Er nok ikke å gjemme under bordet at det finnes “tredjeparter” i kryptovaluta også, i hvertfall der PoW er i bruk. Uansett er det riktig som du sier, at konseptet er nyttig, spesielt i områder der bankkonto ikke er noe man kan ta for gitt, men man har nok fortsatt en vei å gå før mass adoption er en realitet. Slik jeg ser det er desentraliseringen det aller viktigste, og dette er også en av få fordeler man har over tradisjonelle betalingsmetoder. Nettverkene overbelastes uten å være i nærheten av samme belastning som tradisjonell valuta, og med dette følger økende avgifter. Ja, det var vel 99 millioner USD som ble overført via LTC med 0,40USD i avgift, hvilket er vel og bra, men dette er dessverre synonymt med at en kopp kaffe til 10kr, plutselig blir 30% dyrere, hvilket er et mye mer anvendt beløp. I tillegg ser man ofte argumentet om at PoW krever at minst 51% av datakraften er ondsinnet for at nettverket skal manipuleres, men hva skjer om min korrupte diktator bestemmer seg for å kutte internettet i landet mitt? Ja, nettverket går riktignok videre, men jeg får ikke lenger tilgang til- eller bevist at jeg eier hva enn jeg eier. Om kryptovaluta skulle blitt den nye standarden, kan ikke ting være slik at alt som trengs er å “kutte noen kabler” for å hindre folk fra å anvende eiendelene sine, dette er ikke desentralisering. Trenden man ser nå er at institusjoner lager sine egne nettverk for intern bruk, da blockchain kan forenkle mange prosesser i næringslivet, og jeg tror nok vi ser skikkelig mass adoption av blockchain generelt før vi eventuelt ser mass adoption av blockchain-basert, desentralisert valuta.