Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Hvordan tror dere markedet reagerer på at DAX30 blir DAX40 på mandag?

Jeg tror det blir positivt, men får se.

En tråd

2 Likes

https://corporate.nordea.com/article/67782/fx-weekly-theres-a-lehman-in-china-every-36-months

Lurer på hvordan det går med @doncic

Different this time?

1 Like

Samme nivå som begynnelsen av covid crashet :see_no_evil:

Well spotted. Det er faktisk eneste tilfellet av de markerte som ikke indikerte en bunn

1 Like

Så åtte av ni ganger put volumet makser ut, så indikerer det en bunn?

1 Like

Stemmer, enten bunn eller bunnformasjon

2 Likes

Her griper dere etter halmstrå, hele perioden er jo et historisk langt bullmarked

1 Like

Er vel mer correlation != causation?

Synes ikke bouncen virker spesielt overbevisende selv, sånn egentlig. Det har stort sett vært tydeligere grønne candles etter mini-krakk.

1 Like

Kan være enig at det ser verre ut denne gangen. Men hvis man har vunnet 7/8 ganger tidligere, så vil jeg nesten påsta man bør gå til legen og sjekke seg dersom man ikke satser neste gang muligheten oppstår.

Alt funker til det ikke funker lenger, så mulig dette er helt likt som i 2020 og at det kommer en ny og mye lavere bunn.

1 Like

Ser tungt ut ja

Børsen er ikke et spill, men man betaler for fremtidig cash flow, nå betaler man veldig mye og kan like gjerne være i cash siden man får lite betalt for å ta risiko.

1 Like

Har det pleid å vært det før åpning?

1 Like

Sjekket bare de to siste og svaret er nei, det har vært som nå avventende med mindre en halve candlen opp før åpning. Godt spørsmål! :slight_smile:

Forventer egentlig ikke noe annet enn det vi ser i dag, litt “relief-rally” men ikke full-on bullmode.
I morgen får vi litt FED snacks, og det vil nok signalisere videre retning? :man_shrugging:

2 Likes

Tipper de finner ut at tapering ikke er nødvendig inntil videre. Men at de skal tenke på det.

Aldri kalt det et spill. En spike i put volum har 7/8 ganger på 12 år indikert en bunn/bunnformasjon. Dette er bare en indikator. Men når den har så høy hitrate, er det ikke dumt å forsøke å følge den og plassere en stopp under. Det er vel ekvivalent med Minervini (som du postet), som gikk short litt under “toppen” i sp og bruker high som stopp.

Men hvis vi skal se på pris osv.

Rekylen vi er inne i er imo verdt å kjøpe. I år lander resultat på $210 per S&P enhet. Hva er fair risikopremie for markedet nå? 3-5%? Gitt at vi har 10-åringen på 1,3, så er altså en earnings yield på 4,3-6,3% “fair” pdd. Da blir PE mellom 23,2 og 15,8 på fremtidige resultatprognoser. Dette er imo ikke noe problem.

Gitt at markedet tror på $220 for neste år, så vil target for s&P være rundt 5k (på PE23) Dette er gitt at dagens rentesituasjon holder seg. Jeg har tidligere sagt at jeg tror inflasjonen kommer til å bevege seg ned mot 2 og under til neste sommer, men jeg tror den vil holde seg her i området litt før den faller ned. Dette kommer til å drive rentene, men jeg tror ikke dette skaper trøbbel før neste år.

Earnings for sp finner du under her hvis du er interessert.

6 Likes

Jobber du bare med gledeskalkyler eller har du sett også på andre scenarioer? Ved årsskifte er 10 åringen forventet å stige 1,8% og på grunn av stort gjeldsberg og usikkerhet rundt inflasjon og sentralbankenes politikk ønsker investorene seg 5% risikopremie, noe som gir P/E 15, på 2021 earnings blir det 3305 på S&P, 25% ned fra dagens nivå.

3 Likes