Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Dollaren styrker seg? Da må vi ut å snakke den litt ned :sunglasses::joy:

Og dagens “sjokk”

Blir mange amerikanere som kastes på gata nå ved månedsskiftet, og så er det vel 1. august? hvor gjeldstaket går ut. Vi får se hva republikanerne krever at demokratene må godta før de hever gjeldstaket. Det er en sånn interessant politisk øvelse hvor man vel vet at ja - gjeldstaket vil heves - men først må man slåss om det.

Kanskje vi til og med får en government shutdown hvis vi er heldige :slight_smile:

3 Likes

Interessant perspektiv angående dollaren og FED.

Ganske stor forskjell på resonnementet hans og resonnementene til inflasjons-varslerne ja.

Og som jeg også skrev i går, etterspørselen etter USD er enorm fordi det ikke er noen alternativ valuta.

Interessant set up i DXY. Merk lav timeframe.

Blir nok litt action i DXY mens Powell snakker senere i dag.

3 Likes

Det kommer ingen renteheving så lenge de fortsetter med dette.

3 Likes

Sånn ødelegger man gjeldsmarkedet, og sørger for lave boliglånsrenter - som er det viktigste i verden, selvsagt.

Best om de stopper, vi savner en ordentlig finanskrise? :slight_smile:

2 Likes

Blir jo nærmere og nærmere et kommunistisk system om staten skal eie så mye og forsøke styre økonomien med så sterke virkemidler.

Tar gjerne heller et lite bear marked i ny og ne.

3 Likes

USA - den siste kommuniststaten!

Ikke den siste eller eneste - Japan er vel den mest ekstreme der BoJ er den som eier mest aksjer på Tokyo børsen.

1 Like

It was “fascinating so many deem inflation as transitory when stimulus, economic growth, asset/commodity/housing inflations deemed permanent”, the investment bank’s top strategist Michael Hartnett said in a note on Friday.

Hartnett thinks inflation will remain in the 2%-4% range over the next 2-4 years.

For min del er jeg jo mer bull på inflasjon enn dette, og syntes man legger seg litt lavt når man anslår 4% inflasjon som maks av range :slight_smile:

Men min antagelse er bygd på teorien om at demokratene får gjennomslag for sin politikk og det skal trykkes enormt mye mer penger framover. Det trenger ikke være tilfellet.

U.S. Federal Reserve Chairman Jerome Powell on Tuesday vowed to not raise rates not just out of fear of potential rising inflation, a move to soothe investor nerves after a hawkish monetary policy meeting last week.

In the week to Wednesday, investors loaded $7 billion into equities and $9.9 billion into bond funds, while pulling $53.5 billion from cash funds, BofA calculated, using EPFR data.

Market må nok kollapse snart. Best å sitte med kontanter nå. Eller…

5 Likes

Du vet de har høy inflasjon når

2 Likes

Ser vi noen paralleller her? :thinking:

4 Likes

Ikke akkurat virkeligheten vi lever i :slight_smile:

Ellers minner dette meg på hvorfor gold bugs tar feil, om alt, alltid :slight_smile: haha.

1 Like

1 Like

Dagens makro rykte

High double digits høres meget tvilsomt ut, men at den kan overraske i forhold til forventet tall er ikke usannsynelig

3 Likes