Høres ut som AS Norge får aksjer og Utlandet får penger i mine ører, akkurat som når USA får varer og Utlandet dollar.
Tenker du at ikke-nordmenn har økt sin beholdning av norske kroner de siste ti årene? Det gjør ikke jeg.
Poenget med å “spå” en svekkelse i USD nå var ikke koblet til handelsbalansen.
Timingen er basert på minsket tillit til en uavhengig FED, press mot lavere korte renter og om tilliten virkelig får seg en knekk videre vil amerikanske statsobligasjoner selges ned (rente opp) også og statsgjelden vil øke ytterligere.
I sum bearish for dollaren i mine øyne, og valutamarkedet legger veldig ofte stor vekt på kortsiktig momentum.
Tenkte dette var ganske så skammelig oppførsel, helt til jeg så at dette var et navn… 
Janet Yellen sier dette om presset på FED om å sette ned renten for å gjøre det billigere å betjene statsgjelden:
Og her er hennes kommentar til siktelsen mot Powell:
This time is different
Du verden for et take; «blir inflasjonen lavere så kan vi ikke stole på tallene»
Trumps tariffs skulle jo sende i flasjonen til månen.
Utsagnene fra strategen og økonomen fremstår for meg som politisk skuffelse over at inflasjonen ikke har tatt av.
Altså, november-tallene må tas med en klype salt, ikke pga Trump, men fordi organisasjonene som skulle hente inn tallene var nede store deler av perioden.
The stakes have only grown as shutdown disruptions and odd monthly swings have muddied the picture. A later preview of the same data cycle underscored that the US CPI report for December 2025, described as The US CPI release set for a Tuesday in Jan would be read as a verdict on whether inflation is converging toward 2 percent or drifting away again. In other words, this is not just another monthly update, it is the capstone on a year when the signal in the data has been unusually hard to read.
The data chaos did not come out of nowhere, it was rooted in how the federal government shutdown interfered with the normal machinery of price collection. The Bureau of Labor Statistics has been explicit that its Consumer Price Index relies on extensive Survey work, and that a federal appropriations lapse in late 2025 disrupted that process.
Førrige sjefen før statestikk-myndigheten fikk ju sparken ettersom T-rump ikke likte siffrene. Så han ser til at få de siffrer han vil ha.
Jeg har problemer med å forstå hvordan manglende oppfølging i deler av november gjør at man ikke lenger kan stole på desember-tallene.
Enten jeg måler priser eller temperatur så vil jeg kunne vite om prisene var høyere enn i fjor i desember hvis man måler i desember 2024 og 2025, selv om termometeret var midlertidig ut av drift i november.
Utsagnet om at det var mystisk at prisene nesten ikke steg noe i oktober og november r ikke mystisk på annen måte enn at svært mange priser falt, både mat og energi. Så om noe er det kanskje rart at målt inflasjon ikke gikk ned.
Utsagnet om at det «lå milevis under» er uvitenskapelig og bærer preg av frustrasjon at de tar feil om at inflasjonen ikke har tatt av, slik det ble brukt en hel Dagsrevy i februar 2025 at kom til å skje pga av Trump Tariffs.
November tall var mangelfulle men desember burde være bedre
CPI m/m: ACTUAL 0.3% - Expecting 0.3%
CPI y/y: ACTUAL 2.7% - Expecting 2.7%
CPI Core m/m: ACTUAL 0.2% - Expecting 0.3%
CPI Core y/y: ACTUAL 2.6% - Expecting 2.7%
Nesten helt som forventet, kun at kjerneinflasjonen var hakket lavere enn ventet.
Bekreftet basically tallene fra november da. Da blir det mer åpent for å sette ned renten.