Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kursmanipulasjon, mikroordrer - Finanstilsynet (NB!!)

Verdt å bite seg merke i:

Daglig forseelse i illekvide aksjer.

2 Likes

Lol. Snakk om forskjell på Jørgen hattemaker og Kong Finansbro

7 Likes

hele brevet fra finanstilsynet her: https://www.finanstilsynet.no/contentassets/cd5cb1c0c51748d39ef06d5fb4d7e615/vedtak-om-ileggelse-av-overtredelsesgebyr-markedsmanipulasjon.pdf

tjente 300 k, fikk gebyr på 100k. Godt i pluss

Børsen burde gjeninnført børsposter (dvs minimums handler på 5 - 10.000 kr i den ordinære åpningstiden) og så kunne man handlet odd-lots (småposter) på close eller gjennom at de ulike meglerhusene samlet små ordre.

Just-my-five-view :man_shrugging:

6 Likes

Det blir verre for algoene som ligger på begge sidene å tjener 0,5% pr transaksjon…

1 Like

Skjønner ikke hva FT holder på med her. Dette er jo mulig fordi aksjen er illikvid og har stor spread. Det er jo ikke investorens feil. Hvis våre skattepenger går til at ansatte i FT sitter og gransker en småsparer i detalj på denne måten blir jeg skremt. Detaljnivået i det brevet var ganske enormt . Her sitter de statsansatte og leker seg i excel for å ta en småsparer. Håpløst.

Artikkelen inneholder jo også feil.

“Langt over børskurs” står det. Hæ? Investoren har kjøpt på ask. Børskurser er den kurs noen er villig å kjøpe og selge for.

Hvis ansatte i FT ikke vet hvordan børsen virker er det dobbelt skremmende. Men mulig det bare er journalisten som ikke forstår det? Eller kanskje begge?

9 Likes

Nemlig. Børsen har lagt opp til dette selv gjennom å tillate småhandler. Rimelig sikker på at FT bommer her. Hadde jeg vært vedkommende hadde jeg hyret inn en advokat her. Tror de ligger rimelig tynt an ettersom han har kjøpt på beste ask kurs, og det ikke finnes noen nedre grense for antall aksjer man kan kjøpe eller selge.

Saksbehandleren har antakelig ikke tatt høyde for at Pryme var en svært illikvid aksje. Som nevnt burde ikke det gjøre at folk ikke kan handle i aksjen.

Herregud så latterlig. Greit nok det er sinnsykt mye kursmanipulasjon i både aksjer, krypto og det som er, men det er altså disse personene på det nivået de er ute etter :sweat_smile: