Har de sagt at dette skal noteres? Virker i såfall merkelig. Tviler sterkt på det.
Fra børsmeldingen i forrige uke: « Aligned with the stock exchange release dated 28 August 2023, and as a consequence of the corporate restructuring mentioned above, the Licensing Business will become a subsidiary. Following this restructuring, the Company intends to spin off the Legacy Business to its shareholders as a new listed company on the Oslo Stock Exchange. Irrespective of this, the strategic process continues.» Legacyen er tiltenkt en børsnotering. Mulig det blir solgt før dette, men de er tydelige på intensjonen. Rasjonalen bak dette antar jeg er å skjerme Magnora for oljerelaterte inntekter, hvilket åpner opp for grønne fond og investorer. Pengene går heller direkte til aksjonærene og holdes derfor borte fra det fornybare. Virker litt voldsomt å ha et eget børsnotert selskap til dette, og håper derfor at denne biten blir solgt før det. Vet ikke om det kunne blitt gjort på en annen måte??? En rask ulempe som Magnora legacy holding får ved børsnotering er vel en nokså umiddelbar Exit fra største aksjonær, Hafslund. De er neppe interessert i å være aksjonær i det nye selskapet.
Legger inn deler av ett innlegg eg skreiv på FB gruppen nettopp angående fremførbart underskudd.
Korte trekk så ser det ut til at vel 30% av det fremførbare underskuddet overdras til det nye selskapet for legecy. Dette vil vel da tilsvare rundt 300 mill kanskje?
"Men slik eg tolker det så blir det fremførbare underskuddet delt mellom Magnora og det nye selskapet.
Fordi i henhold til fisjonsplan mellom Magnora ASA og Project Tripartite 1 AS, så står det følgende, markert med gult på bildet relatert til å flytte lisensvirksomheten over til PT1 AS (eller PT2 AS, litt usikker der).
Bytteforholdet som det refereres til på bildet er muligens 32,37% av det fremførbare underskuddet som tilfaller det nye selskapet for lisensvirksomheten. Om eg ikkje har misforstått planene her da, så vil jo det fort være noen hundre millioner i fremførbart underskudd til lisensvirksomheten.
Fra planene punkt 3.2 så kan ein lese “I henhold til skatteloven paragraf 11-8 (1) er nominell og innbetalt aksjekapital i det Overdragende Selskapet (MGN ASA) fordelt i samme forhold som fordelingen av de virkelige nettoverdier; dvs. 67,63% til det Overdragende Selskapet og 32,37% til det Overtakende Selskapet (PT1 AS) (“Bytteforholdet”).”
Litt usikker på korleis det meines der man skriver (s.9) at “samtidig vil det Overtakende Selskapet beslutte en trekantfusjon, hvor Lisensvirksomheten overføres til Project Tripartite 2 AS, hvor det Overdragende Selskapet er det vederlagsutstedende selskapet”.
Er det PT1 AS som blir det nye Magnora ASA og PT2 blir lisensdrift? Vil da Magnora Legecy Buisness kun sitte med eierskapet i PT2?
Noen tanker?
Takk. Missa dette helt. Er det ikke bare 2 krav i det selskapet? Ingen langsiktig verdi?
Poenget med Hafslund har eg ikkje tenkt på sjølv. Intressant poeng og eg trur nok du kan få rett i det.
Kan dette eventuelt da være ein åpning for ny aktør som ønsker å bruke dette selskapet som ein snarvei inn på børs ved å fusjonere med noe annet?
Det åpenbare er sjølvsagt at feks NEO ønsker å kjøpe selskapet med tiden, men her har man jo potensielt fine innbetalinger over mange år + fremførbart underskudd. Kan være av interesse for mange det sko ein tru?
Litt morro forøvrig for dei av oss som har vært med siden Sevan-tiden at no deles selskapet opp slik det var etter Sevan-salget i sin tid
Takk for ny innsikt med henvisning til PDF om fisjonsplanene. Denne har jeg ikke sett før nå.Hvilke selskaper som sitter med hva er litt vanskelig å tyde, men ser ut til at PT2 som blir Legacy- lisensselskapet som børsnoteres ja. Hva PT1 blir stående igjen med tror jeg ikke vi får vite sikkert før vi får noe mer info om resten av restruktureringen. Samme gjelder jo forsåvidt PT3 og PT4. Mulig de skiller ut Offshore-Wind i en av disse og så selger den? Kanskje en er forbeholdt Magnora Africa, eller Magnora utvikling. Nei, jeg er sannelig ikke sikker.
Men vi får et tidsperspektiv fra denne planen. Kunngjøring 4 uker før generalforsamling, og deretter 6 uker med “kreditorvarslingsplikt” før det er i havn. Tidlig i april da, og nokså tett opp til Penguins deployment (Hvis det blir mai).
Ellers så trodde jeg det fremførbare underskuddet var rett i underkant av 3,5 milliard, men du tenkte kanskje på verdien for det nye selskapet med 300 mill?
Ble litt usikker når jeg leser punkt 3.2 igjen her: Er det innbetalt kapital (Over 8mrd), fremførbart underskudd (over 3mrd), eller begge deler det er snakk om?
Tror ikke Hafslund blir værende, men vil jo tro dette er tatt med i betraktningen. Sikkert noen muligheter der med nye fusjoner osv. Husker noen snakket på et forum for noen år siden om at Sannes er styremedlem i det som nå heter Aquila holding, og at det kunne være noen muligheter der. Det var i forbindelse med ryktene om en børsnotering av Evolar, men selvfølgelig bare ren spekulasjon.
Spennende tider. Magnora Legacy holding blir jo på mange måter mer eller mindre det samme som var igjen etter Sevan-tiden ja
To avtaler ja.
Penguins FPSO – Gjenstående utbetaling på 8,6 mill dollar. Denne er forventet i 2024. Ingen langsiktig verdi.
Western Isles FPSO – Magnora mottar 0,5$ per fat produsert olje i hele skrogets levetid (20år til typisk). Den har kapasitet på 44.000 fat per dag, og blir nå omplassert til et nytt felt i nordsjøen (Buchan). Kopierer noe fra et tidligere innlegg:
" the field holds 172 million barrels of oil equivalent at the field, suggesting Magnora could generate a sizeable $86m in royalties over the field’s life. The full potential of the Greater Buchan Area could be as high as ~400 million barrels, when including prospective resouces. In a blue sky scenario where all of this is produced, the royalites to Magnora could therefore reach as high a $200m (NOK 2,180m), more than the full market cap of Magnora at the time of writing."
Er over mange år ( 15-20?), så det har en langsiktig verdi. Kombinert med skattefordeler og lite utgifter så ligger det til rette for å bli en ren utbytteaksje.
Ja det har du nok helt rett i. Rotet litt med tall fra annen diskusjon der angående fremførbart underskudd.
Kan jo muligens tenkes forøvrig at ein av grunnene til at dette tar lang tid, er relatert til skatt, mtp å få delt opp det fremførbare underskuddet?
Vi sitter muligens igjen med noe ala dette da?
Magnora Legecy Holding (tidligere PT3 AS)
Magnora Offshore Wind Holding (tidligere PT4 AS)
Magnora Renewable Holding
Magnora Utvikling (om det endres noe her får vi jo sjå)
“Lisensvirksomhet” (tidligere PT2 AS)
PT1 AS = Magnora ASA?
Eg forstår ikkje heilt denne PT3 og PT2 riktignok, kvifor det er to selskap og kva trur ein vil tilfalle kvart selskap.
Det nye selskapet (om det da er PT2?) som blir børsnotert får vel gjerne ett navn som ikkje relateres til Magnora kanskje. Magnora skal jo slette sine egne aksjer, og vil dermed ikkje få noen aksjer i PT2, og dermed heller ikkje ha annen tilknyttning til Magnora enn at aksjonærene i MGN har aksjer i PT2. Kvifor skal ein da i tilfelle ha selskapetet Magnora Legecy Holding?
Mulig eg er heilt på jordet her riktignok
Prøvde å lese meg litt opp her: Fusjon/fisjon - Brønnøysundregistrene
Fisjon ved kapitalnedsettelse: “Det overdragende selskap består fortsatt etter delingen, med gjenværende del av virksomheten.” → Magnora Renewables
Trekantfusjon: “Du kan registrere trekantfusjon når det overtakende selskapet inngår i et konsern, og aksjeeierne i det overdragende selskapet skal motta aksjer i det overtakende selskaps morsselskap i stedet for i overtakende selskap.”
Magnora Legacy Holding
Kan det være slik at PT2 inngår i et konsern ( Magnora Legacy holding PT3) og at det da børsnoteres og utstedes aksjer til aksjonærene i dette?
Det kan også hende at de deler lisensinntektene i to. Altså selskap for Penguins (P1?) og ett for Western Isles(P2) som inngår i holdingselskapet Magnora Legacy holding. Kan gi mening dersom f.eks NEO vil kjøpe ut lisensen og ikke nødvendigvis bryr seg om Penguins?
Muligens at Arendal Brygge også blir plassert her?
Hvorfor de vil beholde navnet er vanskelig å si
Magnora Offshore Wind Holding
Med PT4, som er Magnora Offshore Wind Holding. Det er vel rimelig å anta at MOW og Kustvind skal inn her. Dette forblir unotert med Magnora Renewables som eier? Muligens skattefordeler på 1/3 plasseres inn her også, og at dette klargjøres for salg?
Magnora Renewables Holding
Står igjen med Magnora Renewables som forblir det børsnoterte selskapet vi kjenner i dag, men med en navnendring? Helios, HMS, UK, South Africa, AGV, Magnora Utvikling. Mulig de gjør en gjennomgang på strukturen her også. Sitter igjen med enten 2/3 eller 1/3 av skattefordelen (Avhengig av hva de gjør med Offshore wind)
Skal ikke se bort i fra at dette er helt på jordet altså.
Ja det har du nok rett i, blir nok så klart Magnora Renewables Holding som nok blir vårt Magnora ASA ja.
Elles ganske så enig i dine tanker med inndeling
Den glemte svane (Arendal Brygge) er jo ett godt poeng at man kanskje også legger denne inn på Legacy. Denne har nok aldri vært prises særskilt inn, og mange kjenner nok heller ikkje til denne eierandelen.
Siden verdiene på dette kan kanskje være rundt 50øre pr aksje for Magnora idag, da dette skal være eit av dei mest attraktiv områdene i Arendal sentrum, men har dog forfalt om eg husker rett (ble betalt 50 mill for området/bygninger for rundt 14 år siden), så passer det seg nok vel så godt å plassere dette i Legacy, da dette tross alt er utforbi Magnoras kjerneområde.
Fint tilskudd eventuelt til ekstra utbytte også skulle man plutselig selge unna denne eierandelen.
For ett par år siden så lovde riktignok Sparebanken Sør å intensivere jakten på å finne løsning for dette falleferdige området, men trur lite har skjedd. Det at det har tatt lang tid å finne eventuell utbygger for området taler kanskje litt negativ for eventuell verdi for området.
Oppdeling av Legacy med PT1 og PT2 som egne lisensselskap kan være en spennende tanke, og med du skriver om trekantfusjon så kan høres det jo ut som en korrekt tanke. No kjenner ikkje eg til helt om dette vil ha store betydningen eller ikkje (om feks. NEO ønsker kjøpe kun lisensen for Buchan), men det høres jo forenklende ut om det er delt opp ja.
Har veldig troen på denne (overraskende) børsnoteringen, og ser med stor spenning på fortsettelsen, sjølv om det kan bli noe rolig i 2025 og frem mot produksjonsstart i 2026 (om ting går etter planen) så har vi det potensielle oppkjøpspotensialet hengende over aksjen.
Hehe. Arendal brygge ligger et godt stykke unna kjernevirksomheten ja, så tenker legacy-business gir mening.
Inndelingen for øvrig er jo ikke veldig komplisert, så det må jo være andre ting i bevegelse her. Hadde vel ikke drøyd slik hvis ikke Hvis jeg skulle gjette, så tror jeg det kommer en avtale i forbindelse med Talisk i sammenheng med restruktureringen.
Håper på det samme! Mulig dette med fordelingen innbetalt kapital/fremførbart underskudd også kan være en dryg prosess å få delt opp. Vi får håpe vi har fått alle kortene på bordet ila Februar.
Kan være verdt å merke seg at F1 Funds har begynt å kjøpe aksjer igjen. Ikkje store postene men intressant at dei har kjøpt 3 bolker a 5k aksjer siste ukes tida.
Det er jo bra at de kjøper. Skulle gjort det samme hvis jeg hadde hatt mer midler. Ting ser veldig bra ut, og mener det kommer til å bli knall de neste årene. Litt kjedelig at markedet ikke ser det på samme måte. Virker som at småaksjonærer og noen mellomstore har bestemt seg for å selge. Var endel aksjer til salgs mot slutten i dag. Har ikke innsikt i listene, men det har jevnt over vært mye salgspress de siste måneder.
At denne prosessen drar seg så ut blir egentlig et blylodd for aksjen. Vil anta at de hadde kjøpt tilbake aksjer med begge hender på dette prisnivået dersom det var mulig. Siste tilbakekjøp var i august. Med såpass lavt volum ville det hatt mye å si for kursen. Jeg vet at aksjen er undervurdert, underanalysert og underpriset osv, men likevel irriterende at vi gang på gang skal falle så mye tilbake når selskapet egentlig går veldig bra og langt over guiding Håper vi får noe mer før Q4 og generalforsamling, for trenden er veldig negativ.
Mager trøst at F1 Funds kjøper riktignok (ingenting siden sist riktignok) Ja du sier det veldig korrekt her, prosessen blir som ett blylodd for aksjen når det drar så ut i tid. Hadde ikkje trodd aksjen skulle falle under 30,- (og no under 29,- også), 40,- var jo tross alt det neste som skulle bestiges tiden etter meldingen kom😅
Man ser mange mindre aksjonærer er “piss lei” og det kan eg forsåvidt forstå, eg har ledige midler, men sitter med rundt 85% MGN og har økt etter meldingen, så sjølv om eg har veldig troen på at vi får det meste avklart i februar med positiv utslag, så leder nok fornuften over “gambleren” akkurat no relatert til det å øke mere (frister dog veldig).
La oss krysse fingrer for at det noe kun er snakk om ukerr og ikkje måneder før avklaringene kommer🚀
The landbank of Helios Nordic Energy AB (a Magnora portfolio company) reaches 10 GW in Sweden and 1 GW in Finland
Nok ei fantastisk melding fra Helios! Føyer seg inn i rekken av gode nyheter der ifra:sunny:
Foretrukne partner for grunneiere og pris på landarealer går ned
Deilig. Magnora er stødige saker.
F1 Funds +30k på dagens liste forøvrig
Fin melding. Målet/guidingen om 9 gw i løpet av 2025 nås med bravur og lenge før tiden. Må nok ha en ny oppjustering i Q2. Veldig bra