Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Slår meg at ingen prater om den store elefanten i rommet. alle som følger med vet at Blockhain og kryptovaluta har en god plass i fremtiden. Men sjangsen for at noen av valutaene som lever nå kommer til å bli den store er vel ca lik null.

Still deg selv følgende spørsmål, hvorfor skulle en stor finansinstitusjon som kan lage og kontrollere sin egen krypto valuta velge en som er laget av en gjeng med opensource fanatikere.

Jeg tror vi kommer til å se flere valutaer som lanseres fra ulike grupperinger i bransjen og jeg er sikker på at disse ganske fort vil ta over hele markedet. Det vil helt sikkert være et lite marked igjen for bitcoins og andre blant open source miljøet og folk som driver shady business men jeg tror ikke det kommer til å være noe dominerende valuta.

så de som tenker at det er kjøpsignal når en finansinstitusjon lukter på kryptovaluta. Bør vel heller tenke omvendt.

2 Likes

Forsåvidt er denne saken fra Evry verdt å lese.bank-2020—blockchain-powering-the-internet-of-value—whitepaper.pdf (3.6 MB)

1 Like

Mener du at det bare vil være private blokkjeder som vil være dominerende eller at finansinstitusjonene vil lage sin egen offentlige (public) blokkjede som vil ta over for de åpne kryptovalutaene som BTC og ETH er eksempler på?

Jeg er skeptisk til private blokkjeder utviklet av finansinstitusjonene siden det vil bety at noen banker må velge konkurrentens løsning hvis dette skal fungere. Det vil også være mindre effektivt hvis det utvikles forskjellige løsninger i de ulike landene som ikke er kompatible med hverandre.

Jeg tror at en eller flere åpne (open source og offentlige “public”) blokkjeder uten en sentral eier vil være dominerende.

1 Like

Egentlig begge.

Men for å ta de viktige. Jeg tror banknæringen vil styre unna alle de som finnes nå å lage varianter hvor de har mer kontroll. Så vil de gjøre det gunstig for sine kunder å bruke nettop disse, slik at bruken av “opensource” varianter som bitcoin/ether med mer sakte men sikkert blir noe sære mennesker sitter igjen med å bruke.

Det kan så klart være riktig når det gjelder å optimere interne eksisterende bankfunksjoner som overføring av penger og clearing funksjoner. Men det er jo også fordelen med kryptovaluta at den kan eksistere uavhengig av bankene og åpner opp for peer-to-peer transaksjoner uten tredjepart. Ser ikke helt hva bankene tilfører av verdi i det tilfellet? Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe JPMorgan Coin.

2 Likes

Og det er nettop derfor jeg tror bankene kommer for å sikre sin eksistens, og inntjening :wink:

1 Like

De vil forsøke, men jeg tror at de bankene som forstår at de må tilpasse seg den nye virkeligheten er de som vil overleve. Det er litt som den omstillingen som “gamle medier” ble tvunget til å ta i forbindelse med internetts utbredelse, og de som forsto at de måtte legge om forretningsmodellen var de som overlevde. Det vil også komme opp nye konkurrenter som ikke har den bagasjen som de konvensjonelle aktørene sitter med (som gjør at de blir veldig langsomme i sin omstillingsprosess, dvs de vil forsøke å optimere eksisterende tjenester fremfor å komme opp med helt nye løsninger).

Tenk deg NRK direktesendt nettv vs netflix og youtube.

2 Likes

Kom meg inn på €11.85 i dag med det jeg skal ha i denne omgang.

2 Likes

USA’s Day Of Reckoning - Hidden Secrets Of Money 7 - Mike Maloney

Har overført litt nå. Ser den dipper litt, så da håper jeg pengene kommer inn i passe tid. Jeg pleier å være litt for tidlig ute med å kjøpe så kanskje det blir perfekt nå med litt forsinkelse :slight_smile:

3 Likes

Rekker du kjøpe på dippen?

1 Like

Ser ut som jeg må vente til mandag før pengene kommer inn til Kraken :-/

Glem alt om Bitcoin og Ethereum - de miner ikke 50.000 coins per minut, ligesom OneCoin. :grin:

Tragikomisk spøg til side, så tænkte jeg at nogle af jer ville finde interesse i kryptovalutaen Monero (XMR) - https://coinmarketcap.com/currencies/monero/.

Det har ikke været den sjoveste kryptovaluta at sidde med de sidste par uger, men det er ikke så mystisk oven på den ekstreme stigning som for alvor slog til tilbage i august.

Jeg vil rigtig gerne gå mere i dybden med den i nærmeste fremtid, men jeg vil anbefalde jer at læse lidt om den på deres hjemmeside, samt reddit.

Det er et af markedets mest “diskrete” kryptovalutaer; med kedelig hjemmeside, ingen markedsføring og kun få wallets, som kræver at man er nok så tech-savvy (med undtagelse af en simple net-wallet). Dette skyldtes at udviklerne de sidste to år udelukkende har fokuseret på teknologien, som i modsætning til mange af de andre valutaer ikke er en kopi af Bitcoin protokollen, men en ny kaldet CryptoNote.

Derimod er Monero den mest private og anonyme valuta på markedet (kun med Z.Cash som en potentiel fremtidig trussel, men denne har derimod et altoverskyggende problem), og på trods af den manglende brugervenlig og marketing har valutaen alligevel skabt stor trækkraft.

Det er værd at nævne at en stor del af trækkraften skyldtes, at det største darknet marked, Alphabay har inkorporeret Monero i deres platform. Et market som apropos foruden Monero kun har Bitcoin som en betalingsmetode. Og mens jeg bestemt ikke er fan af DNMs (hvilket udviklerne bag Monero heller ikke er), så er det netop de kriminelle miljøer som har rigtig stor fokus på sikkerhed og anonymitet, og derfor er det et tydeligt signal.

Foruden DNMs anerkendelse af det fundamentale ved Monero, har den seneste stigning også skabt stor bevidsthed omkring Monero, og mens valutaen falder, er der stadigvæk flere og flere frivillige som tilmelder sig som udviklere og bidragsydere. Flere GUI wallets er på vej, betalingsservicer, markeder og ikke mindst deres første markedsføringsvideo.

Det endte vidst med at blive en mindre smører alligevel - håber at det kan bruges!

4 Likes

Ser ikke ut som det var så dumt at pengene ikke kom inn før mandagen.

2 Likes

Ja det var litt flaks, da ble det kjøp til kurs 10.67 EUR

3 Likes

Vinay Gupta | Computers that just work | State of the Net 2015

Using Jaxx Wallet - Bitcoin, Ethereum, Dash and More

Chronicled provides a platform that allows any brand, physical IP creator, product authenticator / appraiser, or individual to assign a secure digital identity to a physical object by embedding an encrypted microchip and linking it to a blockchain record. Our goal is to create a common identity lookup for all IoT players as a first step to have their products to interact with each other.

1 Like

Self-Driving Cars Don’t Need Uber, They Need Digital Cash

By combining bleeding-edge technologies like Bitcoin, smart-contracts and the self-driving car, ride-sharing companies such as Uber and Lyft could become obsolete as payment intermediaries.

1 Like

KIBO is the first ever decentralized Blockchain and Ethereum smart contract-based lotto