Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Tror en ekstrem opsjonshandel har nokså stor effekt…

Tror clearinghusene kan få problemer med likviditet om volatiliteten holder seg så ekstrem.

8 Likes

Tilliten til at USA vil ha stabile betingelser for bedrifter og husholdninger er brutt.
Trumps tilbaketog om tariffer gjenskaper ikke tilliten.
Mange fikk et lite håp i går. Det håpet kan raskt forvandles til ny angst

7 Likes

I forrigårs:

I dag:

3 Likes

Blir stupings imorra for oljeaksjer på oslo børs

1 Like

Dagens CPI-tall, i litt detalj, og noen kommentarer

1. All Items - på -0,1%, første MoM siden mai 2020 og utbruddet av covid
  2. MoM for mat var ganske høye på hhv 0,4 og 0,5%, men de fluktuerer litt, og det er grunn til å tro at de vil være mindre neste måned
  3. Selv om energi var mye ned i mars så gir siste dagers hendelser grunn til å tro at april vil være minst like mye ned
  4. Shelter, bosted, er den desidert viktigste komponenten, og den var 0,2% i mars 2025, det lavest på mange år etter at den har vært sticky på høyere nivåer, og mye tyder på at boligmarkedet er blitt ganske så soft nå. Kan fort være enda lavere neste måned.

Mao ikke utenkelig at når CPI -tallene kommer i midten av mai så fokuserer Powell fortsatt på toll i sinn 7. mai beslutning og ikke setter ned renten.

Da kan fallhøyden i juni bli ganske så stor med panikk-kutt i renten, og da har vi en solid bull steepner i rentemarkedet og et soleklart resesjon-signal.

3 Likes

Dette hadde vært drømmerapporten i et soft landing scenario.

Nærmer vi oss en grense der tålmodigheten til rikingene tar slutt?

3 Likes

Norske kroner faller mot stort sett all valutaer…

image
image

2 Likes

Og NB skal vel gi F i å gjøre noe som helst som vanlig? NOK har blit en shitcoin, vi importerer inflasjon og kan «derfor» ikke sette ned renta som alle andre.

12 Likes

Denne tikket så klart inn fra Nordnet nå - faktisk så er jeg passe dritt lei aksjer :joy:

10 Likes

Sølv kan man i det minste sitte og gnukke på

6 Likes

Kjenner ikke denne indeksen fra før, men budskapet er vel til å kjenne igjen!

13 Likes

Hva er galt med NOK? En idé jeg leste i går var: Ville det vært bedre hvis Norge utstedte statsobligasjoner (i et mye større omfang)? Putt kronene i oljefondet og la de stå der. Det har åpenbart en kostnad, men oppsiden er at man gir markedet noe bunnsolid å flykte til når alt går ad undas.

Kan ikke si jeg føler meg værken bullish eller bearish akkurat nå. Men dagens korreksjon er vel ikke sjokkerende.

En stor indeks stiger over 12 prosent på èn dag. Det er jo bra nok om den hadde steget det på ett helt år. Sier seg selv at den detter flere prosent dagen derpå.

6 Likes

Folk som er long og ikke sikrer slike gevinster har jeg veldig vanskelig for å forstå. Samme så klart andre veien når indeksene var ned 8% og man sitter short, ja da sikrer man og ser etter ny inngang.

1 Like

Oljepris ned => NOK ned.
Ikke vanskeligere enn det.

1 Like

Det er greit nok. Men trenger det å være sånn? Vil vi ha det sånn? Kunne ikke krona vært en trygg havn hvis det fantes et marked å sette pengene i?

1 Like

Ser ut som om årets sommerferie må gå til Sør-Afrika. Eneste stedet vi fortsatt har med oss litt kjøpekraft på kortet :money_with_wings:

3 Likes

Kan man tykke. Men vi har en regering som består av en uheldig kombinasjon av gangsters og byfånar. De vill annorledes. Før dem er det helt greit at Norge er beroende av olje/gas. De får inn de penger de trenger. Vanligt folk får klare seg best de kan.

1 Like

Neida Tom Peng Pung