Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Enter å ha vært helt ute av Dedicare i et par mnd ser den nå mye rimeligere ut med PE under 10. For den som er interessert er det et case det er verdt å grave i.

1 Like

Avtale om gjeldstaket stemt videre

05:40

Jonas Hagmansen

DEL

I natt ble republikanere og demokrater enige, og stemte gjennom avtalen om heving av gjeldstaket i representantenes hus.

Nå gjenstår det at avtalen stemmes gjennom i senatet. Ledere i begge partier sier de ønsker å få avtalen gjennom innen 48 timer, skriver CNBC.

3 Likes

De har hatt en eventyrlig vekst, men tror de undervurderer politisk påvirkning framover. Men de er nok sikret arbeidere og arbeid når fritt behandlingsvalg fjernes. De private må gjøre opp for politikernes feil, så vi i hvert fall ikke dør som fluer.

Politisk risiko er jeg enig i at det er. I sykehustalen for 2023 ble de regionale helseforetakene oppfordret til å begrense innleie til det minimale. Krasse ord fra regjeringen, men ut fra det jeg kan forstå er det umulig for helseforetakene å redusere bruk av bemanningsbyråer. Ihvertfall i Norge, der veksten er størst i kr.

Apropos begrensning av innleie, dette var også et rødt flagg da jeg kjøpte på 60kr i 2022.

1 Like

Det har ikke stoppet regjeringen vår hittil at det de gjør er umulig. De lever i en ideologi-drevet virkelighet som ikke er lik den vi faktisk lever i. Det er en av hovedgrunnene til at vi har økt bemanning at de nye lovene og tiltakene ikke er mulige å få til uten at tusentalls dør/ikke får hjelp, men bemanningen skal de ha bort uansett etter hvert. Men det har vært endringer. Bemanningen er nå mye mer desperat og i siste liten enn før. Så spørsmålet blir bare hvordan/når. I Sverige har de lagt inn restriksjoner som slår ut hos Dedicare, det samme kommer nok i Norge.

4 Likes

Jeg vet ikke noe mer om restriksjonene i Sverige enn det som står i seneste rapporten, og det ser ut til at de følger i Norge sine fotspor med å begrense bruken av innleid arbeidskraft (gjelder for øvrig bare sykepleiere). Hva gjelder Norge og restriksjoner, så vil det med de nye lovendringene fortsatt være gode muligheter for innleie av arbeidskraft. Spesialkompetanse, fravær og ferie er feks 3 ting som kan rettferdiggjøre innleie. Slår man disse 3 tingene sammen er det fortsatt ganske stort behov for innleid arbeidskraft.

Dedicare har heldigvis flere “ben” å stå på dersom restriksjonene i Sverige viser seg å være reelle. Restriksjonene gjelder som sagt bare sykepleiere, og dette er ikke Dedicares eneste tjeneste i Sverige. Sverige viste for øvrig til marginal vekst forrige kvartal selv med påvirkning av restriksjoner.

I Norge skal det forhandles om ny 2-års avtale med Sykehusinnkjøp HF senere i år, og jeg tror Dedicare ligger godt an her.

Danmark har så vidt meg bekjent ikke noe restriksjoner foreløpig og er den delen av Dedicare som vokser best (i prosent). Et par slike kvartal til og Danmark vil være over Sverige mtp. omsetning.

Ang. regjeringen og umuligheter er jo det dessverre et godt poeng…

Ja, men investerer man i Dedicare medregnes risiko for politisk ødeleggende tiltak. På toppen av det må man ha eventyrlig vekst for å motvirke den rabatten. Hvis ikke vil aksjen falle i verdi. Det er derfor det er risikofylt. Er bare det jeg vil fram til. At den ikke nødvendigvis er “billig”, men “rett” priset mtp. risikoen for at Norge og Danmark blir som Sverige på litt sikt.

Politisk begrensende tiltak er vel bedre beskrivelse. Hvor eventyrlig vekst mener du de bør ha for å rettferdiggjøre en PE som nærmer seg 9 LTM?

Akkurat nå er det en cocktail bestående av kurs under ma200, politisk risiko, dårlig sentiment, fallende marginer i Norge inn mot den nye avtalen i høst, redusert etterspørsel etter sykepleiere i Sverige, en haug med småsparere som har kjøpt de siste månedene som nå ligger snett osv. Alt dette tynger aksjen.

Oppfattet risiko vs. reell risiko er ofte grunnen til at man kan gjøre gode kjøp, og jeg tror den oppfattede risikoen er større enn den reelle risikoen atm. På 130kr er jeg kanskje mer tilbøyelig i å være enig at de to er omtrent like.

Når det kommer til redusering i bruk av bemanningsbyrå tenker jeg følgende. Begrensning av innleie → større belastning på ansatte → mer sykefravær og oppsigelser → redusert bemanning og mindre tilgjengelig spesialkompetanse → godkjent å bruke innleie.

Den reelle risikoen er milevis over det markedet ser, men for all del, tenk pragmatisk og håp vi holder ut til vi får noen med litt mer pragmatisme på topp. Anbefaler å lese litt i revidert nasjonalbudsjett som kom for 3 uker siden for regjeringens holdning i dag.

Er det noe jeg ikke har fått med meg i risikobildet? Hvis du har noe som kan påvirke selskapet vil jeg gjerne høre hva det er :slight_smile:

Finnes det kanskje en egnet tråd til videre diskusjon av denne aksjen (eller så kan man opprette en)?

1 Like

– En stor seier for økonomien

Lovforslaget som vil heve USAs gjeldstak, har gått gjennom i Senatet. – En stor seier for økonomien og amerikanere, sier president Joe Biden.

1 Like

Muligens litt feil “volumprofil” her men ville oppsiden vært rundt forrige high? Dvs 4800?

1 Like

bilde

Dette er en bug regner jeg med? :sweat_smile:

1 Like

Tyrkiske lire svekker seg 7,4% på én dag. Den har svekket seg kraftig i dagene etter at Erdo vant valget:

3 Likes

Det er fordi mannen

  • bytter sentralbanksjef oftere enn han bytter truser.
  • har en økonomiske teori om at inflasjon bekjempes med lavere renter
  • har allerede blåst valutareservene i usd og euro på “tiltak”
  • mulig lukrativ tyrkisk diseselselger og renvaskelses arbitrasje (russisk diesel) opphører
3 Likes
2 Likes

Goldman Sachs styrket i troen på myk landing i USA | Finansavisen

Det ble faktisk ansatt en høyt respektert banksjef denne gangen, men likevel reagerer markedet ekstremt negativt. Håpet om et bytte av statsoverhode er knust og Erdogan har ingen kredibilitet lenger.

2 Likes

Problemet har vel ikke vært sentralbanksjefene som sådan, men at erdogan bytter dem ut / presser dem ut, når det nok engang viser seg at teori og praksis ikke er forenelig.

3 Likes