Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MAGNORA ASA (MGN.OL)

Starter en tråd om MAGNORA ASA (MGN.OL) siden en del har den i favoritt-listen eller i porteføljen sin :slight_smile:

Magnora ASA, together with its subsidiaries, engages in the design, engineering, and project execution of floating units for offshore applications in Norway, the United Kingdom, Australia, Singapore, and internationally. It offers FPSO and FLNG units, various drilling units, HiLoad LNG offloading and regasification solutions, and floating regasification docks.

The company was formerly known as Sevan Marine ASA and changed its name to Magnora ASA in October 2018. Magnora ASA was founded in 2001 and is based in Lysaker, Norway.

La oss starte diskusjonen! @Apex @rullerall @Trysil @idioten @Strommen @realist @pdx

6 Likes

Innledninga her er ikkje gjeldende lenger. Alt relatert til design ol. forsvant med Sevan Marine.
Kun lisenspenger/utbetalinger igjen fra den tida.

Veldig morro for tida forøvrig, kanskje spesielt for oss som har vært med langt tilbake fra Sevan Marine tida :blush:

1 Like

Men pengen de tjener kommer fortsatt fra olje, så man kan vel ikke kalle de for en esg aksje heller :slight_smile:

1 Like

Heldigvis tenker eg, dette som gjør aksjen ekstra sikker/spennende for min del.
Sikker inntekt i mange år, unngår emisjoner/lån nærmeste åra.

2 Likes

«Aksjeanalyser.com valgte mandag 10/08 å ta inn denne ‘grønne aksjen’ inn i sin modellportefølje for Norge, og hvor tanken er å sitte på aksjen der de neste 1-3 årene. Aksjeanalyser.com ser et potensiale for Magnora (MGN) opp mot NOk 18.00 – 24.00 på 3-6 måneders sikt, og gjerne helt opp mot NOK 40.00 – 50.00 på 1-3 års sikt. Aksjen er nå rundt NOK 12.00, og utløser et kraftig teknisk kjøpssignal ved etablert brudd over NOK 12.00-nivået»

Tok litt av den…

Interessant kommentar hentet fra forum/finansavisen (8. Mars -20)

Denne aksjen er veldig spennende og jeg tror den går under radaren til veldig mange. De betalte 1 kroner per aksje i utbytte i fjor og betaler 1 krone i år (kvartalsvise på 0.25). Det som er ekstra deilig er at utbytte er klassifisert som tilbakebetaling av kapital og derfor er det skattefritt! Det er ikke som ved normalt utbytte når man må betale 31% skatt. 1 kroner skattefri utdelingi året og aksjen handler nå i rundt 11. Det betyr 9% skattefri YIELD i aksjen idag!

Ikke nok med det! De har nå gått inn i VIND-sektoren. Dette ble meldt på fredag til børsen!

Her skal Magnora satse på å være prosjektutvikler og så selge prosjektene til de store som bygger ut. Her har de med seg toppfolk som Håkon Alfstad som inntil nylig var konsernleder for VIND i STATKRAFT, Theis Pedersen, tidligere Country Manager for VESTAS Norge. Og mannen som bygde opp LUNDIN Norge er arbeidende styreleder - Torstein Sanness.

Magnora har nå kjøpt seg inn i VINDR GROUP, som satser på landbasert vindkraft. Magnora vil satse på flere nye prosjekter onshore og offshore vind!! VINDR teamet har erfaring fra vindgigantene ØRSTED og VESTAS, og MULTICONSULT, PA Consulting og HYDRO!

For meg en meget spennende mulighet. Med 1 krone per aksje i skattefri utdeling per år nå (Magnora har fra før netto profitt på rundt 30-40 millioner kroner i 2020, og ca 130-140 millioner kroner i 2021), og nå en veldig spennende og lite kapitalkrevende vekstrategi innen vindkraft tipper jeg dette kan bli en ny rakett!

Aksjen burde vært på minst 20 kroner som gir skattefri yield på 5%, og med svært potensiale for stor oppside med nye vindprosjekter som de har varslet at de ser på. En ny “Vind-Scatec” for Oslo Børs? Topp folk står bak selskapet og ser ut til å være i svært gode hender!! Tror denne aksjen vil stige kraftig fremover!

Hvis man eier aksjen per 9. mars (i morgen) så får man 0.25 kroner i utdeling utbetalt 16. mars.

Utbyttet er senket til 8 øre, info om dette finner du på newsweb :slight_smile:

En liten avklaring også så ikke folk misforstår.
For å få skattefri utdeling så må man ha skutt inn egenkapital i selskapet. Først da er det «tilbakebetaling». Fritaksmetoden legger også opp til 3% beskatning hvis man eier via et AS.

Viktigste å bemerke seg da er at om man handler som privatperson over børs så har man ikke skutt inn noe egenkapital og må da nødvendigvis ha normal utbyttebeskatning.

Øker tyskerne her?

1 Like

Rimelig noob spørsmål. Hvordan legger du til en aksje som favoritt? Hva er forskjell på favoritt og bokmerke?

Tyskerne kommer :speaking_head: :de: :de:

Kanskje du skal begrunne denne med volum og hvor du finner dette, så det ikke virker som hyping uten grunnlag. Hvor ser du at “Tyskerne kommer”? :slight_smile:

1 Like

Tyskerne er allerede inne. Volumet i dag et betraktelig høyere enn til vanlig. Opp flere prosent på høyt volum er positivt. Om tyskerne har økt vet jeg ikke, kun noe jeg tror. Magnora er nok neste favoritt :boom:

Tror det har lite med tyskerne å gjøre, AOW er oppe i dag også. Tror heller der mye håp etter Equinor salget og fokuset rundt det i går :slight_smile:

Dette er ganske oppsiktsvekkende informasjon for min del, da dette er første gang eg les/hører dette.
Er du 100% sikker i det du skriv her?

" Fremførbart underskudd i børsnoterte Magnora gir skattefrie utbetalinger til private aksjonærer."

" – Som regel er det best skattemessig for private aksjonærer med tilbakebetaling av innbetalt kapital fremfor ordinært utbytte på grunn av null skatt, sier Erik Sneve, adm. direktør i Magnora."

Tilbakebetaling av innskutt kapital er skattefri for mottakeren. Pålydende på aksje blir da redusert, mens annen EK blir som før. Om man har kjøpt aksjen av noen andre, så har man også kjøpe denne “skatteposisjonen”. Dette er helt generelt. Jeg vet ikke utdelingen er rett gjengitt i finansavisen, meg for meg ser det ut som at det ikke er utbytte de betaler ut, men utdeling av innskutt kapital. Den er skattefri samme om aksjen er kjøpt på børs, eller utdelt ved innskudd.

Denne “skattefriheten” på utdeling av innskutt kapital har ingenting med det framførbare underskuddet å gjøre. Framførbart underskudd kan bare benyttes av virksomheten selv, og ikke aksjonærene (hvis det ikke er konsern, da kan konsernbidrag flyte mellom konsernselskapene)

1 Like

Det er ikkje utbytte Magnora gir ut, men tilbakebetaling til aksjonærer.
Mange (inklusiv meg sjølv) skriv nok gjerne utbytte, men det er det dog ikkje.