like

Her er real life snowboard koblet til hoverboard NFT (ganske stygge og sykt dyre imo) https://twitter.com/JaduHologram/status/1483868868544118785?s=20

1 Like

klikk på linken om du vil være med i public sale for Hubble på DaoMaker. Ved å trykke linker booster du både din egen portefølje og min med 100% så sjansen er større for allocation. Det var det jeg gjorde nå nettopp selv.

https://www.ft.com/content/54433e18-7442-4804-9fec-f0f934bf8b4e

1 Like