Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

DEMs er ikke et alternativ. Periet er helt kjørt i grøfta etter 10-15 år av woke-bonanza. Det finns knappt noe vettig folk kvar i partiet som kan ordne opp. Om man nå er intressert av realpolitikk i det hele tatt. Vanlig folk gir man jo blaffen i, det prøver man jo ikke ens at dølje.

Saken er den at poltikken i USA ikke fungerer. Det er ikke bare DEMs som har problem internt og er dysfunktionellt. Det er ikke bedre innen republikanene som i praksis idag er MAGA.

Hvilke politiska krafter og aktører er det som skall ordne opp i USA, etter tRump og hans gjeng? Jeg ser ikke hvilke de er og hvor de finns. De furnuftiga stemmer som finns er enskilde debattører og privatpersoner. Det finns ingen tydlig, vettig organisasjon.

4 Likes

Intelligensnivå har nok svært lite med dette å gjøre. Trump sin velgerbase består nok for det meste av “enkle” mennesker som har latt seg forlede til å tro på en bedre levestandard med Trump sin medisin. Når de etter hvert erfarer det stikk motsatte, blir det for dem irrelevant om det om x antall år kanskje kan bli bedre. Dermed står Trump alene. Med både intelligentsiaen, milliardærene og “vanlige folk i midtvesten” mot seg, har han tapt.

1 Like

With many in the party saying publicly that their leaders should do more to stand up to President Donald Trump, Democrats and Democratic-aligned independents say, 57% to 42%, that Democrats should mainly work to stop the Republican agenda, rather than working with the GOP majority to get some Democratic ideas into legislation.

Btw, jeg finner ikke igjen tallet 68% noe sted i artikkelen?

Just 63% of Democrats and Democratic-leaning independents report a favorable view of their own party, a dip from 72% in January and 81% at the start of President Joe Biden’s administration.

By contrast, 79% of Republicans and Republican leaners currently take a positive view of the GOP. Political independents as a group take dim views of both parties, with 19% rating the Democrats favorably and 20% saying the same of the Republicans.

Rep er likt av 79% av rep
Dem er likt av 63% av dem
Indep liker rep 20% og dem 19%

1 Like

68 % blant alle velgere, 49 % selv blant demokrater.

Nyere tall enn den du postet fra 16. mars først mao?

1 Like

Nei det skal være samme.

Om det mot formodning ikke er samme, det er historisk lavt (og blir verre).

De mest populære demokratene er de som er mest «woke». Folk er lei politikere som jobber for kapitalen. Å akke seg over «woke-hysteri» mens det gis reiseråd for transpersoner og kriteriet for inngang til konsentrasjonsleirene er «brun og tatovert» er jo også noe. Woke-hysteriet traff spikeren på hodet.

3 Likes

Om du tror mer DEI og woke er veien å gå for Demokratene, så tror jeg du vil bli overrasket over resultatet.

4 Likes

«Woke» er en hysterisk parodiert utgave av helt vanlig likestillingspolitikk. Den parodierte versjonen er selvfølgelig ikke populær, men så er den oppdiktet rage bait (kattesand på skoler er ikke for å tilrettelegge for furries, men for å tilrettelegge for skoleskyting). Ting som å sørge for at både Olsen og Mohammed sin jobbsøknad blir lest er bra for alle og er heller ikke så veldig upopulært.

Personlig tror jeg folk flest gir en lang faen i pronomen og hvem som går på do hvor. De mest progressive demokratene er populære nå fordi de tar for seg sakene folk merker i hverdagen (ikke pronomen) i stedet for å sette seg på sidelinjen slik resten av partiet har gjort.

8 Likes

Ikke uenig i mye, annet enn at jeg tror at en viktig del av skuffelsen / misgunsten folk i US føler over demokratene skyldes hvor dårlig den progressive fløyen har levert. Jeg var en stor tilhenger av Sanders, for eksempel, og trodde kanskje The Squad ville bruke sin reelle makt til få gjennomslag / snu partiet i en bedre retning. Men neida, de har ikke gjort eller fått til noe som helst. Det var dét som var dråpen for min del. Hadde jeg bodd der borte hadde jeg trolig vært i gata med noe sinna på en plakat. Kan bare se for meg hvor desillusjonerte folk er. Partiet er beyond redning slik jeg vurderer det (og deres udugelig er videre hele forutsetningen for Trump sine valgseiere).

3 Likes

Det blir enten AOC til topps eller de facto ettpartistat.

Jeg tror Xi vinner dette til slutt.

5 Likes

Her er vi enige, Bud.

Morsom å leke med krystallkula noen ganger. Jeg gjetter på følgende:

• Kina vinner handelskrigen
  • Venstresiden gjenvinner momentum og skjønnmaler Kina mens de skremmer med Trump
  • EU utnytter krisen og gir seg selv mer makt
  • Verden blir et komplett overvåkningssamfunn
  • Grunnleggende friheter forvitrer
  • USA marginaliserer seg selv og sin rolle i verdenspolitikken
  • Kina (og kanskje India?) vil utnytte vakuumet etter USA
  • Russland beholder Øst-Ukraina
  • Iran fratas muligheten for å fullføre atombomben, men beholder et robust forsvar
  • Deler av Øst-Afrika går sammen med Russland og Iran med samarbeid om havner, forsvarsbaser osv
  • Europa opplever en migrasjonskrise vi ikke har sett maken til
  • Vestlige verdier forvitrer
7 Likes
1 Like

30 min gammel nyhet, og Sinograin vil selvsagt ikke kommentere.

Kongressmedlemmet Jason Smith (R), men en fyr sitter nå på CNBC å forsvarer Trumps toll med å si at f.eks. Angola kjøper mer kylling fra USA enn EU på tross av at de har ett BNP som er 200 % mindre.

Tygg på den, 200 % mindre :exploding_head:

Er folk så dumme, kan de jo ikke hjelpes. :man_shrugging:

9 Likes

Noen land i verden er ganske uviktige, slik at nyheter fra de landene må man finne i lokale nyhetskilder, landets egne, som her i dot.in

Kina appellerer til India

4 Likes

Vil tro India kan tenke seg et svakere Kina

3 Likes

Kina med 84% tariff på USA nå

tit for tat

1 Like
6 Likes