Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MAGNORA ASA (MGN.OL)

I stand corrected. Tenkte ikke på at skatteposisjonen følger aksjen og gikk ut ifra at man snakket her om ordinært utbytte. Skattefritt dersom klassifisert som tilbakebetaling.

1 Like

Fearnley hadde kursmål 7,5kr for Aker Offshore Wind. Noen som har utdrag av analysen?

Syns jo dette er spenstig kursmål som vil verdsette selskapet til 4x Magnoras mcap (!).

Og mtp manglende dekning av Magnora men mange likheter mellom selskapene (sett bort fra sterke eiere og det meste “in-door” av teknologi osv.) så kunne det vært interessant å visst mer kva analysen sier.

Fire innsidekjøp meldt i dag.

To forgje gangene det var flere innsidekjøp, så kom det positive meldinger kort tid etter.
Forgje gang gjekk aksjen opp 40% etter kort tid.
Kan være lurt å ta ett lite lodd :wink:

Ein fin nyhet kom i dag (ikkje børsmeldt riktignok).

Vi har ikkje fått så mye informasjon om investeringen Magnora gjorde i Vindr tidligere i år.
Dette har Vært bevisst fra Magnoras side i følge Sneve, slik at dei skulle få jobbe i ro og fred.

No har det endelig blitt lettet litt på sløret, og det vi får no sjå er imponerende nyheter om framdriften i Vindr.

Ikkje så rart fleire i styre/ledelse kjøpte forgje uke muligens.

Vindr Group flyr høyt allerede

Oslo, 7. oktober 2020 – Magnoras investering i Vindr Group, et selskap som utvikler små- og mellomstore vindprosjekter på land i områder med kultivert mark, opplever stor etterspørsel etter sin innovative forretningsmodell.

Spesielt i Sverige har dialog med kommuner, eiere av industriområder og grunneiere vist at Vindr Groups konsept er godt mottatt. Det har resultert i en tidligfase prosjektreserve på mer enn 300 MW av gjennomførbare vindkraftprosjekter. I tillegg har cirka 1 200 MW potensielle prosjekter i fokusområdet tilfredsstilt Vindr Group’s definerte prosjektkriterier.
Magnora investerte i en 25 prosents eierandel i Vindr Group i mars i år. På det tidspunktet var Vindr Group nylig etablert, og Magnora fikk mulighet til å til å tilegne seg en opsjon på ytterligere 25%. Magnora er børsnotert på Oslo Børs, og er et selskap som investerer i fornybar energi.

Metode for identifisering av områder egnet for vindparker

Vindr Group ble etablert av tre vindindustrieksperter mot slutten av 2019. De har med stor suksess og på kort tid etablert full drift i selskapet. Selskapet har vektlagt å bygge en virksomhet på de beste metodene og tilgjengelige verktøy for å effektivt identifisere gunstige områder på et tidlig stadium.
– Vindr Group evner å vurdere vindressursene ved hjelp av høyoppløselige vindkart som gjør oss i stand til å prioritere lokasjoner på et tidligst mulig stadium, sier Camilla Andersson, medgründer i Vindr Group.
Spesielt i Sverige er utfordringen å omdanne et kraftsystem som i høy grad er basert på kjernekraft og sørge for at det er nett tilgjengelig som kan levere lokalt produsert fornybar energi til industri og små kraftprodusenter. – Å kunne forstå og lokalisere svake nett og fremtidige flaskehalser er viktig for vår forretningsmodell, sier Camilla Andersson.

Greenfield prosjekter

I dag utvikler Vindr Group greenfieldprosjekter i samarbeid med lokal industri. Det sikrer utvikling og vekst og gjør det mulig å sikre tilgjengelighet til grønn og billig elektrisitet. Dette vil i neste omgang være nøkkelen til å beskytte lokale arbeidsplasser. Tidlig engasjement med lokale interessegrupper går hand-i-hånd med lokale interessenters ønsker om utvikling av levedyktige prosjekter.
Elektrifisering og etterspørselsøkning i sektorer som hydrogen, betong, gjødsel, stål, datasentre og batteriproduksjon er en viktig drivkraft for prosjektporteføljen.
– Spesielt interessant er produksjon av grønn hydrogen som har potensiale til å bli et betydelig marked for oss, tilføyer Andersson.

Nytt Sverigekontor

Som en følge av den gode oppstarten, har Vindr Group etablert kontor i Lund, Sverige. Selskapet har ansatt Martin de Marè som leder av kontoret. Han er en seniorspesialist innen vind- og lastanalyser og har arbeidet for Vestas og Ørsted før han ble ansatt på RISE (Research Institutes of Sweden).

Eksportpotensiale

Et åpenbart neste steg for Vindr Group er å identifisere nye geografiske områder hvor forretningsmodellen kan implementeres på en rask og kostnadseffektiv måte.
– Vi er mektig imponert over fremgangen til Vindr Group. De har bevist at hvilken som helst kommune, grunneier eller utvikler som betrakter vindenenergi som en ressurs i skogsområder eller områder med variabel topografi vil ha store fordeler av å benytte Vindr Groups teknologi til å identifisere tidligfase prosjekter, sier Haakon Alfstad, Investeringsdirektør i Magnora og styreformann i Vindr Group.

1 Like

Legger inn ett innlegg eg la ut på annet fora.

Tar ingen voldsom Magnora vs Aker Offshore Wind, men litt kjappe tanker om dagens melding (mulig det er noen feil her pga “fort og gale”)

Men i dag kom meldingen som eg har ventet på, men som eg forventet å få på nyåret,
nemlig informasjon om status angående Magnoras 25% investering (opsjon på kjøp av 50% andel) i svensk/norske Vindr Group.

For å ta ei linje om forventningene til Vindr så var dei:

  • 30-40 småskala anlegg a 10-30MW innen 2022.

I dag meldes det om at Vindr allerede har sikret seg ein utviklingsreserve på
meir enn 300MW i tidlig prosjektfase av gjennomførbare vindkraftprosjekter.
I tillegg meldes det at Vindr har 1,2GW i potensielle prosjekter.

Dette er ganske rå utvikling, og i tråd med det Magnora tidligere har meldt gjennom kvartalsrapporter, at Vindr har hatt ein meget god utvikling!

Med dagens eierandel på 25%, så auker Magnoras utviklingsportefølje med 75MW, og da vil vi potensielt ha:

Sverige: 250MW
UK: 50MW (ingen eksagt info, kun “Magnora has the option to acquire a majority share of the project”)
Nord-skandinavia: 30MW
Vindr: 75MW

Totalt er vi da i en potensiell porteølje på 405MW.

Videre så anser eg det som sannsynlig at Magnora vil kjøpe seg videre opp i Vindr med tida, noe som vil auke Magnoras andel.

For å gjer det litt flåsete og bare ta AOWs utviklingsportefølje, så har dei 30% eierandel i KF Winds som er medeier i ett vindprosjekt i Asia der fase 1 er på 500MW, noe som betyr at AOW har indirekte ein utviklingsportefølje på 150MW.

No er eg godt klar over forskjellene mellom AOW og Magnora, og eg er heller ikkje negativ til AOW, og veit godt kva det kan bety med Aker konsernet i ryggen, at AOW skal bygge ut vindparker osv.
MEN likevel så må ein kunne stille spørsmålstegn til dagens prising (sjølv etter dagens melding om Vindr), for selskapene prises enormt ulikt.

Magnora: 1,3 milliarder
AOW: 3,3 milliarder (viss aksjeantallet stemmer på Nordnet)

Så får kvar og ein vurdere sjølv, og klart det betyr ikkje automatisk at Magnora er underpriset men heller at AOW er overpriset? Men med dagens verdier og framtidsutsikter så trur eg Magnora bør kunne prises opp i mot dobbelt av dagens aksjekurs innen kort tid.

1 Like

Hvorfor ikke eie begge?

Selvsagt, det er nok en god ide.

Dette handlet mest om å prøve få fram den potensielle underprisingen av Magnora, med AOW som eksempel for sammenlikning.

Eg er positiv til AOW, missforstå meg rett :blush:

Jeg mener at mange av mine aksjer en underpriset, men det er ikke sikkert de går opp av den grunn.

Husk at aow har Røkke i ryggen, det tiltrekker seg mange investorer. De har også ett stort nettverk :slight_smile:

Absolutt en av grunnene til at eg sjølv også har stor tru på at AOW vil lykkes, både pga Røkke/Aker men og så klart mtp satsingen som no er på området.

Føler det ikkje er så mange (norske) selskap Magnora kan sammenliknes med, derfor AOW, selv om AOW har litt annen tilnærming til drift/utbygging enn Magnora.

Men ingen konkurranse, prøver kun å få fram kvifor eg meine Magnora muligens er underpriset på en Magnora tråd :blush:
Syns det er nok av tråder på andre fora der folk skriver mye uten å begrunne :blush:

Ser vi ett tegn i dag på at aksjen skal snu opp igjen mon tru?
Aksjen har meir eller mindre falt kvar dag siden Fredag.

Forventningene om nye avtaler/info om eksisterende UK/Skandinavia prosjekt og ny strategiplan.

Er litt spennende med denne nye strategiplanen som er planlagt å komme en gang på hausten. Undrer meg om om dei kommer til å flagge en enda meir aggressiv strategi i forhold til dagens.

Tyskerene er på god vei inn i selskapet.
Clearstream Banking er inne på 32.plass på aksjonærlisten.
Tyske småsparere har gjennom Clearstream mer eller mindre doblet beholdningen torsdsg/fredag.

Q3 nærmer seg forøvrig. Mykje å sjå fram til, men er ekstra spent på utsiktene fremover.
Ingen nye avtaler inngått på ei stund og går man videre med dei to onshore prosjekta?

Kva med Sydkustens Vind? Søknadsprosessen er på gang, men dette er kanskje litt langdryg prosess?

Investering i nytt land ila 2020 er flagget tidliger, status?

Satser man muligens mot ett større prosjekt, er dette grunnen for nye (mindre) avtaler ikkje har blitt inngått?

Informeres det kanskje at man planlegger å satse i den norske offshorerunden sammen med flere andre industriellepartnere?

Kva med utbyttet (tilbakebetaling av kapital)? Selskapet flagget i Q1 at man gjekk over til kvartalsutbytter og kuttet utbyttet med 3/-deler, men i Q2 ble det ikkje utbetalt og rapporten er vag på området.

Pengene kommer inn fra Western Isles som vanlig, og så får vi håpe produksjonen har vært jevn.
Kanskje noe informasjon om mer boring i området rundt FPSOen?

Framtiden er hvertfall meget lys og eg trur ikkje Sneve og Sanness kommer til å legge særskilt demper på framtidsutsiktene til selskapet!

Her bygges det stein for stein. Har enda ikke kjøpt noen aksjer, men mulig det blir et kjøp i morgen.

1 Like

Magnora enters partnership to establish floating wind company

Magnora initiates cooperation with RWE Renewables on South Norway wind project

Ganske fantastisk å sjå korleis selskapet vokser og vokser.
For under ett år siden så hadde eg problemer å komme meg ut med 10k aksjer i blandt fordi det ville dra ned kursen på tilnærmet 0 i omsetning.
Selskapet har med sine to siste børsmeldinger for alvor vist at dei er å rekne med.

Her annonserer man først ein avtale med ein stor aktør (som eg trur er Sembcorp forøvrig) og i dag annonseres det at man har gått saman med RWE om ett prosjekt.

Kan RWE være sammerbeidspartneren i Magnora Floating Wind eller har man kommet seg sammen med to store aktører?

Eg trur det siste så dette blir ekstremt spanande fram mot Q4 og sannsynlig annonsering av sammerbeidspartner!

2021 ligger allerede an til å overgå 2020!

Magnora ASA makes a strategic entry into the Nordic solar PV market

Magnora ASA leadership update – Peter Nygren EVP Operations

MAGNORA ASA – Contemplated Private Placement