Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mac problem

Tekinvestor, trenger hjelp. Forhåpentligvis inget bedre sted å spørre.

Tiden er kommet, min stjerne, min baby, min trofaste venn og ekonomiske guru, min MacBook air - har gitt opp.

Den booter til inlogg, skriver inn pass, lader 100% og siden stopper den. Kommer ikke inn. Har prøvd alle tips jeg fant online. Recovery mood, safe mode (kmr ikke inn), prøvd terminal kommandoer og diverse.

Etter er par timer gav jeg opp, og valgte formatere disken. Fant min internal disk og klikker formatere. Etter et par sekunder kom “Creating the partition map”… og der har den vært i 2h, har ikke beveget seg en prosent.

Ska la den stå på inatt, og forhåpentligvis våkne til bedre tider. Men dersom det ikke virker… Er det på tide å si farvel?

Høres veldig ut som defekt harddisk. På MacBook air er disse loddet, om jeg ikke husker feil. Ikke mulig å bytte altså.

Kunne være en SMC-reset kunne vært tingen - har hatt noen lignende problemer på min macbook pro. Den er 8-9 år gammel så begynner kanskje å synge på siste verset.

Regner med du har prøvd SMC-reset:

  1. Shut down the computer.
  2. Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
  3. On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
  4. Release all the keys and the power button at the same time.

Jeg ville gitt den en sjanse til, man må noen ganger gjøre de operasjonene flere ganger, der er i hvert fall min erfaring. Men kan jo være som mtryfoss sier at harddisken er gåen. Lykke til, kjipt når sånt skjer.

Har prøvd det, men virker ikke som shift knappen virker. Får ikke bootet den i safe mode, virket ikke heller gjennom terminal kommandoer.

Hmm… Regner med du ikke bor i Oslo - men om du gjør det kan jeg anbefale ihospital på Helsfyr. Jeg ble selv anbefalt dem av en som har vært dataansvarlig tidligere. Dyktige folk med service i blodet. Finnes sikkert noe tilsvarende i Sverige. Hvis ikke tipper jeg du får et fornuftig - og gratis - svar om du ringer dem.

@babyrage
Siden du nå har herja ganske mye med maskinen, kan det nok være lurt å la den gå litt for seg selv…
Håper du har backup!
Om du får til å slå den av ved å holde avknappen nede i ti sek, og så når den har slått seg av prøve å starte på ny med en reset pram
Reset pram gjøres som følger
Umiddelbart etter at du hører oppstartsplinget, hold nede eple+alt og r og p samtidig til du hører 3 pling. Slipp og la maskinen gå i gang.
Deretter tar du en omstart i safe mode og en vanlig omstart.

Evt prøve å starte maskinen maskinen fra en ekstern disk,
ved å holde nede alt-knappen ved oppstart. Da må det være osx på maskinen og på den eksterne disken. Da kan du fikse maskinen via diskverktøy på den ekterne disken

Hm, men det høres ut som du er forbi der nå…

Kom på at det finnes et gammelt tricks, fra ibook-tiden. Den hadde harddisken lodda fast til skjermkortet.
Om skjermen er helt svart, skulle man presse lett ned til venstre ved siden av tastaturet der harddisken er for å få i gang maskinen igjen. Og berge innholdet. Jeg valgte til slutt å sette et bordbein der. Berga innholdet på denne måten, Maskinen funka faktisk en ukes tid på denne måten.
Var temmelig svett i pappen, husker jeg.

Eller kan du jo sjekke iFixit , om du må doktorere og åpne maskinen.
Edit,
Om du må bytte harddisken ,er det en link for MBA her

Den nekter starte opp i safe mode, flera av de kommandone virker ikke. Under disc utility så finner den heller ikke min Macintosh disc, kun den første “APPLE SSD”. Jeg ser Macintosh, men kan ikke kjøre first aid på den.

Restarte SMC virker ikke heller, fordi shift knappen åpenbart ikke gjør det den skal. Klarer ikke boote i safe mode heller.

Kjørte i terminal isteden, kanskje det skjer noe nå?

Ringte iHospital. De var hyggelige! Vi kom frem til samme løsning, SSD kortet må skiftes. De kunne gjøre det for 2000 kr med no fix/no fee garanti.

Lett verdt, 2000 kr. Godt tips Vemund.

4 Likes

Fint at det løser seg!
Har hatt noen perifer med kræsj selv, og det er ikke gøy.
Håper du har backup, så du ikke mister innholdet på maskinen.

1 Like

Jeg hadde problemer med min mac for noen år siden. Wipet og reinstallerte harddisken 5 ganger over ca 6mnd før den ikke fungerte lenger. Så tok jeg den med til elkjøp og fikk ny harddisk installert gratis av apple. Dette var ca 1,2 år etter at den var kjøpt(Hadde mistet den mye i bakken i militæret, så harddisken hadde blitt mer og mer ødelagt. :P) så garantien var da gyldig.

1 Like

image

Hei :slightly_smiling_face:
Lite råd om du har uerstattelige info på den gamle ssd disken så er det mulig å få liv i den også men da må du kontakte ibas i oslo.

Neida, trenger ikke det.
Bare kjøp (evt. last ned fra en torrentside om man er av den sorten :sweat_smile:) O&O Disk Recovery eller lignende :slight_smile:

Det er bare noen tastetrykk og gjør jobben akkurat like bra som “de proffe” som tar seg alt for godt betalt for akkurat det samme. Det er stort sett den samme programvaren de også kjører.

Har kjørt diskrecovery på en haug av disker i løpet av årene. Både der operativsystemet har gått ad undas og i situasjoner hvor noen på mystisk vis har klart å slette mapper med 10.000-vis av bilder.

Så lenge man lar disken være og ikke overskriver dataen, så er det lett som en plett å hente frem informasjonen igjen. Skal man slette noe fra en disk, så må det slettes og deretter bli overskrevet på nytt med nye data før det forsvinner. Ikke unormalt at man finner igjen 98-99%, så lenge disken er urørt siden “feilen” oppsto.

Edit: Så lenge disken ikke er defekt da. Da må man sikkert oppsøke en ekspert på dette området.

1 Like