Kunne henta 7 milliarder til IPO. Solid!
Nedsiden er jo at de sannsynligvis har tatt seg alt for dårlig betalt for aksjene.
Arctic sier at det var helt bonanza og at det er veldig mange misfornøyde med 0 eller liten tildeling. Om man hadde MGN så fikk man litt mer, men bare ca 5-6 % tror jeg.
Ja kunne nok uten tvil fått mer her, men stor sjanse for starter 15 kr pluss på mandag her. Sikkert greit å være på den sikre siden etter elendig utskillelse av Hermana
Kjøpt litt her nå og tilbake i aksjen for første gang på noen år, blir spennende neste uke.
Kan ikke si du var maks heldig med timingen der ja
back to scratch
Handlet mer på 25,25 idag, men ser fryktelig svak ut… Ikke et hint av en bounce enda.
Man skulle jo trodd de hadde lært noe av Hermana utskillelsen… fryktelig svakt levert. Så lavt fornybardelen trader nå så sliter jeg med å unngå påfyll etterhvert her da😅
Fra FB/XI:
Limer inn svaret fra Sneve til brukeren Tændis på XI.
"De som tegnet seg i presound eksempelvis Nordea, First Fondene, Magnora og DnB fikk allokert 300 MNOK.
Allokeringen ble anbefalt av de finansielle rådgiverne og bestemt av styret basert på allokeringsprinsipper som var de samme i denne emisjonen som for andre emisjoner av denne typen.
Prinsippene, herunder informasjon om pre-commitment fra Magnora ASA og «firm indications» fra anker-investorer, fremgår for øvrig av selskapets børsmeldinger.
Uten denne typen forankring blir det heller ingen IPO.
Det var for øvrig også over 20 norske og internasjonale fond som tegnet seg i IPOen.
Magnora og Magnora DC har 900 MNOK i cash og null gjeld til sammen.
Samt veldig mange lønnsomme vekstmuligheter i både fornybar og datasentermarkedet.
Ønsker deg en god dag videre!
Mvh.
Erik"
Det var et godt svar på kursfallet.
Hva blir forresten regnskapseffekten av MDATA-notering? Enorm gevinst? Jeg tenker da at datasenter-eiendelenes bokførte verdi vil øke til ca. 650 mill? Aner ikke hva den var før, men neppe i samme størrelsesorden.
Vil jo tro den blir betydelig, men tenker nesten må vente på Q2 for å se.
Fornybardelen prisen til drøye 14 kr nå om man regner SOTP. Merker mr market har fullstendig gitt opp magnoras evne til å selge prosjekter for tiden.
Prisen gir meg veldig lyst på påfyll, men fryktelig stygg teknisk og fortsatt ekstremt lang tid for salget. Vil jo tro de fleste med hypen for datasenter er ferdigsolgt snart?
Jeg sjekket kjapt Q1-rapporten i morges, og søkte opp Evolar og Helios.
Evolar var nevnt 0 ganger, og earnout Helios heller ikke nevnt. Noen som har hørt noe som helst om dette siste 24mnd? I tidligere rapporter har de presentert forventet nåverdi av Helios-earnout basert på forventede salg i Helios-porteføljen de neste x-antall årene.
Side 63 i årsrapporten har beregningene på future income. Virker ut som markedet har bedret seg en god del for Helios i Sverige så bør være en realistisk sjanse.
Momentumfond som herjer noe så voldsomt med aksjen nå så kjører jo aksjen i bånn nå. Virker til å fortsette videre
Har etterlyst mer visibility fra Sneve knyttet til dette, så får vi sjå. Men det kan begrense seg litt kanskje kva dei kan sei når dei ikkje sit som eigare av prosjektene lenger.
Nytt kursmål fra Artic på 38 (32) bør dra denne oppover fremover
Angående earn outs la jeg merke til følgende beskrivelse i Q1-rapporten:
“Future income from sold projects expected over the next years: Earnouts, revenue-sharing arrangements and milestone payments from previously sold projects and companies are expected to provide Magnora with substantial income through to 2029.”
I Q1-rapporten fant jeg ikke noen tall på dette, og heller ikke hvordan fordelingene er fra de ulike prosjektene, og skulle gjerne sett det var mer tallfestet.
MEN: som det skrives over er det nevnt på side 63 årsrapporten. Her star det et håndfast tall). Her står det at:
“At 31 December 2025, the gross potential future earn-out and milestone payments from prior divestments are estimated at up to NOK 530.2 million (2024: NOK 620.5 million). These represent undiscounted contractual maximums.”
Oppfatter at dette er maksimum earn outs på lengre sikt, men likevel et interessant tall. Hadde vært interessant å vite hvor mye av det som er relatert til mulige earn outs fra Helios.