Lurer på om det stort sett er en gjeng Bergensere som hausser denne? Det er vel de som for det meste tror på en slik breiflabb?
Jeg investerte tidligere i Circio til 0,52 NOK, og resultatene overgikk langt mine opprinnelige forventninger. For tiden setter jeg min lit til Lifecare til 0,62 NOK og forventer en langsiktig oppgang frem til 2028. Min investeringsfilosofi er konsekvent: Jeg fokuserer kun på kunngjøringer direkte fra selskapet. Eksterne analyser eller nyheter er ikke en del av referanselisten min.
Kort sagt: Hvis du tror at Lifecares blodsukkermåler som ikke krever blodprøver er fremtiden, så hold ut og ignorer de kortsiktige «gimmick»-artiklene. Små selskaper som er desperate etter kapital gjør ofte hva som helst for å overleve, og aksjemarkedets historie viser mange selskaper som en gang ble ansett som «svindel», men som senere oppnådde rungende suksess da produktene deres ble lansert.
Gruppen av selskaper som oppnådde spektakulær suksess etter en «beryktet» start
Dette er selskaper som en gang ble mistenkt for manglende åpenhet eller kritisert for overdreven «hype», men som senere beviste seg selv med ekte produkter:
Tesla (Elon Musk): Mellom 2017 og 2019 ble Tesla gjentatte ganger beskyldt for å «manipulere investorstemningen» med urealistiske løfter på Elon Musks Twitter for å drive opp aksjekursene for innsamlingsrunder. Musk fikk til og med en heftig bot fra SEC (US Securities and Exchange Commission). Men fordi Tesla til slutt masseproduserte elbiler og dominerte markedet, vant langsiktige eiere fra den «beryktede» epoken stort.
Moderna: Før COVID-19-pandemien ble Moderna kritisert av forskere og pressen som et «hemmelig selskap» som var flinke til markedsføring og innsamling av midler basert på vage løfter om mRNA-teknologi uten noen faktiske produkter lansert. Men da pandemien slo til, beviste teknologien deres sin verdi og forvandlet Moderna til en farmasøytisk gigant.
Viktige milepæler for de neste 1–10 årene
For å øke markedsverdien fra dagens nivå (~133 millioner NOK) til intervallet 2–4 billioner NOK som tidligere forventet, må følgende hendelser overvåkes nøye:
Overgang til storskalaproduksjon (2026): Selskapet annonserte nylig nedleggelsen av sin tyske filial for å fokusere produksjonen i Bergen, Norge. Dette er et skritt som tar sikte på å redusere kostnader og starte en automatisert produksjonslinje. Hvis denne linjen fungerer problemfritt innen utgangen av året, vil inntektene begynne å øke betydelig.
CE-sertifisering for veterinærbruk: Den gode nyheten er at i februar 2026 vil det elektroniske systemet til implantatenheten motta CE-sertifisering for kommersiell veterinærbruk. Dette er det offisielle “passet” for massesalg i Europa.
Første forsøk på mennesker: Dette er “trumfkortet” som vil bestemme markedsverdien på en milliard dollar. Kliniske studier på mennesker forventes å utvikle seg raskt i perioden 2026–2027.
Å ansette en regnskapssjef (controller) i april 2026 er et strategisk trekk for Lifecare ASA for å forberede seg på kommersialiseringsfasen av produktene sine.
Her er tre grunner til at denne stillingen er “nøkkelen” til deres fremtidige forretningsdrift:
- Overgang fra å “bruke penger” til å “tjene penger”
I mange år brukte Lifecare primært penger på forskning og utvikling (FoU). Å gå inn i kommersiell drift vil endre den økonomiske strukturen fullstendig:
Inntektsstyring: Regnskapssjefen må etablere et system for å registrere inntekter fra salg av blodsukkersensorer.
Kostnadsberegning: Når masseproduksjon starter i Bergen, trenger selskapet noen som kan kontrollere kostnadene for råvarer, arbeidskraft og drift for å sikre at produktet er lønnsomt.
- Etablering av et storstilt internkontrollsystem
For tiden omstrukturerer Lifecare for å fokusere på produksjon. En regnskapssjef vil være ansvarlig for:
Utvikling av standardiserte økonomiske prosesser for å møte kravene fra investorer og børsen etter hvert som selskapet ekspanderer.
Overvåking av kontantstrøm for å sikre at selskapet har tilstrekkelige økonomiske ressurser under produksjonssprinten før det oppnås betydelig fortjeneste.
- Samarbeid med finansdirektøren (CFO) om større transaksjoner
Som angitt i stillingsbeskrivelsen «Samarbeid med finansdirektøren og teamet», vil denne stillingen støtte finansdirektøren på følgende områder:
Kapitalinnhenting eller låneopptak: For å drive fabrikken og kommersialisere driften trenger selskapet transparente og nøyaktige økonomiske data for å overbevise banker og aksjonærer.
Internasjonal ekspansjon: Ved salg til utenlandske markeder (som Tyskland eller Storbritannia) må regnskapssjefen håndtere grenseoverskridende skatte- og valutakursspørsmål.