Jeg tror vi får 1 renteøkning før nyttår, selv om Andreassen på en måte har «rett» i 2, for om vi skulle følge reglene så er det åpenbart at høye bensin- og dieselpriser, samt stadig dyrere TTF- gass som gir høy strømpris i Europa, og prissmitte til Norge, og attpåtil rekordlave vannmagasiner, vil måtte gi en høyere inflasjon fremover.
Men siden vår nye sentralbanksjef satte ned renten i juni 2025, akkurat i tide til å bli implementert (8 ukers frist for banker på lån til folk), rett før folk gikk til stemmeurnene og valgte Støre til vår nye statsminister, så tipper jeg sentralbanksjefen går easy på Støre denne gangen også.
Vi får ikke noe heving i september, med en garanti om renteøkning neste gang. Og neste gang når man er bakpå så skal de «følge utviklingen med argusøye».
Tar man renteøkning nå så blir sentralbanken bondefanget, for når vi da kommer til neste korsvei så er en renteøkning åpenbar, og man ender med 2 renteøkninger til i 2026, og ikke Støre sette ned taket på månedlig forbruk i Norgespris fra 5000 kWh til 4000 kWh, fordi de allerede har tatt vekk diesel- og bensin «godet».
Hestehandel er OK i politikken, men ikke med rentesettingen.
Min analyse er derfor at en renteøkning er en pengepolitikk beslutning, men å avstå fra renteøkning 24. september er en finanspolitisk beslutning.
Sentralbanken skal være uavhengig og holde på med pengepolitikk.