Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Target 1250-1260? har brutt ut av den litt flatere trenden som begynte i juni.

4 Likes

Among the illusions encouraged by every speculative bubble is the idea that wealth is embodied in the prices of securities – that higher prices inherently represent greater “wealth.” The fact is that every security is, at base, a claim to some future stream of cash flows that will be delivered into the hands of investors over time. The wealth is in those cash flows. Yes, any individual can obtain the market price of a security by selling it to someone else, but the buyer, and ultimately the whole string of people who own the security until it is retired – ultimately has a claim on only one thing: the cash flows that the security will deliver over time. That’s where the wealth is. Every other transaction is simply a transfer of wealth between a buyer and a seller. At extreme valuations, that transfer typically favors the seller. At depressed valuations, that transfer typically favors the buyer.

https://www.hussmanfunds.com/comment/mc211015/

5 Likes

Tipper OMX skal snirkle seg ned mot ca 2000 så om jeg får rett får vi ta det derfra

1 Like

Nice steam på Nasdaq i kveld :ok_hand:

1 Like

Endring på indekser fra uken før i forhold til close på fredag.

Close ved fredag 8. oktober
relativ

Close ved fredag 15. oktober
relativ2

6 Likes

6 Likes

De gode selskapstallene fortsetter å strømme på. Her lukter det snart ny ATH i statene ser jeg for meg.

3 Likes

Har ikke selv fått sett noe særlig på denne, men fikk tips av en kompis, og ser for meg mange her inne kan synes dette er interessant! Omfangsrikt verk ser det ut til :slight_smile:

3 Likes

RIP Harambe :banana:

1 Like

Nå snakker vi virkelig risk-on i markedene. Norske kroner er siste måneders vinner, da er de globale investorene helt klart bullish.

2 Likes

Kronen fortsetter å styrke seg slik jeg antok. Ikke så dumt å sitte i norske aksjer for tiden.



5 Likes

Krona <3

Er ikkje sterk krone isolert sett bearish for norske aksjer? Eg henger ikkje med :slight_smile:

Noen bedrifter er avhengige av importvarer for å produsere varer/tjenester, andre eksporterer. Så spørsmålet er vel hvor stor andel av innsatsfaktorene som avhenger av import vs. lønninger og outsourcing i nok.

Men tror nok børsen liker en svak krone.

1 Like

isolert i teorien ja, mesteparten av vektingen på Oslo børs er vel mesteparten eksportselskap ?. Svak dollar = lavere inntekter for Eqnr eks. Svakere Euro = mindre betalingsvilje for norsk laks.

Men høye råvarepriser > > effekten av sterk krone. Kanskje @Christian tenker på kjøpelysten til utlendinger? Kurstigning + styrket valuta

Lover bra for markedet framover:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-22/biden-says-he-expects-deal-on-economic-agenda-as-policies-shrink

President Joe Biden said he doesn’t think there are enough Democratic votes to raise tax rates in a deal on his economic agenda

Bra for markedet i så fall.

Biden told lawmakers he needs a legislative victory before he departs for the Group of 20 leaders summit in Rome and the United Nations climate summit in Scotland, to show world leaders that American democracy can still deliver.

Lykke til? Det er 30. - 31. oktober, så enten er de veldig nære en avtale, eller så er det å sette en frist man vet ikke vil nås av idiotiske årsaker?

4 Likes

Ny ATH i SP500 i går.

Helt ok treff her, bunn 15 punkter under.

2 Likes

Nok/USD på rundt fem kroner igjen da?

2 Likes

Mulig scenario at vi har tegnet venstre skulder og nå er på vei opp til hodet

2 Likes

Denne artikkelen tar ikke for seg at den norske kronen har styrket seg svært mye den siste tiden. Det vil jo ha motsatt effekt. Jeg tror kronen kommer til å fortsette å styrke seg inntil det skjer noe med olje- og gassprisen. At renten er høyere i Norge enn i EU/USA hjelper heller ikke.

1 Like