Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kværner (KVAER)

Noen her som har noen tanker om Kværner?Virker spennende!!Evt tanker om tildeling av Johan C og utfall der?

Eg jobber i Kværner og må dermed være forsiktig med kva eg kommenterer, men som det står i media så kan Johan Castberg prosjektet tildele en gunstig kontrakt til Kværner innen kort tid. Uten å gå inn på detaljer så kan den kontrakten gjøre at en også står sterkere stilt til enkelte fremtidige prosjekter. Samtidig så er det mange prosjekter det jobbes med tilbud på som ikkje media har skrevet om. Så det er en spennende tid framover, der eg personlig trur at Kværner, Aker Solutions og Aibel kommer godt ut av.

2 Likes

Takk for svar,ja utan tvil ei spennande tid for Kværner og dei andre framover.Kan hende me allerede til veka får svar på det mange ventar på

http://www.stord24.no/bransjeavis-castberg-avgjersla-kan-kome-neste-veke/

Lokalavisen på Stord virker å være optimistisk på Kværner sine vegne

1 Like

Ikkje for å være pirkete, men lokalAVISEN på Stord er sunnhordland.no
Du har i tillegg til stord24.no også stordnytt.no, alle disse 3 små lokale har tett kontakt med Kværner, men store nyheter kjem allikevel som regel først ut til de store, som hegnar etc.

1 Like

Skal jo også nevnes at Kværner Verdal har fått en oppsving. Skjer ting der også.

1 Like

jobbet hos en kjent oljeserviceselskap i mange år,-det startet med i slutten av 2014,“det ville komme en “liten” nedtur” sa de…2015 kom og permiteringer skjedde og gode tider iløpet av 2016 ville komme…

etter oppsigelsen for 2 år siden,har jeg hatt flaks med å finne jobb…

vi er nå i 2018 og ENDA snakker vi om tøffe tider!

prosjektene vi jobber på,er enda fra “de gode tidene”,-hva da når vi har bygget ferdig Johan Sverdrup,Johan Castberg og et par andre prosjekter jeg leste i Dagens næringsliv ifjor som jeg dessverre ikke husker navnene på…hva skjer etterpå dette,-ny nedtur og masseoppsigelser!

komme oss på skolebenken og komme oss vekk ifra dette greiene :man_student:

Det er her de som er kreative og tar av skylappene som overlever. Det er heilt sant som det sies at det er ikkje så mange fleire store platformer som er planlagt å bygges framover på norsk sokkel, men det er til gjengjeld mange som skal skrotes. De-Commissioning (altså bygge ned/skrote) har Kværner drevet med i fleire år og satser meir på i større skala framover. Her er det et stort marked å ta av.
Det er også andre bransjer som kan trenge kunnskapen/verktøyene som oljeindustribransjen besitter. Husk også at bedriftene ser etter arbeid langt utenfor norges grenser / norsk sokkel, så det er mange spennede prospekter som er på gang rundt om kring.

dette går i det samme som hos gamle rigger som ligger til opplag,-det er billigere å “cold stacke” riggene enn å rive.

på ekofisk til eksempel,har plomberte/ubrukte plattformer stått i åresvis(ja,jeg vet at AF Gruppen har fått rive-kontrakt av Conoco Phillips) ,-men uansett,så jeg tviler på noe stor-rydding av rigger på norsk sektor de kommende årene,noe som selvfølgelig hadde hjulpet oss som livnærer oss av oljeaktørene som opererer her i nordsjøen/norskehavet/barentshavet.

Er ikkje heilt enig med deg her. Blei presentert en rapport for en tid siden som viser kva som må gjøres (krav) i årene framover. Det er endel som allerede ligger på anbud + det er mange på britisk sektor som også er modne

ok,-men det er en stund siden vi norske aktører har hørt om å få større kontrakter fra britisk sektor?

men igjen,så tror jeg ikke disse rivejobbene kommer som perler på snor,-jeg var med på rivingen av YME,-og det tok ting lang tid før de kom frem til beslutning om riving.

det eneste jeg vet med sikkerhet,som kan indikere satsing på å rive gamle plattformer,-er satsingen fra brødrene som har Saipem 7000,der den ene broren har laget en gediger båt som nettopp er bygget for disse rivejobbene,-YME var faktisk første oppdrag,båten ble i begynnelsen oppkalt etter en tidligere nazi,“Pieter Schelte”,men det ble for “rasistisk” og båten heter nå “Pioneering Spirit”.

det siste jeg hørte,var at den neste båten de skulle bygge,skulle være ENDA større :open_mouth:

Yme var jo en rimelig spesiell sak, tar mindre tid å avgjøre om en rigg skal rives hvis den står på et tomt felt eller er utdatert. Yme derimot var splitter ny… såg for jævlig ut da, var også ombord der :slight_smile:

Yme gjorde en bra ting da, den reddet et Bristow helikopter som var i ferd med å gå i sjøen :wink:

DETTE er det jeg snakker om…

Eg synes ikkje at Yme har relevans for diskusjon rundt rive oppdrag. Yme er en “stand alone” sak mtp nybygg som skrotes FØR drift.

En liten kuriositet: Pioneering Spirit er båten som kommer til Stord neste år for å frakte Johan Sverdrup LQ ut til feltet.

1 Like

Gode nyheter i dag!

Hehe ja ingen dårleg start på dagen da her😀Bli spennande å sjå framover

Gratulerer alle medaksjonærer med Johan Castberg! Gledelig å lese at Kværner skal investere 370 millioner på Stord :+1:

Bare jeg som tenker YESSS!! Her velges det Norsk? og ikke MADE I CHAINA SHIT QUALITY?

2 Likes

De har jo regnet på at ikke-norske plattformer levert til Norge er et pengesluk direkte og indirekte pga tapte inntekter pga forsinkelser pga dårlig kvalitet. Siden Norge betaler 73% av gildet, så er jeg glad de har gått for kvalitet.