Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Powell’s remarks remained more dovish, suggesting he was more inclined to wait to see the further progress made in the economy before adjusting policy and tapering asset purchases.

“Today, with substantial slack remaining in the labor market and the pandemic continuing, such a mistake could be particularly harmful,”

“If the economy evolved broadly as anticipated, it could be appropriate to start reducing the pace of asset purchases this year," while acknowledging the lingering downside risk of the Delta variant. Powell also reiterated that he believes current elevated levels of inflation will prove transitory, and pass as the economic recovery matures further.

Ser ikke ut som de har tenkt å kræsje noe som helst i motsetning til hva som her ser ut til å tro.

1 Like

Kan det være derfor han slutter? :grin:

Nå ble det ikke noen renteheving i New Zealand likevel, så det må nok være andre grunner til at han drar😁

2 Likes

Tenk å vente 7 rentehopp

2 Likes

Et nytt fjes som skal vise seg :joy:

1 Like

Han har en mer relevant utdanning enn meg og han har mye mer erfaring enn meg, men jeg klarer bare ikke å se at vi skal opp til 1,75% så fort :crazy_face:

Det er altså 10 år siden vi sist så 1,75%…

3 Likes

Jeg er enig, jeg tror 0,75% kan være tøft nok - og det er egentlig ikke et styrketegn.

3 Likes

Det er jo idiotfeilen de har gjort flere ganger. Ser ikke hvorfor de skal gjøre det en gang til. Mao, jeg er helt enig med deg.

2 Likes

Ikke uenig, men det er et tveegget sverd. Jo lengre de holder den nede, desto mer låner folk - som igjen gjør økonomien mer sårbar når man prøver å jekke opp renta litt…

1 Like

Løsningen er å aldri mer heve renta.

2 Likes

Det blir jo fint med ingen renteøkning + lønnsstigning som følge av inflasjon :slight_smile:

Norge er ett lite land som i stor grad er prisgitt hva som skjer i utlandet.

Når det gjelder EU og USA kan de drive pengepolitikk kun gjennom å bygge opp/ned balansen til sentralbankene, dvs QE opp eller ned. De trenger ikke røre renta fra sentralbanken.

2 Likes

Og det er nok derfor vi ikke får se noen 2008/2009 repeat.

1 Like

Ikke nå nei, men på sikt - hvorfor ikke?

Den krisen var utløst av at det var ett presidentvalg 1 måned senere, og demokratene nektet å støtte opp under økonomien fordi de ville vinne valget.

House minority leader John Boehner, R-Ohio, said after the vote that passage would have been possible if it had not been for Pelosi’s “partisan speech.”

If I didn’t think we were on the brink of an economic disaster, it would be the easiest thing to say no to this,” Boehner said. But he said lawmakers needed to do what was in the best interest of the country.

Vel, det var ett presidentvalg å vinne, så da tok man heller en skikkelig finanskrise.

https://money.cnn.com/2008/09/29/news/economy/bailout/

Selvsagt, at krisen var der og kunne utløses, skyldtes andre feil man kan krangle om hvem som har skylda for - og politikerne fra begge partier der borte skal ha sin del av skylden, men den direkte utløsende faktoren var at det var ett presidentvalg å vinne.

3 Likes

Eller aldri bli edru. Minner meg om en dansk politiker i gamle dager som lovet “alltid medvind for syklistene på tur”.

2 Likes

Selv ikke med høy inflasjon over tid?

1 Like

Jeg mener det fint går an å kjøre en kontraktiv pengepolitikk kun ved å bygge ned sentralbankers balanse, noe som bør føre til større marginer mellom styringsrente og rentenivået innehavere av gjeldsbrev krever.

1 Like

Som første skritt, ja. Avhengig av tempoet i taperingen. Men å kombinere dette med null eller negativ rente over lengre tid blir rart.

1 Like

Jeg syntes det er rarere hvis sentralbankene kjører på med QE, men hever styringsrenta. Men det er jo også ett alternativ. Det virker bare som ett rart valg for min del.

1 Like

Ser ut som prisøkningen fortsetter :rocket: :rocket: Tror nok rentehevingene kommer på løpende band snart.

2 Likes