Glem alt om Bitcoin og Ethereum - de miner ikke 50.000 coins per minut, ligesom OneCoin.
Tragikomisk spøg til side, så tænkte jeg at nogle af jer ville finde interesse i kryptovalutaen Monero (XMR) - https://coinmarketcap.com/currencies/monero/.
Det har ikke været den sjoveste kryptovaluta at sidde med de sidste par uger, men det er ikke så mystisk oven på den ekstreme stigning som for alvor slog til tilbage i august.
Jeg vil rigtig gerne gå mere i dybden med den i nærmeste fremtid, men jeg vil anbefalde jer at læse lidt om den på deres hjemmeside, samt reddit.
Det er et af markedets mest “diskrete” kryptovalutaer; med kedelig hjemmeside, ingen markedsføring og kun få wallets, som kræver at man er nok så tech-savvy (med undtagelse af en simple net-wallet). Dette skyldtes at udviklerne de sidste to år udelukkende har fokuseret på teknologien, som i modsætning til mange af de andre valutaer ikke er en kopi af Bitcoin protokollen, men en ny kaldet CryptoNote.
Derimod er Monero den mest private og anonyme valuta på markedet (kun med Z.Cash som en potentiel fremtidig trussel, men denne har derimod et altoverskyggende problem), og på trods af den manglende brugervenlig og marketing har valutaen alligevel skabt stor trækkraft.
Det er værd at nævne at en stor del af trækkraften skyldtes, at det største darknet marked, Alphabay har inkorporeret Monero i deres platform. Et market som apropos foruden Monero kun har Bitcoin som en betalingsmetode. Og mens jeg bestemt ikke er fan af DNMs (hvilket udviklerne bag Monero heller ikke er), så er det netop de kriminelle miljøer som har rigtig stor fokus på sikkerhed og anonymitet, og derfor er det et tydeligt signal.
Foruden DNMs anerkendelse af det fundamentale ved Monero, har den seneste stigning også skabt stor bevidsthed omkring Monero, og mens valutaen falder, er der stadigvæk flere og flere frivillige som tilmelder sig som udviklere og bidragsydere. Flere GUI wallets er på vej, betalingsservicer, markeder og ikke mindst deres første markedsføringsvideo.
Det endte vidst med at blive en mindre smører alligevel - håber at det kan bruges!