Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

De senket renta med 1.5% mener jeg, ved starten på pandemien. Hvis de mener økonomien ikke lenger trenger så mye støtte burde de heve renta med 0.75% - 1.5% på rentemøte i mars, og så se an i noen måneder hva slags effekt det får.

Tviler dog på at de handler så bestemt.

Enig, men det blir ønsketenkninger tror jeg. Har en mistanke om at markedet får bakoversveis om de øker med 0,5

0.5% kommer til å være forventet når vi kommer til mars hvis neste måneds inflasjonstall er høyt (noe jeg tror det er).

1 Like

Hvor mye høyere kan 10-åringen gå før FED ser på det som et problem? 2,5-3%? Hvor mye stiger den på en økning med 0,5%?

Hvor alvorlig tar FED inflasjonen? Nok til å “ofre” aksjemarkedet? Bare 15% drop på desse nivåene vil jo evt vært veldig mildt

Ja, selvsagt.

Det betyr ikke at de “må” få ned aksjemarkedet, men jeg tror ikke FED bekymrer seg for aksjemarkedet før det har falt 50% fra ATH på SPX/Nasdaq forutsatt at inflasjonen holder seg veldig høy.

2 Likes

Tror de stepper inn langt tidligere - Legger jo alle boomer sine pensjoner på blokka om de lar det halvere seg.

Garantert å tape mellomvalget i alle fall med markedet ned 50%.

3 Likes

De har vel ikke noe valg. Dette er jo det vi har vært bear for i 8 mnd. (I hverfall jeg)

De må øke renten, og da vil aksjemarkedet falle til slutt.
Øker de ikke renten vil deg bli enda verre om de skulle stoppe rente hevinger.
Se kommentarene i denne linken, de begynner og bli verre og verre. (og inflasjon er jo ikke 7,5%)
Stakkars de som er i nedre lønns sjiktet i USA (DVS 55% av befolkningen) faktisk så er familie inntektene de som tjener under 50 000$ 37,8% av USA befolkning .(og 55% familie tjener under 75 000$. ) 6250 dollar pr mnd… skal dekke alt. USA er billigere en Norge men ikke så billig lenger…

1 Like

“til slutt” er vel cluet her… Kan gå lenge til høgre renter skapar problem. Er vel ikkje før rentene snur nedigjen at ein skal gå bear - Når sentralbanken har innsett at det er trøbbel i paradis.

1 Like

Helt korrekt!

Markedet stiger gjerne sammen med økningen siden økonomien blomstrer.

Jepp, og dette skjer historisk ikke før det Amerikanske boligmarkedet bygger seg ihjel(eventuelt demografiske utfordringer).

Vi er et stykke ifra det enda.

Apropos inflasjon: 21,06 pr liter bensin i dag lokalt. :slight_smile:

3 Likes

For og hive litt “strøm” på bålet.
Snitt pris på strøm m avgifter 1.3kr og forbruk på 2kwh pr mil blir ca 2.6kr per mil.

Begynner og bli litt da i forskjeller :joy:

Og dekker ikke staten litt og. Så da er vi under 2kr per mil.

Hvis noen trenger en forklaring på hvorfor aksjemarkedene stiger i den perioden vi er inne i:

– I fjor var det ventet en inntjeningsvekst på om lag 30 prosent for globale aksjer ved inngangen til året, som var mye. Selv om det gjenstår noen resultater, ser det ut til at inntjeningsveksten blir på over 55 prosent, sier Rein.

Nå mener han en lignende effekt kan skje i 2022, hvor selskapene klarer å legge frem sterkere resultater enn analytikerne venter.

– Det kan gjenta seg. Nå ventes det en global inntjeningsvekst på 7,4 prosent, og jeg venter egentlig at den ender mellom 10 og 15 prosent. Du får ringe meg om et år, så ser vi.

2 Likes

hvor stor del av denne inntjeningsveksten blir preget av inflasjon?

i mangel på bedre ord og begreper som sikkert ikke eksisterer engang;

hva blir realinntjeningsveksten, tro ?:slight_smile:

insert factors here - here and here

Du trenger bare å måle mot inntjeningsveksten mot cash eller gjeld hvis det er alternativene dine. Verdensøkonomien kan ikke flykte til gull, sølv eller krypto.

1 Like

USA mener de sitter på etterretningsinformasjon om at Russland vil angripe i løpet av neste uke(kilde Kveldsnytt)Litt vrient å se for seg særlig gode dager på børs inntil noe er avklart her

Personlig anser jeg volatilitet på nedsiden som en kjøpsanledning i all den tid en historisk upopulær Biden, Bloomberg og krigsoverskriftene kun kan selge fiksjonen om russisk invasjon i relativt kort tid.

3 Likes

Det er jeg enig i

Særdeles uvant for krigshaukene i Washington å faktisk få litt motbør fra amerikansk presse.

Nesten komisk å være vitne til når de får littegranne kritiske spørsmål.

image

1 Like

TBU: Anslår konsumprisvekst på 2,6 prosent i 2022 | DN

Yeeeeah right.

2 Likes