Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Er tokens valuta eller hva?

Verdt å nevne at Investtech nå tilbyr analyse av kryptovalutaer

2 Likes

Hva skjer hvis du spiller spill med bitcoin og får mer verdi tilbake. Skal det skattes?
Hva med sånn ether goo spillet?

Aner ikke… ville forhørt meg med skatteetaten direkte. Vanlige kjøp og salg virker greit å forholde seg til, men så har man jo alle muligens varianter som bl.a. spill som du nevner. Godt mulig det faller under de samme reglene som om du skulle tjent penger på å spille spill i NOK (uten at jeg vet reglene for det)

Ja ikke sant. Alt jeg leser er bitcoin og kryptoVALUTA. Men mye av det jeg kjøper og selger er ikke valuta.

Hver transaksjon som medfører gevinst/tap er skattepliktig. Ser ingen grunn til at Ether Goo ikke skal inngå i dette. Helt enig at skatteetatens oversikt rundt dette er håpløs. Forøvrig verdt å huske at etter skatteetatens definisjon er ikke kryptovaluta valuta engang, og det skattes derfor heller ikke som om det var det. Det de mener med kryptovaluta er generelt eiendeler som kan overføres via blockchain, om det så skulle være coins, tokens eller whatever.

Ja, det skrives side opp og side ned om dette nå. IBM og Maersk har jobbet i LANG tid med krypto og container og det finnes endel lett leste artikler om at hele bransjen er iferd med å endres. Så det er logisk at Norwegian vil se på det samme for flyfrakt. Krypto som valuta har ingen verdi, eller fordel over dagens valuta.

2 Likes

Det finnes mange fordeler med kryptovaluta, men mange av de er nok ikke like åpenbare for oss som bor i et godt utviklet land med politisk og økonomisk stabilitet.

For meg som person ser jeg helt klart en fordel ved å kunne sende penger til hvem som helst, hvor som helst og når som helst uten å måtte gå gjennom en tredjepart som skal ha sin del av kaken.

1 Like

Er nok ikke å gjemme under bordet at det finnes “tredjeparter” i kryptovaluta også, i hvertfall der PoW er i bruk. Uansett er det riktig som du sier, at konseptet er nyttig, spesielt i områder der bankkonto ikke er noe man kan ta for gitt, men man har nok fortsatt en vei å gå før mass adoption er en realitet. Slik jeg ser det er desentraliseringen det aller viktigste, og dette er også en av få fordeler man har over tradisjonelle betalingsmetoder. Nettverkene overbelastes uten å være i nærheten av samme belastning som tradisjonell valuta, og med dette følger økende avgifter. Ja, det var vel 99 millioner USD som ble overført via LTC med 0,40USD i avgift, hvilket er vel og bra, men dette er dessverre synonymt med at en kopp kaffe til 10kr, plutselig blir 30% dyrere, hvilket er et mye mer anvendt beløp. I tillegg ser man ofte argumentet om at PoW krever at minst 51% av datakraften er ondsinnet for at nettverket skal manipuleres, men hva skjer om min korrupte diktator bestemmer seg for å kutte internettet i landet mitt? Ja, nettverket går riktignok videre, men jeg får ikke lenger tilgang til- eller bevist at jeg eier hva enn jeg eier. Om kryptovaluta skulle blitt den nye standarden, kan ikke ting være slik at alt som trengs er å “kutte noen kabler” for å hindre folk fra å anvende eiendelene sine, dette er ikke desentralisering. Trenden man ser nå er at institusjoner lager sine egne nettverk for intern bruk, da blockchain kan forenkle mange prosesser i næringslivet, og jeg tror nok vi ser skikkelig mass adoption av blockchain generelt før vi eventuelt ser mass adoption av blockchain-basert, desentralisert valuta.

2 Likes

Etter lengre tid ute av krypto er jeg nå tilbake : ) Satser på en god jul i år også. Har for ordens skyld kjøpt:

  • ETH
  • LISK
  • SHIFT
  • VRM
2 Likes

Hvilken verden lever du i?

1 Like

Jeg mener du tenker for kortsiktig. Desssuten er det en opplest og vedtatt sannhet at vi mennesker legger verdi i ting som ikke har annen verdi enn den vi tillegger. Det gjelder også valuta, lovverk, bedrifter osv. Vi har den evnen at vi kan tenke abstrakt, vi kan fortelle hverandre om være ideer og trosretninger og etterhvert enes om felles verdier og synspunkter (eller være uenige som vi er når det gjelder kryptovaluta).

Jeg, og mange med meg, mener at kryptovaluta er art nyttig for sammfunnet. @Evilfreud og mange andre mener at kryptovaluta ikke har noen nytteverdi. Ser man lengre frem i tid og forventer at utviklingen vil fortsette er det åpenbart at kryptovaluta har en veldig stor nytteverdi. Banker og myndigheter vil ikke at denne virkeligheten skal bli til og har spesielt den siste tiden forsøkt så godt de kan å dempe utviklingen. Det kommer de til å fortsette med.

Det er stort sett abstraksjoner som gir ting verdi, og fordi mange nok tillegger ting verdi skapes markeder. Vi baserer samfunnet vårt på ideer om lovverk og kultur. I ulike land har man ulike verdier, trosretninger og lover, alle skapt av mennesker. Kryptovaluta og blockchain er nye ideer som flere og flere vil se nytten av, forhåpentligvis. Men banker og myndigheter kommer til å spre sin virkelighet om at krypto er verdiløst. Helt til krypto i en eller snnen form er adaptert over hele verden.

Kan også legge til at man godt kan ha et system med BÅDE fiat og krypto. Why not? Diskusjonen går alltid på at krypto skal erstatte Fiat men jeg ser en fremtid hvor begge deler kan eksistere.

La meg ta en analogi. Når vi var på ferie i fjor sommer måtte jeg kjøpe poletter for å bruke vaskemaskinen på stedet. Jeg betalte euro for polettene, putta de i maskinen og fikk vasket klær. Jeg kunne ikke tatt med polettene til butikken for å handle. På samme måte tror jeg krypto vil utvikle seg.

Hvis man f.eks skal bruke Norwegians reward program i fremtiden får man cash points (som de alt har), i en token form som kan veksles i fiat (som man indirekte kan allerede når man bestiller reiser), og som det også kan spekuleres med på en exchange.

Folk flest i Norge vil nok likevel foretrekke å betale i NOK en god stund til… :slight_smile:

1 Like

Crypto Exchange Binance is More Profitable than Germany’s Biggest Bank Deutsche

https://www.ccn.com/binance-surpassed-germanys-biggest-bank-deutsche-in-profitability/

Lovverket tar igjen kryptoverdenen.

Jeg skal uansett betale skatten min i NOK/USD/EUR/osv

Får nå vente til dommen er rettskraftig før man kan konkludere med det. Tipper høyesterett vil godta en eventuell anke i lagmannsretten også da det er en prinsipiell sak. Så dette kan ta tid.

1 Like