Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kværner (KVAER)

Yep, mine tanker er rimelig like, dog er det vel 78% av gildet vi betaler :wink:

Er det ikke 50% tilleggsskatt, og 23% normal skatt?

Er i alle fall 78% for oljeleting.

Du har rett:

I 2017 er den ordinære skattesatsen 24 prosent og særskattesatsen 54 prosent. I 2018 er satsene justert til henholdsvis 23 og 55 prosent. Totalt gir dette en skattesats på 78 prosent.

Visste ikke at de justerte de særskatten når den ordinære skattesatsen gikkned.

Er helt sikkert for å holde det enkelt, samm skatt og refusjon.

“As merger consideration the shareholders of Kværner ASA will receive a number of
shares in Aker Solutions ASA based on a volume weighted average price for the
shares in Aker Solutions and Kvaerner on the Oslo Stock Exchange during a period
of 30 days (incl. both trading days and non-trading days) commencing two trading
days after the Aker Solutions shares trades ex the dividend proposed to be
distributed in relation to the Aker Offshore Wind and Aker Carbon Capture. One
share in Kvaerner shall however always give right to at least 0.7629 shares and
maximum 1.1404 shares in Aker Solutions, which in total provides the
shareholders in Kvaerner with an ownership interest in the range between 43% to
53% in the combined company. The exact exchange-ratio will be published as soon
as it is ready.” https://newsweb.oslobors.no/message/510020

Har laget en oversikt over denne utregningen hittil her(2 dager til den er ferdig og det offisielle tallet publiseres):

1 Like

Også flott å se at det ble klarert i meldingen fra Kværner i dag at det kun er amerikanske proffe som får lockup og amerikanske småsparere som blir tvangssolgt. Det betyr at de fleste aksjonærene i Kværner kan gå inn i AKSO-absorbsjonen uten hindringer. :slight_smile: Og at litt av freefloat blir fjernet i et år etter absorbsjonen. De har lav freefloat uansett pga Aker-eierskapet så det kan bli volatilt etter sammenslåingen. Håper vi ser nye Aker Solutions på 10-12kr etter absorbsjonen, og opp mot 20 kr om de klarer positive kvartaler framover, som de historisk sett bør klare samlet, men det gjenstår å se hvordan det blir i praksis. Ordrebøkene er hvertfall propp fulle for siste del av 2020 og 2021, så inntekter tror jeg ikke de skal slite med.

2 Likes

Ikke så god nyhet, men bra de tar det på alvor og tar tak i det:

Flusst med kontrakter for AKSO de siste dagene :slight_smile: Ser bra ut nå!

Viktig for Kværner og Akso at både oljeprisen er så høy som mulig og at det blir investert stort i fornybar energi, olje og gass framover, men resten av 2020 og 2021 er ihvertfall sikret med mer enn nok arbeid. Håper vi ser utbytte her i H1 2021 på rundt 1-1,5kr/akjse med kostnadskuttene og den samlede ordreboken de to får i et samlet AKSO. :slight_smile: Tror dette blir en aksje jeg vil sitte lenge i. Blir isåfall også første aksjen jeg sitter i som gir passiv avkastning. ^^ Litt for mye biotech og høy risk fram til nå. :stuck_out_tongue:

image

2 Likes

:crossed_fingers:
image

1 Like

I tillegg 5 mill aksjer i short i Akso, uten at det har dratt kursen ned den siste uka. Satser på at vi ser dekking av den med tap en gang i framtiden. :slight_smile:

Shorten er økt :confused: jaja får smøre oss med litt tålmodighet. Krysser fingrene for en hydrogen / elektrolyse mld i framtiden nå som EU kjører på med grønn hydrogen :crossed_fingers:

Ja, de sto imot på vei opp. Får se hva planen deres er. Kostet i hvert fall ikke aksje så mye når de satte shorten. Med den lave ordredybden i Kværner kan man kanskje flytte AKSO med relativt lavt volum. Lurer på hvor effektivt det er.

Kvartalsrapport Q3 28.10 :slight_smile: Blir spennende:
image

Oppdatert for oktober, hvor mye forholdet mellom AKSO og Kværner aksjene har vært i start og slutt-auksjonene:

Har vært noen prosenter å hente her ja :slight_smile:

Forholdstallene nå som det er greit å ha i bakhode før kvartalsrapportene, som potensialt kan skape forskjeller mellom de to veldig kortsiktig. :slight_smile:
image

1 Like

Resultatet for Q3 over dobbelt av min forventning. Kværnerkursen går ned nå, men dette resultatet sammen med i underkant av 1mrd i overskudd hos AKSO for Q3 understøtter teorien jeg har om at det blir utbytte rundt 20.-25. mars 2021. AKSO har redusert aktiviteten, men med et kutt på 25% av arbeidsstokken er det helt å forvente og endringen i omsetning samsvarer med størrelsen på kuttet i arbeidsstokken. Det som skiller seg ut positivt er resultatet fra disse kuttene, det blir overskudd av det. :slight_smile: Har god tro på at jeg får rett her til slutt, og selv om markedet er usikkert og lettskremt nå vil et utbytte gi avkastning uavhengig av hva markedet måtte tro og mene. Den sikkerheten får meg til å ville bli sittende og se om jeg får rett til slutt i mars. Forventer en økning i kursmål og aksjekurs mot Q1 2021 når det blir klart for de fleste at det går bra med AKSO/Kværner på tross av usikkerheten vi har opplevd.

Få ganger man kan se et potensielt utbytteselskap levere 30% resultat av selskapsverdien på et kvartal og gå ned på børsen. :stuck_out_tongue: Ordrebok på 35mrd og en prising på børsen til litt over 4mrd samlet. Ser ut som en feilprising i mine øyne. Spesielt med tanke på at begge selskapene ikke er avhengige av oljen for å få oppdrag. De har kompetansen og avtalene til å jobbe bredt i fornybar-sektoren også.

Antallet utenlandske innleide er såpass lavt nå at overskudd er forventet i Q4 på tross av de nye tiltakene.

1 Like

Blir spennende å se hva som skjer de neste månedene med hydrogen-prosjektene til Kværner som del av AKSO. Har hørt noen nevne utskilling av et hydrogenselskap, men det hadde overrasket meg. Tror de vil fullføre prosjektene som del av AKSO.

Viktige datoer denne uka for de som eier Kværner :slight_smile:

Last day of trading in Kvaerner shares on Oslo Børs: 10 November 2020

Effective Date (merger completed): 10 November
2020

First day of trading in combined company shares: 11 November 2020

Record Date for delivery of Consideration Shares: 12 November 2020

Consideration Shares delivered through VPS: 13 November 2020

Noen som vet om Kværner aksjonærene har mottatt AKSO aksjene eller ikke?