Da var det lenge siden sist! Ny oppdatering på plass. Med ny strategi så har vi nå vært i gang i over 6 måneder. Jeg tenkte å vise hvordan porteføljene ser ut og ikke minst hvordan det har gått så langt.
Jeg har 2 kontoer med investeringer, hvorav en består stort sett bare av ny strategi og uten biotech, mens portefølje 2 fortsatt har gammal moro på slep.
Nedenfor er nåværende inndeling på hovedkonto:
Som en ser så er det ganske mye fond det går i. Ellers i forhold til aksjer er hovedvekten på Orkla grunnet utbytte, samt AMD fordi det er selskapet jeg har mest tro på. Om det ikke hadde vært for nissen over dammen hadde jeg nok hatt enda mer penger i AMD, men slik ble det ikke.
Uansett, denne porteføljen har gått særdeles bra. Jeg skulle ønske Nordnet hadde mulighet for å vise utvikling og avkastning på inneværende år basert snitt verdi. Dessverre har de kun hvordan aksjen for seg selv har utviklet seg inneværende år.
Uansett, nedenfor er i hvert fall min avkastning på denne spesifikke porteføljen for inneværende år:

Godt hjulpet skal det sies av fantastisk AMD nyhet på mandag har kontoen sneket seg opp i 30% avkastning så langt i år. Jeg tror fortsatt AMD skal oppover, og med beholdning jeg har der så har jeg fortsatt tro på at jeg også havner over 30% avkastning for året. Derimot er verden fullstendig bajas, så ingenting er forutsigbart.
Ellers har jeg også solgt ut aksjer som Circio og Larkberget i år med negativ avkastning i år, så reell avkastning på ny strategi aksjene er faktisk enda høyere om en kunne tatt de bort fra totalen.
Et selskap jeg gikk inn i som ikke står i porteføljen er Kongsberg gruppen. Jeg kjøpte meg inn på kurs 335, men med oppgangen som har vært i aksjen så var det en svært liten lyttepost. Jeg kjøpte meg også nedover på kurs 310 og 308. Når den snek seg opp på fredag forrige uke derimot så jeg mitt snitt til å selge meg ut med omkring 4% avkastning (kurs 337) på investeringen over en periode på 3 måneder.
Militært utstyr kommer til å være svært attraktivt fremover dessverre, men jeg vet bare ikke hvor verdien av selskapet er i forhold til hvor det burde være. Jeg sikret meg derfor litt gevinst og beveget meg videre.
Men nok med de gode askjenyhetene. På tide med å kikke på godt gammalt rask fra tidligere. Her har vi portefølje 2:
Som dere ser så har jeg gjort noen forsøke på å vri den over til noe mer solid. Det er ikke enkelt. Larkberget har vært lav omsetning på, mens de også samtidig har lagt ned kjernevirksomheten nå og satser på investeringer i selskaper som er profitable. De gjorde nå også en stor investeringer nå på mandag som ble godt mottatt av askjonærene og gav vel omkring 4% oppgang.
Ettersom de er et investeringsselskap nå og ikke biotech selskap så anser jeg risikoen som betydelig mindre. Så selv om jeg er interessert i å komme meg ut, så har jeg ikke noe hastverk. Ved nyheten som kom derimot solgte jeg 10% på “sell on news” som gjør at jeg ble litt mindre eksponert. Jeg vurderer også fortløpende om jeg skal selge mer, eller om jeg skal bare avvente og se hvordan deres investeringer slår til. I forhold til beholdningen som er i selskapet, så er selskapet veldig lavt priset. Derfor har jeg ikke noe hastverk her.
Bioextrax er jo også god gammal galskap på steroider. Veldig spennende selskap med enorm oppside, men også veldig stor fallhøyde. Jeg har også her solgt ut omkring 10% av min beholdning samtidig som jeg vurderer selskapet fortløpende. De har en avtale hvor de jobber med en potensiell kontrakt som løper ut en ny måned. Som vanlig ganske binært. Ny avtale gir masse penger, og dårlig nyhet så ramler nok aksjen som en stein. Jeg får se om jeg bare lukker øynene og kjører på, eller om jeg tar til fornuften. Litt gammal moro kan en ha. Kan jo også eventuelt bli en god påminnelse på hvorfor jeg har endret strategi.
I forhold til utvikling på denne porteføljen så ser det slik ut:

6.87% er ikke all verden, men det at indeks fondene har veid opp, samt at larkberget ikke lengre er den risikoen det tidligere har vært gjør at denne porteføljen også har klart å gå i overskudd. Enn så lenge.
Slår en begge porteføljene sammen så ser avkastningen slik ut:
Så er det bare å krysse fingrene for at utviklingen også kan fortsette i samme retning fremover