Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Nå begynner konsekvensene av trump sine stunt ,at han ikke forstår grunnlegende økonomiske politikk viser seg nå.

5 Likes

Her har Kina allerede lagt inn eksportforbud på en rekke av disse. Jeg vet dog ikke om de har laget forbud på de viktigste eller de mindre viktige hittil.

Angående obligasjoner, hva skulle de kjøpe med dollaren de da får? Yuan? Disse ville også ha blitt solgt med stadig større rabatt…

Q1 rapportering så vidt i gang. Kan man allerede starte å se effekt?
Fra Hexagon AB sin PW

“Following a good start to the year, Hexagon has recorded a weaker than expected financial performance in March, which is the most significant month in the quarter for revenues. Growth in the key NAFTA and China markets declined in the last two weeks of March, with economic uncertainty impacting deliveries”

2 Likes

Europeiske, australske, canadiske og andre asiatiske lands statsobligasjoner? Likvide selskapsobligasjoner? Om tilliten til UST forvitrer, eller Kina ønsker det, så finnes det alternative plasseringer

3 Likes

Du tenker det kan absorbere volumet som et stort nok til å fucke USA? :thinking:

Sikkert mye mer jobb for dem ja. Andre lands sentralbanker har jo vært bortskjemte med amerikanernes umettelige apetitt på å låne penger. Men ofrer man likviditeten, så er det jo ingen grenser for hva den Kinesiske sentralbanken egentlig kan bruke valutareservene på i utlandet.

1 Like

Hvor mye kreves det?
Mindre nå enn tidligere tror jeg.
Bare spekulasjonene kan skape et kappløp for å selge.
Da er det gjort. Snøballen ruller……
Sier ikke at det vil skje, men sjansen er mye større enn 0%

3 Likes

Interessant oversikt over hvem som faktisk holder amerikanske statsobligasjoner
https://wolfstreet.com/2025/03/18/who-holds-the-ballooning-us-government-debt-even-as-the-fed-and-foreign-holders-unloaded-treasury-securities-in-q4/

Hvis jeg ikke misforstår, så kan USA kjøpe og holde sine egne obligasjoner? Når de gjør det, så svekker de dollaren, men holder renten lavere. Tatt til det ekstreme, så blir dollaren svært svekket, noe som vil gjøre all import til USA mye dyrere og amerikanske bedrifter mye mer konkurransedyktige. Dollaren har styrket seg svært mye mot andre valutaer det siste tiåret, er det egentlig reelt?

2 Likes

Det var mye info. Samtidig som den slår sammen kategorier eiere?

Offisiell og ferskere statistikk på dette er tilgjengelig:

https://ticdata.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Documents/slt_table5.html

At den amerikanske sentralbanken kjøper egne obligasjoner i markedet er det samme som å tilføre markedet likviditet, eller såkalt kvantitativ lettelse (QE)

2 Likes

Interessant!

Fortell mer om dette!

Hvis du tar f.eks. Kongsberg Gruppen, så har de enormt med ingeniører. Svak krone gjør at de kan tilby tjenester og varer designet og utført av disse til en konkurransedyktig pris.

Disse jobber jo stort sett med eksport

4 Likes

Jada, eksportindustrien gnir seg i hendene.

Men for veldig mange andre er svak krone et herk

4 Likes

Altså, hvis vi ser på makro, hva er det virkelig avgjørende punktet her? Jeg tenker det vil være hva USA gjør med toller på kinesiske varer. Stopper handelen mellom USA og Kina, så er det snakk om 440 mrd dollar fra Kina til USA og 145mrd dollar andre veien, så vil dette få enorme konsekvenser overalt i verden.

Mao, å sitte tungt i aksjer nå er et sjansespill på at ting bare ordner seg. At USA backer ned. Kina har vist null interesse av forhandlinger og de kan vel egentlig ikke backe ned? De amerikanske tollene var satt så høyt at det ikke lenger spilte noen rolle for dem. 50-100-150%, det spiller ingen rolle.

2 Likes

Det blir nesten aldri «enten/eller», hverken himmel eller helvete, det blir som regel en mellomting. Å posisjonere seg ut fra den ene eller andre ekstremen gir liten/ingen mening. Selv om det ser ut til at mange holder på med akkurat det.

Oslo børs er en av de som har holdt seg best på tross av at oljeprisen er ned 14%

Gir Oslo Børs et sannferdig bilde av økonomien til Ola og Kari Nordmann?

2 Likes

De får i hvert fall beholde jobben sin

4 Likes

Jeg har heller ikke posisjonert meg for kun det ene utfallet, men jeg har justert ned fra 105% aksjer til 80%. (Jeg hadde en kapitalutgift som jeg måtte selge aksjer for å gjennomføre). Jeg har tidligere sagt til meg selv at når støtten til oljen brytes, da øker sannsynligheten for resesjon markant.

Spørsmålet er hvordan man ser for seg at Kina og USA kommer til enighet? Som jeg skrev over, det blir veldig vanskelig for Kina å gi noe til Trump som gjør at han backer ned. Det ser mao ut til å bli Trump som evt må backe ned og spørsmålet er jo rett og slett om det er noe som kommer til å skje? :thinking:

4 Likes

Stort sett, så kommer Ola Nordmann seg lettere gjennom resesjoner enn Medelsvensson. Litt usikker på hvorfor.

Trengs bare «just had a very good call» for at det plutselig roer seg selv med Kina. Vet jeg gjentar meg selv nå, men det virker som om at alle har glemt hans første periode og hvem/hvordan han er.

3 Likes